عصر خودرو

شراکت ایران و هند به کجا می‌رسد؟

توسعه میدان گازی فرزاد B در انتظار تعیین مدل مالی

عصر بازار- مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی هنوز به سرانجام نرسیده و اخیرا شرکت نفت وگاز پارس اعلام کرده ایران منتظر مدل مالی پیشنهادی هندی‌ها برای سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از این میدان است. اما آیا هند گزینه مناسبی برای شراکت با ایران در زمینه انرژی محسوب می‌شود؟

توسعه میدان گازی فرزاد B در انتظار تعیین مدل مالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس به تازگی اعلام کرده ایران منتظر پیشنهاد مالی هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B است. علی‌اکبر شعبانپور گفته است: مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B ادامه دارد و منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از این میدان هستیم.

    او همچنین اعلام کرده است: شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد مدل مالی، آن را بررسی می‌کند و در صورت تایید، مذاکرات بعدی براساس قرارداد HOA انجام می‌شود. اگرچه وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد B را به شرکت هندی او ان جی سی ودیش واگذار کند، اما این سوال به وجود می‌آید که هند تا چه میزان مصمم به سرمایه‌گذاری در این پروژه است و آیا گزینه مناسبی برای شراکت با ایران در زمینه انرژی محسوب می‌شود؟

    ابراهیمی جمیلی، رئیس شورای مشترک ایران و هند  با بیان اینکه هندی‌ها آمادگی کامل برای ورود در پروژه توسعه میدان گازی فرزاد B دارند، اظهار کرد: سفر نخست‌وزیر هند به ایران، علاقمندی هندی‌ها برای فعالیت در پروژه‌های توسعه میادین گازی را نشان داد و با توجه اینکه محدودیت‌های سال‌های تحریم در حوزه انرژی دیگر وجود ندارد، آنها مشتاق هستند در بندر چابهار و پروژه‌های نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

    او با اشاره به مزیت انرژی فراوان ایران برای هند افزود: هند برای توسعه پروژه‌های گازی و نفتی خود نیازمند انرژی ایران است و به همین دلیل علاقه دارد در زمینه انرژی کشور ما ورود پیدا کند اما حضور هندی‌ها در این پروژه نیامند نگاه حاکم در سیاست‌های حوزه انرژی ایران و نحوه قراردادهایی است که وزارت نفت درصدد نهایی کردن آنهاست.

    رئیس شورای مشترک ایران و هند معتقد است:ورود هندی‌ها به پروژه‌های میادین گازی سبب می‌شود ایران با بازار فروش بزرگی روبه‌رو شود که بتوان به صورت مداوم محصولات و فرآورده‌های نفتی را به این کشور صادر کرد. هندی‌ها آمادگی دارند بر اساس چارچوب قراردادهای ایران وارد همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری شوند اما باید دید از نظر فنی وزرات نفت چه شرایطی را برای هندی‌ها تعیین می‌کند. البته انتظار می‌رود بر اساس منافع هر دو کشور این همکاری جدی شود.

    هند شریک مناسبی نیست
    این در حالی است که مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی نفت معتقد است شرکت‌های هندی تکنولوژی مناسبی برای توسعه میادین گازی ایران ندارند و نباید روی سرمایه‌گذاری آنها حساب باز کرد.

    او بیان کرد: هند اصلا گزینه مناسبی برای همکاری با ایران در زمینه انرژی نخواهد بود و فقط می‌توان بازار مناسبی برای خرید محصولات نفتی و گازی ایران باشد. مگر اینکه با تامین فاینانس و تضمین تقاضا در بازار کشورش وارد پروژه‌های مربوط به انرژی با ایران شود.

    کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی نفت افزود: برای ارتقا و توسعه طرح‌های صنعت نفت و گاز شرکت‌های آمریکایی و اروپایی حرف اول را می‌زنند و اگر قرار است اهداف پروژه‌هایمان برآورده شود، بهتر است آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را ترغیب به سرمایه‌‌گذاری در این طرح‌ها کنیم.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد از امضای قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت هندی بیش از 14 سال می‌گذرد و عربستان سعودی توسعه این میدان مشترک گاز در خلیج فارس را با استقرار بیش از 10 دستگاه دکل حفاری آغاز کرده که توسعه بخش ایرانی این میدان فعلا متوقف مانده است.

    در صورتی که بیژن زنگنه وزیر نفت بهمن ماه سال گذشته درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت‌های هندی برای توسعه میدان فرزاد B، گفته بود: تنها میدانی که قول توسعه آن به یک شرکت خارجی داده شده، میدان فرزاد B بوده که قول آن در سطح روسای جمهور دو کشور به هندی ها داده شده است.

    میدان گازی فرزاد B در بلوک فارسی، غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‌های ‌گلشن و فردوسی در آب‌های خلیج فارس قرار دارد و بر اساس برآوردهای موجود، بلوک فارسی 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر در جا شامل 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها