عصر خودرو

رئیس هیئت مدیره شرکت کلاچ تاکید کرد:

نیاز فولادی ها به افزایش تعرفه واردات و مشوق صادراتی

عصر بازار- افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی در سال ۲۰۱۶ جرقه ای بود تا بازار این کالاها که از کاهش های چشمگیر و متوالی، ضرر بسیاری را تجربه کرده بودند، اندکی نفس بکشند. افزایش قیمت این کالاها که با افزایش قیمت نفت نیز همراه شده بود، موجب تحرک زیاد بازار کالاهای اساسی شد و به تبع آن سهام شرکت های نفتی، پتروشیمی، فولادی و سایر معدنی ها افزایش پیدا کرد. البته اکنون فعالان بازار کالاهای اساسی به افزایش قیمت مجدد امیدوار نیستند و معتقدند که بقای سودآوری در این بازار مبتنی بر بهبود سیاست های کلان اقتصادی کشور است.

نیاز فولادی ها به افزایش تعرفه واردات و مشوق صادراتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    سیدرضا شهرستانی، رئیس هیئت مدیره شرکت کلاچ و فعال بازار فولاد کشور در گفت وگو با «عصربازار» به بررسی وضعیت گذشته و حال و آینده بازار فولاد کشور پرداخته است. مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است.

    * در پایان سال میلادی گذشته بسیاری از تحلیلگران جهانی به افزایش قیمت فولاد امیدوار نبودند. اما مشاهده شد که از ابتدای سال 2016، این کالا روند صعودی در پیش گرفت و افزایش قیمت چشمگیری داشت. دلیل اصلی افزایش قیمت فولاد در سال 2016 چه بود؟

    چین در سال 2015 برای تولید 820 میلیون تنی هدف گذاری کرده بود که از این میزان 720 میلیون تن برای تولید داخلی و 100 میلیون تن برای صادرات در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل وجود رکود اقتصادی که در این کشور به وجود آمد، این برنامه ریزی با کاهش 20 میلیون تنی روبهرو شد و از برنامه ریزی تولید داخل نیز 100 میلیون تن کاسته شد. در واقع اتفاقی که در پایان سال رخ داد، 650 میلیون تن برای مصرف داخلی استفاده شد و 150 میلیون تن صادرات فولاد از این کشور انجام شد. افزایش صادرات چین باعث شد که قیمت این کالا در بازارهای جهانی شکسته شود و بسیاری از شرکت های فولادی در دنیا ورشکست شدند. این موضوع باعث شد که جلسات زیادی در دنیا برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از خسارات به تولیدکنندگان داخلی برگزار شود. در جریان این جلسات، بسیاری از کشورها، تعرفه های وارداتی بالا برای واردات فولاد از چین وضع کردند.

    در سال 2016 چینی هدف گذاری برای تولید فولاد را 50 میلیون تن کاهش دادند. البته در 3 ماه اول سال 2016 به دلیل این که قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرده بود و چینی ها نیز برنامه کاهش تولید داشتند، قیمت جهانی فولاد 100 دلار رشد کرد. البته پس از این اتفاق، چینی ها نیز حجم فولاد تولیدی خود را بالا بردند و به دلیل فشار عرضه، روند کاهشی قیمت فولاد آغاز شد.

    در همین راستا فعالان این بخش از اقتصاد کشور، با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، درخواست کردند که برای واردات فولاد از چین تدابیری بیاندیشد، زیرا اکنون تولیدکننده داخلی میتواند 2 میلیون تن از 3 میلیون تن نیاز وارداتی کشور را تامین کند. به همین دلیل اگر تعرفه های وارداتی افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان داخلی در شرایط فعلی که طرف تقاضای بازار تقویت شده است، می توانند حداکثر انتفاع را از این شرایط داشته باشند.

