عصر خودرو

آرامکو صکوک عرضه می کند

عصر بازار- شرکت نفت سعودی آرامکو عربستان قصد دارد با کمک چند بانک بین المللی، اوراق قرضه اسلامی (صکوک) منتشر و عرضه کند.

آرامکو صکوک عرضه می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، به نقل از افراد آگاه، بانک های جی پی مورگان، اچ اس بی سی و ریاض، اوراق قرضه اسلامی صکوک شرکت نفت عربستان سعودی آرامکو را منتشر خواهند کرد.

    این افراد که به علت محرمانه بودن این موضوع می خواستند ناشناس بمانند، گفتند: آرامکو که بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود، با همکاری جی پی مورگان چیس اند کو، اچ اس بی سی هولدینگ و ریاض بانک، برای نخستین بار اوراق قرضه اسلامی (صکوک) را به معرض فروش خواهد گذاشت.

    این منابع آگاه افزودند: این بانک ها به آرامکو برای اجرای برنامه انتشار و فروش صکوک بر اساس ریال سعودی کمک خواهند کرد و نخستین فروش در سال جاری میلادی (2016)، صورت خواهد گرفت.

    به گفته این افراد، هنوز میزان نخستین عرضه صکوک تعیین و مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که از دیگر بانک ها نیز برای اجرای این طرح کمک گرفته شود.

    این منابع گفتند: آرامکو قصد اجرای یک برنامه انتشار و فروش اوراق قرضه دلاری را نیز دارد.

    آرامکو در مرکز طرح عربستان برای رهایی اقتصاد این کشور از درآمدهای نفتی قرار دارد و دولت این کشور طرح هایی برای فروش همگانی کمتر از ٥ درصد سهام آرامکو و انتقال مالکیت بقیه سهام این شرکت را به یک صندوق سرمایه گذاری همگانی دارد که به این ترتیب به یک صندوق ذخیره ارزی با ارزش ٢ تریلیون دلار تبدیل خواهد شد.

    شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در آوریل به بلومبرگ گفت: در صورت اجرای چنین طرح گسترده ای، بیشتر درآمدهای عربستان از ناحیه سرمایه گذاری خواهد بود تا فروش نفت.

    افراد آگاه در فوریه به بلومبرگ گفتند: آرامکو در سال جاری مذاکره با بانک ها را درباره فروش اوراق قرضه اسلامی آغاز کرده است.

    اما اچ اس بی سی، جی پی مورگان، ریاض بانک و آرامکو سعودی از اظهارنظر در این باره خوداری کردند.

    آرامکو در گذشته اوراق صکوک به ارزش ٣ میلیارد و 750 میلیون ریال سعودی (معادل یک میلیارد دلار) منتشر شده توسط شرکت پالایش و پتروشیمی آرامکو توتال معروف به ساتورپ عرضه کرد که یک سرمایه گذاری مشترک سعودی با توتال فرانسه است.

    همچنین شرکت شیمیایی صداره حاصل سرمایه گذاری مشترک آرامکو سعودی با شرکت داوکمیکال سرمایه ای به ارزش ٧ میلیارد و 500 میلیون ریال سعودی از طریق انتشار اوراق قرضه صکوک برای تامین مالی ساخت یک مجتمع شیمیایی، کسب کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها