عصر خودرو

در معاملات روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه در بورس انرژی ایران رقم خورد؛

ثبت ارزش ۸.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

گاز مایع با رقابت به فروش رفت

عصر بازار- مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار به ۸ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال رسید. بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه میزبان عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه بود؛ طی ۱۳ معامله بالغ بر۵ هزار و ۲۹۱ قرارداد سلف موازی متانول بوشهر۰۴۱ با نماد «سمتا۰۴۱» در بورس انرژی ایران معامله شد و این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۶۴۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال را در تابلو قراردادهای سلف موازی استاندارد رقم زد.

ثبت ارزش ۸.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، همچنین در این روز بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران نیز میزبان معاملات گواهی ظرفیت و گواهی صرفه‌جویی انرژی بود؛ به این ترتیب طی 3 معامله در تابلو گواهی ظرفیت بورس انرژی ایران؛ بالغ بر هزار 990 ورقه گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر 201.9 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در همین زمان طی 2 معامله در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار نیز 2 میلیون گواهی صرفه‌جویی گاز اوج مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی بالغ بر 180 میلیارد ریال را رقم زد.


    فروش 100 درصد عرضه‌ها در رینگ بین‌الملل

    بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز ششم شهریور ماه از استقبال متقاضیان از عرضه‌ها حکایت دارد؛ به نحوی که کل محصول عرضه شده در رینگ بین‌الملل طی این روز به فروش رفت. در این روز 16 هزار تن محصول با مجموع ارزش کلی برابر 4 هزار و 164 میلیارد ریال به فروش رفت. همچنین در این روز 10 هزار تن ته‌مانده برج تقطیر با قیمت پایه صفر پریمیوم دلاری به ازای هر تن به فروش رفت و این معامله ارزش ریالی برابر 2 هزار و 868 میلیارد ریال را رقم زد. همچنین در این روز شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز 6 هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه منفی 147 پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 18 هزار و 500 تن به ثبت رسید و همین برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت از سوی متقاضیان شد. به این ترتیب میانگین نرخ معامله این محصول به منفی 132.5 پریمیوم دلار به ازای هر تن رسید؛ این معامله ارزش ریالی معادل هزار و 296 میلیارد ریال را به همراه داشت.


    ثبت ارزش 2.4 هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه رینگ داخلی

    در اولین سه‌شنبه شهریور ماه بالغ بر 11 هزار و 198 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر 2 هزار و 453 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با فروش 5 هزار تن سی‌اس‌او در قیمت پایه و ثبت مجموع ارزشی برابر 818 میلیارد ریال در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت.

    همچنین در این روز شرکت پالایش نفت آبادان نیز 2 هزار تن نفتای سبک خود را با رقابت قیمتی 6.7 درصدی به فروش رساند و مجموع ارزش ریالی برابر 578 میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد. این در حالی بود که شرکت پتروشیمی ایلام نیز با ثبت فروش هزار تن بنزین در قیمت پایه و ثبت ارزش ریالی برابر 578 میلیارد ریال در جایگاه سومین فروشنده برتر رینگ داخلی در این روز قرار گرفت.


    استقبال متقاضیان از عرضه برق آزاد

    در روز ششم شهریور ماه امسال بالغ بر یک میلیارد و 61 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی بالغ بر 2 هزار و 283 میلیارد ریال را رقم زد. این داده‌ها مربوط به فروش برق در بازار فیزیکی برق آزاد، بازار مشتقه برق سبز، تابلو فیزیکی برق و تابلو مشتقه برق بود.

    در اولین سه‌شنبه شهریور ماه برابر یک میلیون و 411 هزار کیلووات ساعت برق آزاد با مجموع ارزش ریالی بالغ بر 67.6 میلیارد ریال از تابلو فیزیکی برق آزاد بورس انرژی ایران معامله شد. این معاملات مربوط به عرضه‌ برق توسط نیروگاه گازی عباس‌آباد بود و با استقبال متقاضیان مواجه شد.

    همچنین در این روز بالغ بر یک میلیارد و 59 میلیون کیلووات ساعت برق سلف با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 259 میلیارد ریال در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو بازار مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت.


    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای آخرین روز کاری هفته میزبان عرضه‌های متعددی از حامل‌های انرژی خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم می‌توان به عرضه 6 هزار تن آیزوریسایکل و 6دهزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد؛ این در حالی است که در این روز شرکت پالایش نفت تهران نیز برنامه عرضه 5 هزار تن نفتای سنگین را دارد و شرکت پالایش گاز بیدبلند نیز 4 هزار تن برش پنتان را به رینگ داخلی می‌آورد.

    برای روز چهارشنبه هفتم شهریور ماه رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری نیز میربان عرضه‌های متعددی است؛ از مهم‌ترین آن‌ها به لحاظ حجم عرضه محصول باید به عرضه 35 هزار تن فول رنج نفتا ستاره خلیج فارس و 3 هزار تن نفتای سبک این شرکت اشاره کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۹ ماه پیش
        آرشیو