عصر خودرو

رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران:

به دنبال روش‌های تأمین مالی بین‌المللی دارایی‌های فکری هستیم

عصر بازار: در حال حاضر اختراعات و ایده‌هایی در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودرو‌سازی‌، داروسازی، ساختمان‌سازی‌، راه‌سازی‌ و صنایع مربوط به مدیریت شهری در فهرست عرضه دارایی‌های فکری قرار دارند.

به دنبال روش‌های تأمین مالی بین‌المللی دارایی‌های فکری هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه همشهری، رئیس اداره عملیات بازار فرابورس تازه‌ترین جزئیات درباره نحوه ثبت ایده‌ها و اختراعات جدید را در بورس ایده تشریح و اعلام کرد که فرابورس در نظر دارد روش‌هایی را برای تأمین مالی بین‌المللی دارایی‌های فکری ایجاد کند.
    نزدیک به 1.5سال است که بورس ایده در بازار فرابورس ایران راه‌اندازی شده است، در نخستین معامله یک اختراع در حوزه صنعت خودرو‌سازی‌ به ارزش 200 میلیون تومان فروخته شد و اکنون ایده‌ها و اختراعات در صنایع مختلف در فهرست پذیرش آن قرار دارند. به‌تازگی فرابورس ایران در صدد است تا نسبت به تسریع در روند معاملات این بورس راهکار‌های جدیدی را در نظر بگیرد و بر همین اساس قوانین و مقررات جدیدی را برای تصویب به سازمان بورس ارسال کرده است.
    در همین رابطه، بهنام محسنی رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری از مخترعین و مبتکرین برای ثبت ایده‌هایشان در بازار دارایی فکری دعوت کرد.
    وی افزود: تاکنون 55 طرح صنعتی در فهرست عرضه دارایی فکری فرابورس ایران درج شده‌اند تا بتوانند در قالب سازوکار‌های معاملاتی مورد دادوستد قرار گیرند.
    وی درباره سازوکار حضور مخترعین در بورس ایده گفت: گام اول برای انجام معاملات ایده تهیه بیزینس پلان است برای این کار، مخترعین می‌توانند از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و تأمین سرمایه در گام اول نسبت به تهیه بیزینس پلان اقدام کنند پس از این مرحله این درخواست از طریق شرکت‌های کارگزاری و تأمین سرمایه به فرابورس ارسال می‌شود.
    او تأکید کرد: پس از ارسال طرح توجیهی به فرابورس ارزیابی‌های فنی روی این طرح با همکاری پارک فناوری پردیس انجام می‌شود و در عین حال استعلام‌های لازم از اداره مالکیت صنعتی دریافت می‌شود و در نهایت در فهرست عرضه‌‌های بازار دارایی‌های فکری قرار می‌گیرد.
    محسنی تصریح کرد: در عین حال سرمایه‌گذاران می‌توانند با ثبت نام الکترونیک درخواست‌هایشان در مراسم معارفه اختراع‌ها، برای تأمین مالی آن اختراع مشارکت کنند که روش تأمین مالی اختراع‌ها در حال حاضر با 3 روش انجام می‌شود.
    رئیس اداره عملیات بازار فرابورس درباره اینکه چه اختراعات و ایده‌هایی می‌توانند در فهرست عرضه بورس ایده قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر اختراعات و ایده‌هایی در صنایع مختلفی ازجمله صنعت خودرو‌سازی‌، داروسازی، ساختمان‌سازی‌، راه‌سازی‌، صنایع مربوط به فرایند‌های مدیریت شهری در فهرست عرضه قرار دارند ضمن اینکه صنایع دیگر هم می‌توانند در فهرست عرضه‌های بورس ایده قرار بگیرند به‌عنوان مثال حتی طرح‌های صنعتی و مالکیت معنوی علائم تجاری نیز قابلیت نقل و انتقال از طریق بورس ایده را دارند.
    وی با بیان اینکه بورس ایده با همکاری پارک فناوری پردیس و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، تأکید کرد: بورس ایده یک فضای اطمینان‌بخش و مطمئن برای مخترعین فراهم کرده تا از این طریق ایده‌ها و اختراعاتشان را معرفی کنند. مخترعین باید مطمئن باشند که اطلاعات طرحشان مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد، بنابراین می‌توانند بدون دغدغه در این بازار حاضر شوند و در عین حال در یک بازار رقابتی اختراعشان را معرفی و عرضه کنند این باعث می‌شود که قدرت چانه‌زنی مخترعین افزایش یابد.
    او در ادامه تصریح کرد: از دی‌ماه پارسال برای تسریع در فرایند فعالیت بورس ایده آیین‌نامه جدیدی به سازمان بورس ارسال شده که درصورت تصویب آن جهش خوبی در فعالیت این بورس انجام خواهد شد به‌طور مثال در این آیین‌نامه حفظ حقوق مالکیت معنوی و حفظ حقوق‌ دانش فنی نیز مورد نظر است و در عین حال ازطریق برگزاری مراسم معارفه اختراعات زمینه توسعه تأمین مالی اختراع‌ها فراهم می‌شود. به گفته وی، درصورت تصویب دستورالعمل جدید این بازار قابلیت بین‌المللی شدن و تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی را دارد.
    بر اساس این گزارش،در این راستا دومین فن‌بازار تخصصی مدیریت شهری با حضور 17 طرح از فهرست بازار دارایی فکری فرابورس ایران تا 19 مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است.

    برچسب ها