    * به نظر شما فضای داخلی اقتصاد کشور تاکنون به چه میزان از مزایای لغو تحریم ها و اجرای برجام بهره مند شده است؟

    واقعیت این است که اقتصاد داخلی کشور هنوز از اجرایی شدن برجام فعال نشده است. همچنین سوییفت و سایر مراودات بانکی بینالمللی نیز هنوز راه نیفتادند. اما تیم اقتصادی کشور هدف گذاری کرده است که به رشد اقتصاد بالای 6 درصد برسیم. برای نیل به این هدف، نیاز داریم که سالانه 200 تا 250 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم. زیرا اکنون که قیمت نفت اندکی بالا رفته است، حتی اگر ادامه دار باشد، فقط میتواند هزینه های بودجه ای دولت را پوشش دهد. بخش دیگر تامین هزینه های دولت مربوط به بخش مالیات هاست که رشد قابل توجهی در بودجه داشته است. اما باید توجه داشت که افزایش مالیات ها، فشار مضاعفی بر بنگاه های تولیدی وارد میکند. به همین دلیل تنها راه تامین نقدینگی مورد نیاز، این است که سرمایه گذار خارجی در قالبهای مختلف اعم از فاینانس، بازار سرمایه و به صورت مستقیم وارد شود. ورود سرمایه گذار خارجی باعث می شود که اشتغال و بهره وری در تولید نیز زیاد شود.

    اما تعلل در ورود سرمایه گذار خارجی به دلیل این است که سیاست گذاران اقتصادی کشور در یکپارچه کردن قوانین و حذف قوانین بازدارنده به اتفاق نظر نرسیدهاند. این موضوع باعث میشود که خارجی ها از برداشته شدن تحریم های ایران به عنوان گشایش یک بازار مصرفی دیگر یاد کنند و فقط واردات کالای مصرفی به ایران افزایش پیدا کند. اگر نرخ بهره بانکی کم شود، مسیر ورود سرمایه گذار خارجی به کشور، تسهیل شده و همچنین جذب سرمایه های خرد خانوارها با هدف ایجاد اشتغال مصرف شود، تقاضا برای کالاهای اساسی به خصوص فولاد افزایش پیدا میکند. اگر این اتفاقات رخ ندهد و بازار با شرایط فعلی به کار خود ادامه دهد، نیمه دوم سال 95 برای بازار فولاد رکودی خواهد بود.

    * مهم ترین موانع ورود سرمایه گذار خارجی به کشور چیست؟

    سرمایه گذار خارجی به جایی وارد میشود که حداقل ریسک و حداکثر بهره وری را داشته باشد. بسترسازی برای ایجاد این فضا برای سرمایه گذاران نیز به سیاستهای دولت بر میگردد که تا چه اندازه قصد دارد مزیت های سرمایه گذاری در ایران را افزایش دهد. همچنین سرمایه گذاران باید اطمینان داشته باشند که به راحتی میتوانند سرمایه خود را از کشور هدف خارج کنند و بازگشت سرمایه مناسبی نیز داشته باشد. طیف نیازهای سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور دولت را ملزم میکند که در جهت تدوین سیاست افزایش تعرفه وارداتی و ایجاد مشوق های صادراتی برای توسعه اقتصادی اقدام کند و از نیروی کار ایرانی که عموما تخصص لازم را دارد در این راه استفاده کند. درخواست ما این است که یکپارچگی اقتصادی در تیم اجرایی اقتصادی کشور دیده شود و مجلس بعدی با دولت و سایر نهادهای موثر هماهنگی کامل را داشته باشد تا با برنامه ریزی های بلند مدت این موانع رفع شوند.

    * هم اکنون بازارهای صادراتی فولاد برای تولیدکنندگان داخلی چه وضعیتی دارند؟

    به دلیل افزایش چشمگیر قیمت فولاد، اکنون که قیمت این کالا هنوز سیر نزولی دارد، باز هم صادرات توجیه پذیر است. در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان صادرات زیادی دارند و البته شرکت های کوچک نیز در این حرکت صادراتی سهیم هستند. کشورهای عراق، افغانستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و عربستان سعودی مهمترین اهداف صادراتی کشور هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها