عصر خودرو

رئیس سندیکای برق ایران:

صنعت برق کشور توانایی رفع همه نیازمندی های داخلی کشور را دارد

عصر بازار- رئیس سندیکای برق ایران گفت‌: صنعت برق کشور با خودکفایی بیش از ۹۵ درصدی، توانایی رفع همه نیازمندی های داخلی کشور را حتی بدون حضور خارجی ها دارد.

صنعت برق کشور توانایی رفع همه نیازمندی های داخلی کشور را دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علیرضا کلاهی امروز (شنبه) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران، درباره توانمندی صنعت برق کشور افزود: این صنعت توانمندی و ملزومات لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطابق منویات رهبر معظم انقلاب دارد.
    وی با اشاره به ارکان اقتصاد مقاومتی شامل عدالت، دانش بنیانی، مردمی بودن، برونگرایی و درونزایی، خاطرنشان کرد: صنعت برق با بیش از 95 درصد خودکفایی، از همه ظرفیت های تولید، انتقال و توزیع برق با همت و تلاش مهندسان و متخصصان داخلی برخوردار است.
    به گفته این مقام مسئول، بیش از 82 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی (نزدیک به دو میلیارد دلار صادرات) و تامین یک میلیارد دلار کالاهای صنعتی و تخصصی با ارزش افزوده بالا در سال های گذشته توسط این صنعت محقق شده است.
    کلاهی یادآور شد: هم اینک بیش از 50 هزار نفر از بخش خصوصی و در مجموع بیش از 150 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، اما رکود کلی حاکم بر اقتصاد کشور موجب نگرانی های جدی از کاهش اشتغال و حتی از بین رفتن این صنعت شده است.
    وی معتقد است، 70 درصد مشکلات کشور از سوء مدیریت ها و تنها 30 درصد مشکلات وابسته به تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب بوده است، اما باوجود همه این مسائل، صنعت برق در سال های گذشته سرپا ماند.
    وی با اشاره به اینکه توان تامین همه نیازمندی های سالیانه برق کشور در داخل وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت صادراتی این صنعت سالیانه 30 میلیارد دلار است و در کوتاه مدت قابلیت انجام 10 میلیارد دلار صادرات در صنعت برق وجود دارد؛ اما تحقق همین مساله نیازمند حمایت های جدی داخلی بویژه حمایت های مالی است.
    رئیس سندیکای برق ایران اضافه کرد: هم اینک صنعت برق تنها با 25 درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می کند که علت این مساله نه بحث تحریم ها، بلکه نبود نقدینگی کافی برای اجرای پروژه های این صنعت است.

    ** لزوم سرمایه گذاری مشترک خارجی ها با بخش خصوصی داخلی
    در ادامه این نشست خبری، «علی بخشی» نائب رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران افزود: پیشنهاد این سندیکا در ورود کشورها و شرکت های خارجی به صنعت برق ایران، انجام سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی داخلی و تولید مشترک در ایران است.
    به گفته وی، انجام این مهم، انتقال فناوری و سرمایه به داخل کشور را میسر می کند.
    بخشی با اشاره به ضرر 300 ریالی وزارت نیرو در فروش هر کیلو وات ساعت برق به مصرف کنندگان و مشترکان داخلی، تاکید کرد: تا زمانی که این مشکل حل نشود، مجبور به دریافت وام از خارجی ها هستیم که بازپرداخت آن در شرایط رکود کنونی کشور خود مساله دیگری است.
    وی تاکید کرد: نبود حضور تاثیرگذار بخش خصوصی در تامین مالی پروژه های بین المللی، سرمایه گذاری و انتقال فناوری سبب شده است دولت به ساده ترین شیوه ممکن یعنی دریافت وام و انجام واردات برای حل مشکلات این صنعت روی آورد.

    ** سیستم بیمار بانکی و مشکلات فعالان صنعت برق
    در این نشست خبری، همچنین «پیام باقری» رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق گفت: توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب شد تا موانع اصلی بر سر راه صادرات و توسعه صادرات کشور برداشته شود.
    وی خاطرنشان کرد: دولتمردان در سال های گذشته تسلط خوبی بر بحران های اقتصادی کشور از جمله تورم بالا و رشد منفی اقتصادی پیدا کردند، اما رکود کنونی صنعت برق که بخشی از آن از سال های گذشته به ارث رسیده، ناشی از بی توجهی به حوزه های مختلف است.
    باقری تصریح کرد: نظام بانکی یکی از موانع بزرگ پیشروی اقتصاد است، به طوری که 86 درصد از نقدینگی موجود کشور توسط سپرده های بانکی منجمد و منفعل شده است.
    وی ادامه داد: 20 درصد از این نقدینگی های منفعل در هفت هزار موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز وجود دارد که حاضر به کاهش نرخ سود خود نیستند و همین مساله سبب شده تا فعالان اقتصادی برای تامین منابع مالی به اعتبارات و وام های با سود بالا روی آورند و به طور عملی رقابت پذیری خود را بویژه در سطح بین الملل از دست بدهند.
    این مسئول، با اشاره به تقاضای موثر سالیانه 6 درصدی صنعت برق، اضافه کرد: دلایل رکود صنعت برق، انجام عمده کارها مراودات با دولت است و دولتی که اقتصاد برقش به دلیل تفاوت فاحش قیمت عرضه و تقاضای برق مشکل دارد، نمی تواند مشکلات رکود آن را کاهش دهد.
    وی تاکید کرد: اصلاح قیمت حامل های انرژی، جذب سرمایه مستقیم خارجی (و نه فاینانس و وام)، ارائه مشوق های صادراتی و واقعی شدن نرخ ارز، پیشنهادات این سندیکا برای خروج صنعت برق از بحران است.
    باقری در خاتمه یادآور شد: خودکفایی 95 درصدی، ارزش افزوده 14.5 درصدی این صنعت نسبت به شاخص کل صنعت، تامین 10 درصد اشتغال کشور و انجام افزون بر 80 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله ویژگی های صنعت برق کشور است و انتظار می رود دولتمردان حمایت کافی و لازم از آن برای رونق و بالندگی هر چه بیشتر اقتصاد کشور مبذول دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها