عصر خودرو

بازگشت دوران لیدری پتروپالایشی‌ها؟

عصر بازار- عملکرد بورس تهران با عملکرد گروه پتروپالایش رابطه نزدیکی دارد، این دو گروه اصلی بورس تهران به گونه‌ای ۶۰ درصد ارزش بورس تهران را در اختیار خود دارند. یکی از مهمترین عوامل نوسانات این گروه در کنار نرخ ارز، میزان قیمت نفت است.

بازگشت دوران لیدری پتروپالایشی‌ها؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سال 1393 برای پالایشی‌ها به هیچ وجه خوشایند نبود، به دلیل اجرای طرح کیفی‌سازی، پالایشگاه با توقف نماد در تابستان روبه‌رو شدند که بازگشایی این توقف در زمستان 1393 با کاهش سه هزار واحدی همراه بود. از آن زمان به بعد، گروه پالایشی جایگاه لیدری خود را در بازار سرمایه از دست داد. عدم رهبری این گروه به دلیل کاهش ارزش بازار آن در کنار کاهش سودآوری آن بوده است. این موضوع در کنار کاهش فزاینده قیمت نفت تا سطح بیست دلار در سال 1394 پالایشی‌ها را در گوشه بازار قرار داد.

    کاهش یا افزایش قیمت نفت، کدامیک به نفع پالایشی‌ها
    پالایشگاهی‌ها نفت مورد نیاز خود را از شرکت ملی پالایش نفت دریافت می‌کنند و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که این نفت را با احتساب پنج درصد تخفیف نسبت به نرخ فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند. همچنین نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها نیز توسط شرکت ملی پالایش خواهد شد. اما در پی افزایش نرخ نفت در روزها و هفته‌های اخیر باید دید که آیا این افزایش به نفع شرکت‌ها خواهد بود یا خیر؟

    در حال حاضر، نرخ نفت نسبت به زمانی که شرکت‌های پالایشگاهی پیش‌بینی‌های سال 95 خود را ارایه کردند افزایش یافته است. در صورتی که قیمت نفت در نظر گرفته شده در بودجه شرکت‌ها را به میزان افزایش رشد رشد دهیم، مقدار هزینه‌های مواد اولیه آن بدست خواهد آمد و از طرفی اگر نرخ‌های فروش محصولات شرکت را نیز با همین نسبت افزایش در نظر بگیریم، سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی تحت تاثیر قرار گرفته و بیشتر آنها با تعدیل مثبت همراه خواهند شد که پالایشگاه‌های بزرگ از این موضوع سودآوری بیشتری دارند.

    پتروشیمی‌های در شیب صعود
    پتروشیمی‌ها دیگر گروه‌هایی هستند که از نوسانات قیمت نفت تاثیر می‌پذیرند و این ریسک نیز بر آن تحمیل شده است. در حال حاضر که نرخ خوراک در بازه بین 8 تا 8.5 سنت تعیین شده است، افزایش قیمت نفت می‌تواند حاشیه سود پتروشیمی‌ها را ببرد. این گروه منفعت بیشتری از گروه پالایشی نسبت به افزایش قیمت نفت خواهند داشت. به این دلیل هزینه‌های پتروشیمی‌ها در حالت نرخ خوراک ثابت است که در حدود بازه بالا متغیر است.

    تکرار تاریخ
    نفت از بازه تقریبی سال گذشته، در کانال بین 25 تا 50 دلار در حال نوسان است. در روز معاملاتی پنجشنبه ای که گذشت این مقاومت با موفقیت شکسته شد، ولی در مدت زمان یک روز بعد آن نرخ جهانی نفت به پایین‌تر از 50 دلار بازگشت.

    در زیر نمودار قیمت نفت در دوازده سال گذشته نمایش داده شده است که یک الگو مشابه و آن هم در یک بازه سیاسی مشابه در آن نمایش داده شده است. دایره قرمز رنگ سمت چپ اواخر دولت اصلاحات و روی کارآمدن دولت مهرورز و از طرفی دیگر روی کار آمدن دور دوم دولت جورج بوش است. از طرفی دایره قرمز رنگ دوم نیز همچین شرایطی را داراست. سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیش است و از طرفی نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری به وقوع خواهد پیوست.

    در حال حاضر نیز این امر در حال به وقوع پیوستن است و بنابر گزارش‌‌های امیدوارکننده چین، افزایش قیمت نفت دور از انتظار نخواهد بود.

    بورس در انتظار مقاومت 50‌دلاری
    بورس تهران در حالی اولین روز معاملاتی خود را در شنبه شروع کرده است که اخبار شکست مقاومت پنجاه دلاری در روز پنجشنبه و بازگشت آن در روز جاری، توجه اغلب سرمایه‌گذاران را جلب کرده است. در صورتی که بار دیگر قیمت نفت این بازه بشکند، احتمال افزایش قدرتمند شاخص وجود دارد. با این حال مقاومت اصلی در بازه 60 دلار است که می‌تواند روند قیمت نفت را مشخص کند.

    در نمودار زیر نیز رابطه قیمت نفت و شاخص کل هم‌وزن در بازه پس از فرمان اجرایی برجام مشخص شده است. در این حالت که مشخص است، از ابتدا سال 95، همبستگی میان قیمت نفت و شاخص افزایش یافته است، شاخص هم‌وزن نیز تاثیرات کل گروه‌های بهتر مشخص می‌سازد و این موضوع نشان از تاثیر مثبت نفت بر روی تمام گروه‌هاست.

    با این حال، این موضوع همراه گروه‌های موثر روانی از جمله خودروسازان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها