عصر خودرو

ایران کرسی واگذار شده خود در اوپک را بازپس می‌گیرد؟

عصر بازار- براساس گزارش منابع ثانویه صادرات نفت خام ایران در ماه مه ۲۰۱۶ (ماه کنونی میلادی)، در مقایسه با مدت مشابه پارسال نزدیک به ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت که این فاصله تولید با کشوری که کرسی دوم اوپک را دارد معنی دار است.

ایران کرسی واگذار شده خود در اوپک را بازپس می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصربازار» به نقل از فارس،  یکی از مواردی که این روزها زیاد شنیده می شود این است که ایران می تواند جایگاه خود را درمیان کشورهای صادرکننده نفت بازپس‌گیرد.

    در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی میانگین صادرات نفت خام عراق از ایران بیشتر است و صادرات نفت خام این کشور از نواحی جنوبی و شمالی، از ابتدای ماه مه حدود 3.9 میلیون بشکه در روز بوده است. با این حال، به دلیل بروز برخی مشکلات فنی و انجام تعمیرات اضطراری، صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق در ماه جاری (مه) حدود 170 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

    همچنین براساس گزارش منابع ثانویه صادرات نفت خام ایران در ماه مه 2016، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 60 درصد افزایش خواهد داشت. به عقیده آنها صادرات نفت ایران به بازار اروپا پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

    در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی)، به طور میانگین روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت خام توسط ایران صادر شد که این رقم نزدیک به 15 درصد بیشتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای صادرات ایران در این ماه بوده است.

    باید گفت براساس آخرین اعلام نشریه هفتگی میس، کشور عراق در سال 2015 میلادی بطور میانگین روزانه 3 میلیون بشکه نفت خام از بنادر جنوبی خود صادر کرد که این رقم در مقایسه با سال 2014، حدود 490 هزار بشکه در روز، معادل با 19 درصد، افزایش نشان می‌دهد.

    این رقم برای چهار ماه اول سال 2016 میلادی، به طور متوسط حدود 3.4 میلیون بشکه در روز بوده است. در این مدت، متوسط صادرات نفت خام کردستان عراق به بیش از 500 هزار بشکه در روز رسید که در مجموع، میانگین صادرات نفت خام عراق را تا مرز چهار میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

    در عین حال خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرده است که انتظار می‌رود صادرات نفت خام ایران در ماه مه 2016، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 60 درصد افزایش داشته باشد که دلیل اصلی این امر، افزایش صادرات به بازار اروپا در دوران پسا تحریم عنوان شده است.

    براساس این گزارش، ایران در ماه‌های اخیر توانسته است زودتر از آنچه که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، سهم خود در بازارهای مختلف را افزایش دهد.

    رویترز در گزارش خود آورده است در ماه آوریل، بطور میانگین روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت خام توسط ایران صادر شد که این رقم حدوداً 15 درصد بیشتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای صادرات ایران در این ماه بوده است.

    برای ماه مه نیز منابع ثانویه پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات نفت خام ایران در سطح 2.1 میلیون بشکه در روز باشد که این رقم حدود 800 هزار بشکه در روز از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

    با این شریط ظاهرا اگرچه حجم صادرات نفت خام ایران در پسا تحریم افزایش یافته است ولی از نظر تولید نفت و به تبعش صادرات آن ،در میان مدت یعنی حداقل تا 5 سال آینده نمی تواند به رتبه دوم تولید و صادرات نفت خام بین اعضای اوپک بازگردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها