عصر خودرو

همزمان با آغاز توسعه توسط عربستان؛

توسعه یک میدان گازی ایران متوقف شد

عصر بازار- پس از عقب ماندگی از قطر در پارس‌جنوبی حالا این تجربه تلخ برای توسعه میدان فرزاد B درحال تکرار بوده و با وجود توسعه همه جانبه میدان در سمت عربستان اما توسعه در بخش ایرانی متوقف مانده است.

توسعه یک میدان گازی ایران متوقف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت بیش از 14 سال از امضای قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت هندی، عربستان سعودی درحالی توسعه این میدان مشترک گاز در خلیج فارس را با استقرار بیش از 10 دستگاه دکل حفاری آغاز کرده که توسعه بخش ایرانی این میدان فعلا متوقف مانده است.

    بیژن زنگنه وزیر نفت بهمن ماه سال گذشته در نشستی خبری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت های هندی برای توسعه میدان فرزاد B، گفته بود: «تنها میدانی که قول توسعه آن به یک شرکت خارجی داده شده، میدان فرزاد B بوده که قول آن در سطح روسای جمهور دو کشور به هندی ها داده شده است.»

    بر این اساس درحالی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و عقب ماندگی از قطر یک درس تاریخی برای صنعت نفت و گاز ایران داشته است که به نظر می رسد مدیران وزارت نفت و دولت تدبیر و امید چندان از این تجربه تلخ تاریخی درس نگرفته اند و با وجود آغاز توسعه همه جانبه میدان فرزاد B اما فعلا توسعه این میدان مشترک گازی در بخش ایرانی متوقف مانده است.

    در این بین مسئولان شرکت نفت و گاز پارس درباره دلایل تاخیر و وقت کشی در زمان آغاز توسعه میدان گازی فرزاد B، تاکید می‌کنند که منتظر دریافت پیشنهاد فنی شرکت‌های هندی برای توسعه این میدان مشترک گازی هستیم.

    شرکت نفت و گاز پارس: منتظر هندی‌ها هستیم!

    علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته  با اشاره به مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، گفت: منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره بحث مالی پروژه هستیم.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد و منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از میدان هستیم، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد مدل مالی، آن را بررسی می‌کند و در صورت تایید، مذاکرات بعدی براساس قرارداد HOA انجام می‌شود.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برگزاری «جلسه‌های فراوان» میان طرف ایرانی و هندی، اظهار کرد: نفت وگاز پارس مسئول بررسی پیشنهادهای فنی شرکت هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد بی است اما بررسی توجیه اقتصادی توسعه این میدان گازی بر عهده شرکت ملی نفت ایران است.

    از سوی دیگر یک مقام مسئول در شرکت پتروپارس با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکت «او. ان. جی. سی» هند برای مشارکت در طرح توسعه میدان گازی فرزاد، تاکید کرده است: با وجود مشترک بودن این میدان گازی اما هندی ها خیلی عجله برای نهایی کردن قرارداد و آغاز توسعه میدان فرزاد B ندارند.

    تاریخچه وقت کشی تاریخی هندی‌ها در فرزاد B

    بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.

    با وجود گذشت حدود 16 سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان نفت و گاز با کنسرسیوم شرکت‌های هندی امضا نشده است.

    با این وجود مسئولان وزارت نفت با تاکید بر علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، تاکید کرده بودند: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد ضمن آنکه تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد B در ایران صادر شده است.

    در همین حال، موسسه اکونومیک تایمز 6 سال قبل با انتشار گزارشی به نقل از مقامات دولت دهلی، اعلام کرده بود: کنسرسیوم سه شرکت هندی برای حضور در پروژه گازی ایران کاملا آزادی عمل دارد و به آنها پیشنهاد کردیم که مطابق موازین قانونی این پروژه را پیش برده و به منافع اقتصادی خود توجه کنند.

    در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

    بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها