عصر خودرو

دلار تا نزدیکی مرز ۳۵۰۰ تومان اوج گرفت

تغییر سردسته قیمت در بازارها

عصر بازار- بازار ارز ایران به‌صورت سنتی تحت‌تاثیر متغیرهایی مانند «عرضه بازارساز»، «نرخ حواله درهم» و «اخبارهای برون بازاری» است. این متغیرها معمولا در کشف قیمت روزانه و روند میان مدت نقش مهمی داشته‌اند. با این وجود، بسته به شرایط بازار، نقش و اهمیت متغیرها تغییر می‌کند و بعضا نقش برخی متغیرها برجسته‌تر می‌شود که توجه معامله‌گران را به خود معطوف می‌کند.

تغییر سردسته قیمت در بازارها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به‌عنوان مثال، در چند ماه گذشته به ترتیب «رفتار بازارساز» و «نرخ‌حواله درهم» در کشف قیمت بازار نقش اساسی داشت، ولی در روزهای اخیر «نرخ‌حواله درهم» و «تغییرات بهای اونس» نقش پررنگ‌تری در کشف قیمت بازار ایفا کرده‌اند. در اولین روز هفته نیز این موضوع در بازار مشهود بود. روز شنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر «رشد نرخ حواله درهم» و «بالا رفتن خریدهای معامله‌گران سکه»، به مرز 3 هزار و 500 تومان نزدیک شد. در هشتمین روز خردادماه، دلار 23 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 493 تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش دلار از 18 فروردین‌ماه سال 95 بود. روز شنبه، تغییر نرخ حواله درهم در کشور همسایه منجر به افزایش قیمت دلار شد و افزایش قیمت شاخص ارزی در بالا رفتن بهای سکه اثرگذار بود.روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد دلار، از کف قیمت روزانه بالا آمد و به قیمت یک میلیون تومان رسید. البته این قیمت نیز 5 هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. کاهش بهای اونس جهانی در روز جمعه مهم‌ترین عاملی بود که قیمت سکه را در روز شنبه تحت‌تاثیر قرار داد.

    شبکه 3 عاملی

    در اولین روز هفته، تغییرات قیمت درهم، دلار و سکه در روند قیمتی دو دارایی دیگر نقش پررنگی داشت. روز شنبه، نرخ حواله درهم در بازار دبی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با عبور از مرز 950 تومان تا قیمت 957 تومان نیز بالا رفت. به اعتقاد فعالان، افزایش نرخ حواله درهم ناشی از بالا رفتن تقاضای تجاری بود. به گفته فعالان، در روز شنبه توجه معامله‌گران بیش از هر عامل دیگری به تغییرات نرخ حواله درهم دوخته شده بود. این در حالی است که در چند ماه گذشته توجه معامله‌گران بیشتر به رفتار بازارساز معطوف بود. تغییر نگاه معامله‌گران از یک متغیر به متغیر دیگر می‌تواند به‌نوعی نشان‌دهنده تغییر سردسته تعیین‌کننده قیمت در بازار داخلی باشد. در اولین روز هفته، مشاهدات نشانگر آن بود که تغییر نرخ حواله درهم به‌عنوان علامتی افزایشی در بازار داخلی عمل می‌کرد و رشد درهم منجر به افزایش خرید دلار می‌شد. به گفته فعالان، افزایش تک‌تومانی درهم در روز شنبه تقریبا با رشد 3 تومانی دلار در بازار داخلی همراه بود. البته این موضوع چندان غیرطبیعی نیست؛ چراکه به طور سنتی نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. با افزایش خرید معامله‌گران ارزی تحت‌تاثیر رشد درهم، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و از چند نقطه حمایتی عبور کرد. عبور دلار از نقاط حمایتی، انتظارات افزایشی را بیش از پیش بالا برد.

    عامل دیگری که در بالا رفتن قیمت دلار در روز شنبه تاثیرگذار بود، پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود. در آخرین روز کاری هفته گذشته، بهای اونس در محدوده هزار و 210 دلار به کار خود پایان داد تا قیمت اونس بیش از گذشته به مرز هزار و 200 دلار نزدیک شده باشد. کاهش قیمت اونس در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران سکه انتظار داشتند، بهای اونس در ساعات انتهایی روز جمعه پس از سخنان رئیس فدرال رزرو با افزایش قیمت مواجه شود. با این حال، این امر محقق نشد و اونس کاهش قیمت را تجربه کرد. پایین آمدن بهای اونس بازار داخلی را به میزان زیادی تحت‌تاثیر قرار داد، به‌طوری‌که سکه تمام معاملات خود را تحت‌تاثیر افت اونس با قیمت 994 هزار تومان آغاز کرد، رقمی که 11 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود.

    به گفته فعالان، کاهش بهای اونس و به تبع آن سکه تمام، موجب شد که معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند و با خرید دلار مقداری قیمت سکه را بالا بیاورند. به این ترتیب، جدا از درهم، عامل دومی که قیمت دلار را در روز شنبه تحت‌تاثیر قرار داد، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز بود. در واقع بازار روز شنبه صحنه تاثیرگذاری متغیر درهم بر دلار و شاخص ارزی بر سکه بود.در این بین تحرکات معامله‌گران آتی نیز تحت‌تاثیر افزایش دامنه نوسانات بالا رفته بود. این موضوع نیز در تغییرات قیمتی بازار روز شنبه اثرگذار بود، هر چند که کمتر از دو عامل یاد شده تاثیر داشت.

    رفت و برگشت دلار و سکه

    در اولین روز هفته، سکه و دلار نوسانات زیادتری را نسبت به روزهای گذشته تجربه کردند. روز شنبه، قیمت دلار تا محدوده 3 هزار و 496 تومان بالا رفت، ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 493 تومان به کار خود پایان داد. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 474 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز، قیمت دلار افزایش بیشتری تجربه کرد و ابتدا از محدوده 3 هزار و 480 تومان عبور کرد و در گام بعدی محدوده 3هزار و 490 تومانی را شکست. با رسیدن دلار به آستانه مرز 3هزار و 500 تومان، خریدهای ارزی کاهش یافت تا میل به افزایش قیمت در بازار کاهش یابد. نتیجه این موضوع، اصلاح جزئی قیمت بود.

    روز شنبه در بازار موازی دلار، چشم معامله‌گران سکه نیز در روز تعطیلی اونس، به تغییرات قیمت دلار دوخته شده بود. در اولین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت 994 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 11 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز، سکه تمام بهار آزادی، تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار توانست از کف روزانه ابتدای روز فاصله بگیرد و در مقاطعی وارد کانال یک میلیون شود. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک میلیون تومان بود که اختلافی 5 هزار تومانی با قیمت پنج‌شنبه داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها