عصر خودرو

در آستانه مجمع عمومی سالانه صورت گرفت؛

مروری بر کارنامه فرابورس ایران

عصر بازار- بررسی متغیرهای کلان بازار فرابورس ایران در سال ۹۴ و مقایسه آن با سال ۹۳ نشان می‌دهد، این رکن بازار سرمایه به ترتیب با رشد ۱۶، ۳۶ و ۵۹ درصدی ارزش کل بازار، ارزش و حجم کل معاملات روبه‌رو شده است.

مروری بر کارنامه فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرابورس ایران، برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 روز دوشنبه، 10 خردادماه برگزار می‌شود.

    استماع گزارش هیات مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای عملکرد سال مالی 94، بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص صورت‌های مالی سال 94، تصمیم‌گیری در مورد میزان سود تقسیمی و انتخاب اعضای هیات‌مدیره برای سال آینده از جمله دستورات این نشست مالی هستند. به علاوه، انتخاب حسابرس و بازرس اصلی و علی‌البدل و تعیین حق‌الزحمه آنها، تعیین میزان پاداش اعضای هیات مدیره و تعیین روزنامه کثیرالانتشار نیز از دیگر دستورات کاری این مجمع خواهد بود.

    مهمترین اقدامات عملکردی سال 94

    بر اساس گزارش هیات مدیره فرابورس ایران که مبتنی بر اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی است، این رکن بازار سرمایه طی سال گذشته در کنار پیگیری و تلاش برای توسعه‌ بازارها و ابزارهای تامین مالی که نمود خود را با پذیرش 5 فقره اسناد خزانه اسلامی به ارزش 50 هزار میلیارد ریال، تصویب دستورالعمل بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، تصویب اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC)، تامین مالی 150 هزار میلیارد ریالی فرابورس، پذیرش 23 شرکت در بازارهای اول و دوم، عرضه اولیه 15 شرکت و ... نشان داد؛ اقدامات عملکردی دیگری را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

    بر این اساس مواردی همچون افزایش تعاملات بین‌المللی، توسعه ارتباطات بین سازمانی، طراحی شاخص‌ها و بهبود فرایندهای عملیاتی بازار، نظارت بر ناشران و اعضا، توسعه تکنولوژی و تدوین و تالیف گزارش‌های کاربردی به‌عنوان دیگر اقدامات عملکردی فرابورس ایران در سال گذشته به‌شمار می‌روند. ضمن اینکه فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و ارتباطات، تلاش برای توسعه‌یافتگی و افزایش ضریب نفوذ بازار و تدوین، بازنگری و تجمیع دستورالعمل‌های مختلف نیز به‌عنوان دیگر آیتم‌های عملکردی فرابورس ایران در سال 94 در گزارش عملکرد این شرکت ارائه شده است.

    وضعیت بازار فرابورس ایران در سال گذشته

    در همین حال بررسی متغیرهای کلان بازار فرابورس ایران در سال 94 و مقایسه آن با سال 93 نشان می‌دهد، این رکن بازار سرمایه به ترتیب با رشد 16، 36 و 59 درصدی ارزش کل بازار، ارزش و حجم کل معاملات روبه‌رو شده است. در عین حال ارزش کل معاملات ثانویه صکوک نیز افزایش 40 درصدی را در سال گذشته تجربه کرده و از رقم 145 هزار و 347 میلیارد ریال به 204 هزار و 65 میلیارد ریال رسیده است.

    در این میان شاخص کل و تعداد کل نمادهای معامله شده نیز دیگر متغیرهایی هستند که در سال قبل به ترتیب رشد 21 و 12 درصدی را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رسانده‌اند.

    گزیده اطلاعات مالی

    بررسی عملکرد شرکت فرابورس ایران از بُعد مالی نیز نشان می‌دهد در سال گذشته مجموع دارایی‌های اصلی شرکت از رقم 774 هزار و 361 میلیون ریال به 993 هزار و 303 میلیون ریال افزایش یافت. سود اصلی خالص هر سهم نیز با رشد 55 ریالی بالغ بر 591 ریال شد. در همین حال حقوق صاحبان سهام شرکت از دیگر آیتم‌هایی است که در سال قبل رشد معناداری را تجربه کرد به طوری که از رقم 683 هزار و 547 میلیون ریال به 860 هزار و 35 میلیون ریال رسید.

    اگرچه در طول سال گذشته اقدامات و تلاش‌های زیادی به منظور بهبود متغیرهای کلان فرابورس ایران، توسعه ابزارهای تامین مالی و بازارها و نیز ارتقای عملکرد مالی در این نهاد صورت گرفت، اما تمام اقدامات انجام شده به این موارد ختم نشد بلکه یکی از مهمترین برنامه‌های فرابورس ایران در کنار رسالت تامین مالی، توجه هر چه بیشتر به توسعه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بازار سرمایه بود. بنابراین فرابورس ایران با طرح‌ یکسری اقدامات، برنامه‌ها و پروژه‌های برون سازمانی همچون کمک به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری، کمک‌ به خانواده‌های بی‌بضاعت و ... تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به‌منظور حل مشکلات اجتماعی، نقشی فراتر از تولید ثروت برای جامعه ایفا کند و به این ترتیب موفقیت پایدار خود را در جامعه توسعه‌یافته و بالغ جستجو کند.

    به هر ترتیب فرابورس ایران به عنوان یکی از بورس‌های رسمی مبادلات انواع اوراق بهادار در کشور از ابتدای عمر کاری خود کوشیده بازاری کارا با اولویت معیارهای شفافیت، نقدشوندگی و قابلیت اعتماد را به منظور ایجاد بستر تامین مالی از طریق پذیرش، درج و اوراق بهادارسازی انواع دارایی‌ها در دستور کار قرار داده و برای رسیدن به آن قدم بردارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها