عصر خودرو

آسیا، حاکم بی‌رقیب ظرفیت‌های جدید پالایشگاهی جهان

عصر بازار- بررسی چشم انداز صنعت پالایش نفت در میان‌مدت نشان می دهد، در آینده رقابت جهانی در بازار فرآورده های نفتی افزایش می یابد.

آسیا، حاکم بی‌رقیب ظرفیت‌های جدید پالایشگاهی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گزارشی با عنوان «چشم انداز تقاضای نفت و فرآورده های نفتی در میان مدت و بلندمدت در منطقه و جهان تا سال ١٤١٩»، به بررسی چشم انداز صنعت پالایش نفت در جهان پرداخته است که بر مبنای آن، ساخت پالایشگاه‌های جدید با هدف صادرات فراورده های نفتی، تجدید ساختار پالایشگاههای فعال در آمریکا که بیشتر به دلیل افزایش تولید نفت و دسترسی آسان به گاز طبیعی در آن منطقه است و تلاش پالایشگران فعال در اروپا برای یافتن بازارهایی برای فروش مازاد بنزین تولید شده که ناگزیر همراه با فرایند تولید سوخت گازوئیل ایجاد می شود، همگی در آینده باعث افزایش رقابت در بازار فراورده های نفتی می شود.

    افزایش ظرفیت پالایشی در میان مدت

    پیش بینی می شود از سال ١٣٩٣ تا سال ١٣٩٨، چه از طریق ساخت پالایشگاههای جدید و چه از طریق افزایش ظرفیت پالایشگاههای کنونی در جهان، حدود ٨,٣ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی جهان اضافه شود. البته در این میان، برخی پالایشگاههای نفت نیز به دلایل مختلف مجبور به توقف عملیات پالایشی در واحدهای خود می شوند. بررسیها نشان می دهد عامل اصلی برای سرمایه گذاری در بخش پالایش، افزایش تقاضا برای فراورده های نفتی در کشورهای در حال توسعه است.

    بر اساس این گزارش، پروژه های تازه احداث پالایشگاه نفت به طور عمده در آسیا و خاورمیانه متمرکز خواهند بود و منطقه آسیا بیش از 40 درصد از ظرفیتهای جدید پالایشگاهی را در اختیار خواهد داشت و در این میان، چین به تنهایی در این مدت ٢,٢ میلیون بشکه در روز افزایش ظرفیت پالایشی را تجربه می کند.

    کشورهای خاورمیانه نیز در این افزایش ظرفیت پالایشی سهم زیادی دارند که این افزایش ظرفیتها بیشتر به دلیل رشد تقاضا و در برخی کشورها با هدف افزایش صادرات فراورده های نفتی خواهد بود؛ این در حالی است که تقاضای نفت در این منطقه در میان مدت به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. بخشی از افزایش ظرفیتهای پالایشی جدید برای کاهش واردات فرآورده های نفتی به داخل منطقه و بخشی دیگر نیز افزایش صادرات فراورده های نفتی به جای نفت خام برای صادرکنندگان منطقه است. در مجموع، افزایش ظرفیتهای پالایشی به طور چشمگیری موازنه صادرات و واردات فرآورده های نفتی را تغییر می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها