عصر خودرو

بررسیروند تغییرات بازار آتی سکه را در هفته‌ای که گذشت؛

سرگیجه «آتی» در میدان اونس و دلار

عصر بازار- مبادلات سکه آتی در شرایطی طی هفته گذشته با روند نزولی در روزهای ابتدایی هفته و بازگشت اندک آن در روزهای پایانی روبه‌رو‌ بود که قیمت جهانی طلا طی همین مدت حدود ۳۶ دلار افت را تجربه کرد و از رقم هزار و ۲۵۵ دلار به هزار و ۲۱۹ دلار در روز جمعه رسید.

سرگیجه «آتی» در میدان اونس و دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که طلای جهانی از 12 اردیبهشت ماه تا کنون 81 دلار کاهش قیمت را ثبت کرده و انتظار می‌رود بهای آن باز هم بیشتر کاهش یابد. چنانچه دیروز (شنبه) نرخ آن به 1213دلار برای هر اونس رسید. به عقیده کارشناسان بازارهای جهانی طلا، کاهش قیمت در این بازار بیش از هر چیز به دلیل پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا است و به همین دلیل شاهد افت بیشتر قیمت‌ها هستیم. بهای دلار نیز در بازار تهران در هفته گذشته از 3420 تومان به 3470 تومان رسید و روندی را ادامه داد که از اواخر اردیبهشت‌ماه در بازار ارز آغاز شده بود. در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته بهای هر سکه بهار آزادی از یک میلیون و 25 هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده که البته به نسبت کاهش اونس مقاومت بیشتری را از خود نشان داده است.

    رفت و برگشت آتی سکه

    نگاه به معاملات آتی سکه در هفته گذشته مبین آن است که قیمت سکه در تمام سررسیدهای موجود تا 5 خرداد روند کاهشی داشته و بعد از آن در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت‌ها شروع به افزایش کردند. کارشناسان معتقدند روند افزایشی قیمت سکه در روز چهارشنبه بیشتر به دلیل نوسان‌گیری از قیمت‌های سکه بود که به میزان قابل توجهی کاهش را تجربه کرده بود. با این حال حجم معاملات آتی در هفته گذشته 44 هزار و 114 معامله بود که در مقایسه با آمار هفته قبل از آن روند کاهشی را تجربه کرده است. حجم معاملات در هفته ماقبل 44 هزار و 600 معامله بوده است. به عقیده کارشناسان این بازار، دلیل روند کاهشی نیز انتظار بازار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها تحت تاثیر روند کاهشی بهای اونس در بازارهای جهانی است. به این ترتیب قیمت سکه آتی در بورس کالای ایران در شرایطی با روند کاهشی روبه‌رو بود که قیمت اونس مسیر حرکتی این بازار را کاهشی و دلار را افزایشی کرده بود اما برآیند مچ‌اندازی دو فاکتور اونس و دلار به کاهش بیشتر قیمت این کالا منتهی شد.

    طی هفته گذشته اما میزان تغییرات قیمت‌های تسویه معاملات آتی سکه نسبت به معاملات هفته منتهی به خرداد ماه به‌طور متوسط 5/ 2 درصد کاهش را تجربه کردند. با این حال پراکندگی این تغییرات نشان می‌دهد میزان کاهش قیمت در سررسیدهای دور بیش از سررسیدهای نزدیک‌تر بوده است به‌طوری‌که سررسیدهای دور با 85/ 2 درصد کاهش و سررسیدهای نزدیک با 47/ 2 درصد کاهش هفتگی روبه‌رو‌ بودند.

    پیش‌بینی‌های بازار آتی برای هفته جاری

    کارشناسان بازار آتی سکه معتقدند در هفته جاری همچنان وزن اثرگذاری بهای اونس از دلار بالاتر است و به احتمال قوی بازار آتی سکه همچنان از طلای جهانی فرمان خواهد گرفت. به عقیده آنها نگاهی به تحلیل‌های جهانی حکایت از آن دارد که طلا هنوز از پتانسیل بالایی برای کاهش قیمت بیشتر برخوردار است. در این بین برخی منابع معتبر خارجی از جمله بلومبرگ و وال استریت ژورنال در تحلیل‌های جدیدی اعلام کردند قیمت اونس می‌تواند بار دیگر اهداف زیر هزار دلار را هدف‌گیری کند که در این صورت باید گفت آتی سکه با این اطمینان که قیمت‌ها در این هفته نیز کاهشی خواهد بود میل بیشتری به افت قیمتی خواهند داشت.

    این روند کاهشی حتی به رغم پیش‌بینی افزایشی بهای دلار است. به عقیده کارشناسان بازار ارز قیمت دلار که روند افزایشی خود را از اواخر ماه گذشته آغاز کرده است به دلیل عرضه‌های صرافی‌ها روند رو‌به رشد شدیدی را پشت سر نخواهد گذاشت هرچند انتظار می‌رود روند ملایم صعود قیمت‌ها ادامه داشته باشد. با این حال پیش‌بینی نمی‌شود قدرت افزایش قیمت دلار بر توان کاهشی اونس بچربد و به این ترتیب خللی در تحلیل کاهشی بهای سکه آتی ایجاد نمی‌شود.

    این در شرایطی است که با نگاهی به مبادلات روز گذشته نیز درمی‌یابیم این روند کاهشی از اولین روز هفته جاری آغاز شده تا جایی که تا زمان تنظیم این گزارش قیمت در همه سررسیدها روند کاهشی را تجربه کرده است. در مبادلات روز گذشته بازار آتی سکه، قیمت در همه سررسیدها با افت روبه‌رو‌ شد که بررسی‌ها نشان می‌دهند سررسیدهای دورتر با کاهش بیشتر قیمت‌ها بین 9 تا 12 هزار تومان و سررسیدهای نزدیک با 4 تا 6‌هزار تومان کاهش مواجه بودند.

    در این بین پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها از یک فاکتور قوی میان مدت دیگری نیز برخوردار است. این فاکتور آغاز ماه مبارک رمضان است که بازار نقدی سکه را تقریبا متوقف خواهد کرد و از بعد تقاضا سیگنال‌های کاهشی بیشتری را به بازار آتی سکه خواهد فرستاد. این عامل در سال‌های گذشته نیز به رکود معاملاتی در بازار نقدی و آتی سکه منجر می‌شد و حتی بر بازار ارز نیز اثرگذار بود. در حال حاضر نیز با مراجعه به موقعیت‌های معاملاتی در بورس کالا می‌بینیم که معامله‌گران با بستن موقعیت‌های معاملاتی در همه سررسیدها جز سررسید اسفند روبه‌رو‌ هستند. در هر حال آنچه به نظر می‌رسد آن است که جز دلار در سایر بازارها شاهد روند کاهشی همگرا و متناسب هستیم؛ بازارهایی مانند طلای جهانی، سکه نقدی و سکه آتی.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها