عصر خودرو

پیش‌بینی اکسون موبیل از چشم‌انداز سوخت‌های فسیلی در بازار جهانی انرژی

عصر بازار- بر اساس پیش‌بینی منتشر شده توسط اکسون موبیل، برخلاف تلاش‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، نفت و گاز طبیعی همچنان بیش از نیمی از ترکیب انرژی جهان را در سال ۲۰۵۰ تشکیل خواهند داد.

پیش‌بینی اکسون موبیل از چشم‌انداز سوخت‌های فسیلی در بازار جهانی انرژی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، در حال حاضر حدود 80 درصد از ترکیب انرژی جهان را سوخت‌های فسیلی تشکیل می‌دهند. بر اساس پیش‌بینی اکسون، تقاضای نفت پس از سال 2030 افزایش می‌یابد، اما تا سال 2050 تقریباً در سطح بیش از 100 میلیون بشکه در روز باقی می‌ماند. تقاضای بالای نفت و گاز، هدف دستیابی به انتشار صفر دی‌اکسیدکربن تا سال 2050 برای حفظ گرمایش زمین در سطح 1.5 درجه سانتیگراد را به خطر می‌اندازد.

     

    اکسون موبیل اظهار کرده است که تقاضا برای نفت به منظور تولید بنزین طی 25 سال آینده کاهش خواهد یافت، اما سوخت خودروها تنها بخشی از کل مصرف نفت خام است. به گفته این شرکت، اکثر نفت خام برای مصارفی همچون مواد شیمیایی و حمل و نقل هوایی به کار گرفته می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان مصرف در این موارد بدون تغییر باقی خواهد ماند. مطابق پیش‌بینی این غول نفتی چنانچه تمامی خودروهای جدیدی که در سال 2035 فروخته می‌شود از نوع خودروهای الکتریکی باشند، تقاضای نفت در سال 2050 حدود 85 میلیون بشکه در روز خواهد بود که این میزان تقریباً مشابه میزان تقاضا در سال 2010 است.

     

    بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگر چه منابع انرژی تجدیدپذیر به سرعت در حال رشد هستند و ظرفیت جهانی تولید در سال 2023 نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش یافته است و فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری می‌تواند به مرز 17 میلیون برسد، با این وجود صنعت نفت از کاهش تولید به منظور دستیابی به اهداف آب و هوایی عقب‌نشینی کرده است. در همین خصوص مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی در ماه مارس اظهار داشت که انتقال انرژی در حال شکست است و ایده حذف تدریجی نفت و گاز طبیعی را یک ایده فانتزی خواند، زیرا تقاضا در اقتصادهای نوظهور همچنان در حال افزایش است.

     

    بر این اساس اکسون سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید برای همگام شدن با تقاضای جهانی را ضروری می‌داند و هشدار داده است اگر سرمایه‌گذاری در تولیدات جدید متوقف شود، عرضه جهانی نفت به شدت کاهش خواهد یافت. به گفته این شرکت، این امر باعث شوک عرضه، افزایش قیمت انرژی و یک بحران اقتصادی خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۹ ماه پیش
        آرشیو