عصر خودرو

۱۰ درصد سهام نفت خلیج فارس وارد بورس می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شستا گفت: سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس با سرمایه‌گذاری‌های وزارت نفت برای تامین خوراک یا واردات خوراک در صورت نیاز، در بورس دچار مشکل نخواهد شد.

۱۰ درصد سهام نفت خلیج فارس وارد بورس می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  مدیرعامل شستا در جمع خبرنگاران از پذیرش 10 درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس خبر داد و گفت: 49 درصد سهام این شرکت برای مجموعه نفت و گاز و پتروشیمی شستا، 34.5 درصد برای صندوق بازنشستگی نفت و 17.5 درصد متعلق به بخش دولتی است.

    عارف نوروزی افزود: روزانه 45 میلیون لیتر بنزین، 12 میلیون لیتر گازوئیل، گوگرد و سوخت جت تولید می‌کند و در نتیجه این تولیدات سالانه در کشور بیش از 14 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.
    وی گفت: سال 1397 رئیس جمهور وقت دستور عرضه سهام این شرکت در بورس را صادر کرد، اما به علت ابهامات ارزی میان وزارت نفت و بانک مرکزی این اقدام تا کنون اجرایی نشده بود.

    نوروزی با بیان اینکه شرکت نفت خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیا است، گفت: ارزش این شرکت در زمان تاسیس 3.4 میلیارد دلار بوده که اکنون سه تا چهار برابر شده است.

    وی افزود: ارزش بازار شرکت شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی پس از عرضه در بورس حداقل دو برابر خواهد شد. لازم به ذکر است، بیشتر خوراک هلدینگ خلیج فارس توسط میادین گازی پارس‌جنوبی تامین می‌شود که این میادین نیز طبق گفته کارشناسان از سال 1404 دچار افت فشار خواهند شد. با توجه به این نکته و عرضه سهام شرکت نفت خلیج فارس در بورس سوالی که وجود دارد این است که چه ضمانتی برای سوددهی این شرکت برای سهامداران وجود دارد؟

    مدیرعامل شستا در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: از آنجا‌یی که مصرف کننده محصولات این هلدینگ (بنزین و گازوئیل و سوخت جت) دولت است، وزارت نفت در تامین خوراک طرح‌هایی که با افت فشار رو‌به‌رو می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد تا مشکلی به وجود نیاید.

    برچسب ها