عصر خودرو

مدیر امور ناشران سمات؛

سامانه پس از معاملات IRPT؛ گام بلند برای جذب سرمایه گذار خارجی

عصر بازار: مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CSD) روز گذشته در جمع کارگزاران به بررسی مزیتها و تفاوت های سامانه جدید پس از معاملات IRPT پرداخت.

سامانه پس از معاملات IRPT؛ گام بلند برای جذب سرمایه گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، اگر بسترهای بازار سرمایه استاندارد نباشد، نمی توانیم به جذب سرمایه گذار خارجی روی بیاوریم. به عنوان نمونه در تعاملات خارجی با CSD ها مطرح می شود این است که شما چه ایزویی دارید و در خصوص لینکیج مهم است که کدام پروتکل را رعایت کردید.

    مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CSD) با بیان مطلب فوق گفت: سامانه پس از معاملات IRPT به تمامی نیازها برای سرمایه گذارن خارجی پاسخ داده است.

    مطهره مروج در ادامه افزود: وقتی مسیج ها استاندارد باشد و فرمت تبادل اطلاعات با سامانه های بیرونی استاندارد باشد شما می توانید بستر ارتباطی خود را با بیرون از سپرده گذاری خود برقرار کنید.

    وی درباره اصلی ترین هدف از طراحی سامانه پس از معاملات IRPT گفت: استاندارد سازی پلتفرم بازار سرمایه اصلی ترین هدف و مزیت این سامانه است. به عبارتی هدف این است که همه بسترهایی که روی این سامانه و همه سامانه هایی که روی این سامانه های  می خواهد طراحی شود به صورت ساده و کارامد از این سیستم پایه سرویس بگیرند.

    مروج درباره تفاوت این سامانه جدید پس از معاملات با سامانه فعلی اظهار داشت: امکان گزارش دهی و گزارش گیری را به صورت مسیح بیس و مبتنی بر پروتکل های استاندارد برای همه فراهم کرده است.

    وی با اشاره به محدودیتهای سامانه قبلی گفت: از جمله محدودیتهای سامانه قبلی تمام شدن کدهای سهامداری بود به همین دلیل همه نمی توانستند در مدل قبلی با نام و نام خانوادگی خود کد سهامداری بگیرند که در این سامانه این مشکل برطرف شده است همچنین بحث سرریز دارایی ها برطرف شد.

    مروج با تأکید بر این نکته که معماری سیستم جدید به صورت ارتقا پذیر طراحی شده و کاملاً قابل انعطاف است، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از تفاوت های این سامانه اتصال با سامانه ثبت احوال است. به عبارتی از سمت سامانه ثبت احوال می توانیم مسیج های پوش دریافت کنیم به این معنا که اگر اتفاقی در مشخصات سهامداران بیفتد سپرده گذاری مطلع می شود و سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد.

    وی اظهار داشت: ذی نفعان اگر به سرعت از تحولات سامانه پس از معاملات و تغییرات سهامداران مطلع شوند خودشان می توانند سیستم هایشان را تغییر بدهند. به طور مثال اگر دارایی های سهامداری تغییر کند و کارگزار از تغییر دارایی مطلع بشود می تواند به سهامدارش اطلاع رسانی کند و خودش یک سری سرویسهای جدید را پیاده سازی کند.

    مروج در پایان با بیان اینکه در سامانه جدید بحث تعاملات به خوبی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: موضوع ایزوها مثل ایزو 222 پیاده سازی شده و در حال استفاده است.

    برچسب ها