عصر خودرو

جزئیات قرارداد بندری ایران و هند

فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند

عصر بازار- معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جزئیات قرارداد با کشور هند برای توسعه بندر چابهار، گفت: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در اختیار پروژه‌های بندری قرار می‌گیرد.

فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، جلیل اسلامی در خصوص توافقاتی که میان ایران، هند و افغانستان انجام شده است، گفت: این قرارداد مربوط به سه سند حمل و نقل میان سه کشور بوده که نخستین قرارداد مربوط به قرارداد سرمایه گذاری هند در بندر چابهار به ارزش 85 میلیون دلار و به صورت BOT و برای مدت 10 سال است.

    وی با بیان اینکه براساس این قرارداد تجهیزات پایانه کانتینری فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار قرار است توسط شرکت هندی تامین شود، اظهار داشت: همچنین طرف هندی به عنوان بهره بردار و اپراتور در 10 سال از این پایانه بصورت مشترک با شرکت ایرانی بهره برداری می‌کند.

    معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه سند دوم مربوط به توافقنامه ای است که با بانک هند به امضا رسیده است، گفت: در گذشته این توافقنامه به امضا رسیده بود که ارزش آن 150 میلیون دلار بود و الان مقرر شده که این رقم به صورت فاینانس برای توسعه و اجرای پروژه های بندری و دریایی در اختیار ایران قرار گیرد.

    اسلامی با به بخش سوم این سند همکاری اشاره کرد و افزود: سند سوم مربوط به تفاهم نامه میان ایران، هند و افغانستان است که برای افزایش ترانزیت و توسعه حمل و نقل دریایی میان این سه کشور با محوریت بندر چابهار منعقد شده است.

    عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه قرار شده سه کشور در زمینه های بندری، حمل و نقل دریایی، کشتیرانی و سایز زمینه ها با هم همکاری داشته باشند، گفت: این تفاهم نامه به صورت باز تنظیم شده و کشورهای دیگر هم می توانند وارد شوند.

    وی در پاسخ به این پرسش که پس از توافق میان ایران و هند، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این توافق ناقض تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران است، افزود: با توجه به اینکه در پروتکل‌های بین المللی همکاری‌های زیادی به صورت تفاهم نامه و توافق‌نامه های دریایی و بندری مطرح می‌شود، این قرارداد هم در همین راستا است و هدف توسعه تجاری بین کشورها و توسعه زیرساخت‌های بین المللی است.

    اسلامی با اعلام اینکه این توافقنامه به ترانزیت از مسیر ایران از طریق هند، افغانستان و آسیای میانه کمک می‌کند، اظهار داشت: به نظر نمی‌آید این قرارداد ربطی به موضوع تحریم‌ها داشته باشد، ضمن آنکه در حال فرآیند اجرایی سازی تفاهم نامه هستیم.

    معاون امور بندری و مناطق ویژه در خصوص اینکه این تفاهم نامه چه زمانی به اجرا می رسد، گفت: اقدامات اجرایی در این زمینه میان سه کشور باید تعریف شود و دبیرخانه آن شکل بگیرد که فعلان در حال تهیه این موارد هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها