عصر خودرو

آب شرب سعودی ها هم به نفت وابسته است

عربستان واردکننده نفت می شود؟

عصر بازار- بسیاری از کارشناسان و محافل اقتصادی بین المللی تبلیغات عربستان در مورد "چشم انداز ۲۰۳۰" را در واقع نوعی فرار به جلو برای سرپوش گذاشتن بر آینده فاجعه باری می دانند که در صورت ادامه روند فعلی دیر یا زود بزرگترین صادرکننده نفت جهان را گرفتار خواهدکرد.

عربستان واردکننده نفت می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، کسانی که اندک آشنایی با ساختار اقتصادی و سیاسی عربستان دارند بخوبی می دانند که تمام روابط و حتی ضوابط در این کشور بر محور نفت و درآمدهای ناشی از فروش آن شکل گرفته است.

    این وابستگی را می توان حتی در شئون عادی زندگی مردم عربستان مشاهده کرد؛ اشتغال جوانان، شکل گیری طبقات اجتماعی و سبک زندگی همه و همه در شبه جزیره عربستان رنگ و بوی نفت دارد.

    در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که با تغییر شرایط بازار نفت و کاهش شدید درآمدهای نفتی بسیاری از ساختارها در اقتصاد و سیاست عربستان دچار تزلزل و از هم هم گسیختگی شود.

    واقعیت این است که آل سعود دیگر نمی‌تواند همانند گذشته بر روی نفت صادراتی خود حساب باز کند. کاهش قیمت نفت، میزان درآمدهای نفتی عربستان را کاهش داده و افزایش کاوش‌های جدید نفتی ورود انرژی‌های جدید مثل نفت و گاز سنگی  و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بازار رقابتی‌تری برای انرژی را در دهه‌ آینده بودجود می آورد. به همین خاطر قطعا درآمد عربستان در سال های آینده از فروش نفت به اندازه سال های گذشته نخواهدبود.

    نکته مهمی که معمولا از نظرها پنهان می ماند این است که عربستان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در داخل کشور است؛ این کشور بعد از کانادا، رتبه‌ دوم در مصرف سرانه‌ انرژی در دنیا را در سال 2010 داشته است. عربستان علاوه بر مصرف نفت برای تأمین انرژی (سوخت خودرو و برق و...)، برای تأمین آب شیرین خود نیز شدیداً به نفت وابسته است. حدود 60 درصد آب شرب عربستان از مجموعه های شیرین‌سازی آب تأمین می‌شود که با گاز یا نفت کار می‌کنند.

    اندیشکده چتم هاوس در سال 2011 طی پژوهشی بیان کرد که عربستان در حال حاضر یک‌چهارم نفت تولیدی خود را مصرف می‌کند و اگر این الگوی مصرف اصلاح نشود، این کشور در سال 2038 تبدیل به واردکننده‌ نفت می‌شود.

    این اندیشکده در سال 2011 یعنی سال های قبل از اینکه عربستان خود را درگیر حمایت مستقیم و علنی از تروریست ها بکنند، پیش بینی کرده بود اگر قیمت نفت به کمتر از 77 دلار برسد، عربستان تا سال 2022 دچار کسری بودجه و مشکلات مالی می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها