عصر خودرو

بررسی اظهارات اخیر سیف در گفت‌‌وگو‌‌ با چند نماینده

واکنش مجلسی‌ها به انحلال مرکز مبادلات ارز

عصر بازار: برخی از نمایندگان مجلس نسبت به سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی نسبت به انحلال مرکز مبادلات ارزی انتقاد و برخی دیگر پیشنهادهای خود را به دولت در این زمینه بیان کردند.

واکنش مجلسی‌ها به انحلال مرکز مبادلات ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص راه اندازی بورس ارز گفته بود که بانک مرکزی در حال بررسی ایجاد بورس ارز است ولی آنچه مسلم است، آنکه ما نیازمند بازاری هستیم که ارز در آن به صورت واقعی معامله شود.

    ولی‌الله سیف افزوده بود در صورتی که ارز به صورت واقعی معامله شود، قیمت واقعی آن نیز مشخص خواهد شد که البته این بازار می‌تواند به صورت بین بانکی بوده و یا به صورت حقیقی، بورس ارز ایجاد شود و با راه اندازی بورس ارز، مرکز مبادلات ارزی به کار خود پایان دهد.

    حال واکنش نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی چیست؟

    عطاءالله حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی با این تصور که ارتباطی میان ایران و غرب ایجاد خواهد شد این پیشنهاد را داده است اما به عقیده من هنوز اتقاق خاصی در عرصه بین‌المللی نیفتاده است و تا مجالس ایران و آمریکا نسبت در این موضوع تصمیم‌گیری نهایی را نگیرند اتفاقی نخواهد افتاد.

    او تصریح می‌کند: رئیس بانک مرکزی این موضوع را خیلی زود مطرح کرد، باید در این موضوع دست نگه دارند تا تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد.

    حکیمی درپاسخ به این سوال که آیا مجلس موافق انحلال مبادلات ارز خواهد بود یا خیر؟ بیان می‌کند: در شرایط فعلی به هیچ‌وجه محقق کردن این موضوع صحیح نیست و من به شخصه موافق این موضوع در این شرایط نیستم، اگر انحلال در شرایط فعلی انجام شود بازار ارز کشور از هم پاشیده خواهد شد و فروپاشی بازار ارز قطعی و بدیهی می‌شود بنابراین مقامات دولتی پیش دستی کردند و زود هنگام این تصمیم را گرفتند.

    در همین مورد روح‌الله بیگی، نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: فلسفه ایجاد و انحلال باید تعریف شده باشد. وقتی این مرکز ایجاد شد هدف آن بیمه ارز بود به دلیل نوسانات و مسائلی که دولت قبلی به وجود آورد و می‌توان گفت عمدا این اتفاق توسط دولت قبلی روی داد و باعث تنش‌هایی شد که هدف جبران آن کسر بودجه بود، دلار به عدد سه هزارو 500 رسید تا دولت بتواند هزینه‌ها و کسری بودجه خود را پوشش دهد. از آن موقع اقتصاد کشور به خصوص تولیدی‌ها دچار مشکل شدند.

    او ادامه می‌دهد: امیدواریم این اقدام با برنامه‌ریزی انجام شود و این اتفاق زمانی محقق خواهد شد که ارز تک نرخی شود اگر بانک مرکزی این اطمینان را بدهد که به اندازه کافی ارز در اختیار تولید‌کنندگان و اقتصاد کشور قرار دهد این امر می‌تواند میسر شود.

    بیگی خاطر نشان می‌کند:  معتقدم اعلام این موضوع در این موقعیت مناسب نیست به این دلیل که ما هنوز در بحث هسته‌ای به یقین نرسیده‌ایم و منبع اصلی تامین ارز برای جبران کسری ارز در بازار و تک نرخی کردن ارز رفع تحریم‌هاست، بنابراین وقتی علامت سوال‌هایی در توافق برجام وجود دارد و با توجه به اینکه این موضوع نه در مجلس شورای اسلامی و نه در مجلس آمریکا تصویب نشده است اعلام این موضوع زود است.

    نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار می‌کند: وقتی ارز تک نرخی شود نیازی به مرکز مبادلات نخواهد بود اما مسئله مهم آن است این تک نرخی شدن چند روز ،چند ماه، چند سال و چند دهه پایدار خواهد بود مانند این زمان نشود که مرکز مبادلات ایجاد شده منحل شود و در ادامه پس از دو ماه نیاز به ایجاد و فعال‌سازی چنین مرکزی شود.

    بیگی بیان می‌کند: پیشنهاد من به دولت این است که کار کارشناسی قوی صورت گیرد و دولت و بانک مرکزی عجله‌ای نکنند و بحث‌های مربوط به سیاست و دییپلماسی‌ را به خوبی رصد کنند و بعد آن را اعلام عمومی کنند.

    همچنین محمد‌رضا خان‌محمدی، نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: ما با توجه به شرایطی که داریم باید برای اقتصاد در فضای تحریمی و غیر تحریمی نسخه‌ای داشته باشیم. اقتصاد یک موجود زنده است. چرا تولیدکنندگان و صنایع ما زمین‌گیر شدند؟ بخش اندکی از آن به تحریم‌ها مربوط است اما بخش دیگر آن اختلاف میان تولید کنندگان و بانک‌ها بود.

    او ادامه می‌دهد: این اختلاف از آنجایی آغاز شد که تولید کنندگان از بانک‌ها ارز گرفتند و این ارزها را با قیمتی، نصف تجهیزات را وارد کردند و به طور ناگهانی نصف نرخ ارز جا به جا شد، این تجهزات یا در کشتی بودند یا کشور مبدا سفارش شده ماند و نهایتا این کار ابتر ماند و از طرفی بانک‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی خواستار تصویه حساب به قیمت روز شدند.
     
    خان‌محمدی خاطر نشان می‌کند: مسئولان دولتی اگر بخواهند در حوزه ارز نسخه‌ای را بپیچند باید مدتی از آن محافظت کنند، چه ارز مبادله‌ای داشته باشند یا نداشته باشند ویا ارز را تک نرخی کنند یا نکنند. اعتقادمان بر آن است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و اقتصاد‌دانان کشور باید برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه داشته باشند به این دلیل که به نظر می‌رسد شاهد رفت‌وآمدها و سرمایه‌گذاری از طرف کشورهای خارجی در ایران باشیم و برنامه جدیدی برای صادرات خود داشته باشیم.

    او اظهار می‌کند: ما به نظر بانک مرکزی احترام می‌گذاریم اما در‌خواستمان از آنها این است که اصراری بر آن چیزی که در ذهنشان است نداشته باشند و آن چیزی را که در میدان پاسخی دریافت نکردند را در قالب رابطه جدید دیگری بازنگری کنند. این طرح حداقل یک سال احتیاج به مراقبت دارد.
    خان محمدی درباره زمان اعلام این موضوع تصریح می‌کند:  معتقدم هر چیزی که بر اساس مطالعه تطبیقی باشد راه حلی برای آن وجود دارد. ما الگو‌های مختلفی را در دهه‌های گذشته داریم و اگر مطالعه‌ای از کشورها‌ی مختلف که از نظر سطح اقتصاد مانند ما بودند و در حال حاضر جزء کشورهای ثروتمند قرار گرفتند را مورد مطالعه قرار دهیم و طبق هر نسخه از آن مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم بسیاری از مشکلات جدی ما بهبود پیدا خواهد کرد.

    پیش از این ابراهیم نکو در گفت و گو با ایرنا در این رابطه بیان کرده بود: شرایط جدیدی که در اقتصاد کشور ایجاد شده، معنا و مفهوم مرکز مبادلات ارزی که سال های گذشته برای ساماندهی بازار ارز بوجود آمد را از میان برده و منحل کردن آن کاری بجا و مناسب است.
    وی با تاکید بر اینکه منحل کردن این مرکز به شفاف شدن وضعیت ارز در کشور کمک خواهد کرد، گفته بود: همچنین این مرکز تکلیف بسیاری از واحدهای تولیدی و صادراتی را روشن می کند.

    وی با بیان اینکه دیگر صلاح نیست بر چند نرخی بودن ارز و تبعات ناشی از آن متمرکز باشیم، اظهار داشت: انحلال مرکز مبادلات ارزی تکلیف بسیاری از نهادها و اشخاص را نیز روشن خواهد کرد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با موثر دانستن انحلال مرکز مبادلات ارزی در تک نرخ شدن قیمت ارز، گفته بود که تک نرخ شدن ارز رانت خواری ها را جمع کرده، امید سودجویان به بازار غیرشفاف را ناامید خواهد کرد و سبب بهبود وضعیت بازار ارز خواهد شد.

    به گفته وی تک نرخ شدن قیمت ارز بیشتر به نفع صادرکنندگان کشور است و وضعیت آنان را برای صادرات بهبود خواهد بخشید.

    برچسب ها