عصر خودرو

در نیمه اول مرداد ماه ۹۴؛

امسال، ارزش معاملات بورس انرژی از مرز ۱۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد

عصر بازار: با عملکرد بورس انرژی در نیمه اول مرداد ماه، ارزش معاملات سال جاری چهارمین بورس کشور از مرز ده هزار میلیارد ریال عبور کرد.

امسال، ارزش معاملات بورس انرژی از مرز ۱۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، ارزش معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی ایران طی دو هفته منتهی به 16  مرداد 94 با گذر از 1 هزار و 914 میلیارد ریال، با رشد چشمگیر 560 درصدی نسبت به نیمه دوم تیر ماه 94 روبرو شد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این دوره، معاملات اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره با سهم 54 درصدی از مجموع ارزش معاملات بیشترین سهم را در این افزایش به خود اختصاص داده است.

    بر اساس این گزارش، طی دوره مذکور سهم محصولات نفت و گاز و پتروشیمی، برق و سایر حامل‌های انرژی (زغال‌سنگ، بنزوئل و قطران) از مجموع ارزش معاملات به ترتیب برابر با 35 درصد، 10 درصد و یک درصد بوده است.

    طی 10 روز کاری از 3 مرداد 94 تا 16 مرداد 94، بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان 119 عرضه و معامله بیش از 58 هزار تن حامل انرژی شامل نفت کوره، آیزوریسایکل، برش سنگین، نفتای سبک، انواع حلال، میعانات گازی، گاز مایع، متانول، قطران و سایر حامل‎های انرژی به ارزش بالغ بر 683 میلیارد ریال بوده است.

    طی همین دوره، تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 17,106 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل 410,544 مگاوات ساعت در 830 نوبت معاملاتی و معامله 103,471 قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره در 81 نوبت معاملاتی بوده است.

    از مهمترین رویدادهای این دوره می‌توان به نخستین عرضه کالاهای «پروپیلن شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند» در رینگ داخلی و «حلال 402 شرکت پالایش نفت شیراز» در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد که هر دو عرضه منجر به نخستین معامله کالاهای مذکور شد. عرضه اولیه موفقیت‌آمیز مرحله سوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک در نماد سمانک 953 نیز از مهمترین رویدادهای بورس انرژی ایران در نیمه اول مرداد ماه 94 است. در این دوره همچنین پس از طی مراحل اداری، شرکت کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی نیز به عضویت بورس انرژی درآمد.

    شایان ذکر است در نیمه اول مرداد ماه، ارزش معاملات سال جاری بورس انرژی ایران از مرز ده هزار میلیارد ریال عبور کرد.

    برچسب ها