عصر خودرو

بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت

بازارسازی یا گردش بازار؟

عصر بازار- رشد قیمت‌ها در ابتدای هفته گذشته و سپس کاهش نرخ‌ها در پایان هفته چهره غالب بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت بود هر چند که نزدیکی به ماه مبارک رمضان اغلب شاهد این قبیل هیجان‌ها و نوسانات قیمتی بوده و هستیم ولی این بار رشد قیمت‌ها از سوی بخش تقاضای واقعی حمایت نشد و همین رخداد احتمال بازارسازی را افزایش می‌دهد.

بازارسازی یا گردش بازار؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته گذشته بازار فولاد با دو جریان متفاوت روبه‌رو شد که دقیقاً عکس یکدیگر نوسان کردند. در ابتدای هفته و دقیق‌تر تا اواسط آن قیمت‌ها در مسیر افزایش شدیدی قرار گرفت تا جایی که به نسبت هفته پیش از آن بیش از 100 تومان به قیمت میلگرد افزوده شد و یا بهای تیرآهن سایز 18 در بازار تهران تنها در یک روز چهار درصد رشد نرخ پیدا کرد.

    این جهش قیمتی که با بسته شدن کانال فروش برخی تولیدکنندگان و همچنین رشد نرخ برخی دیگر آغاز شد چندان هم با تقویت تقاضا از سوی مصرف‌کننده نهایی همراه نبود یعنی حجم خرید نهایی در بازار تغییر چندانی را نشان نمی‌داد. همین ویژگی احتمال بازارسازی را تقویت کرده و البته این ترس را نیز در بین فعالان بازار ترویج داد که دورنمای قیمت‌ها چندان هم مثبت نخواهد بود.

    با فراگیرشدن فاکتور ترس در بازار و عقب‌نشینی خریداران در کنار افزایش قیمت‌ها و همچنین وجود قیمت‌هایی پایین‌تر در بازار تهران و یا انبار شهرستان‌ها به نسبت قیمت‌های فروش از سوی تولیدکنندگان اصلی، بازار وارد یک فاز کاهشی شد هرچند که شتاب افت قیمت‌ها کمتر از سرعت افزایش نرخ در روزهای قبل بود ولی به نظر می‌رسد هنوز هم پتانسیل ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی وجود دارد.

    در نهایت می‌توان این گونه استناد کرد که رشد قیمت‌ها آن هم در نزدیکی ماه مبارک رمضان از پایه و اساس درستی برخوردار نبوده زیرا از جانب تقاضا حمایت نشد هرچند که تولیدکنندگان و فروشندگان اصلی تمام تلاش خود را برای رشد قیمت‌ها به کار بستند ولی بازار هنوز کشش رشد قیمت را نداشته است. به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو این وضعیت باز هم ادامه یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها