عصر خودرو

قرارداد ۳ میلیارد یورویی با اروپایی ها درحوزه نفت،گاز و پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از انعقاد قرارداد ۳ میلیارد یورویی با اروپایی ها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد.

قرارداد ۳ میلیارد یورویی با اروپایی ها درحوزه نفت،گاز و پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صداو سیما، غلامرضا سلیمانی گفت:طرح هایی به ارزش حدود 3 میلیارد یورو در صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، نیروگاه ، سیمان  وهمچنین اجرای طرح های زیرساختی ، آی تی سی با شرکت های اروپایی تفاهم شده که حدود 1 میلیارد یورو  در حال نهایی شدن است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر  با بیان اینکه مذاکرات فنی و تکنیکی چند طرح دیگر به ارزش 2 میلیارد یورو در حال انجام است ، افزود : قرارداد اجرای طرح ها با شرکت های ایتالیایی و یونانی نهایی شده  است و انها کار را شروع کرده اند ضمن اینکه درباره استفاده از توانمندی شرکت های ایرانی و سرمایه گذاری خارجی (فاینانس) برای اجرای طرح های پتروشیمی و نیروگاهی به توافق های خوبی رسیدیم ، تمام تلاش ما به نتیجه رسیدن پروژه ها بر اساس زمانبندی تعریف شده در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل است.

    وی با اشاره به فعال بودن شرکت های المانی و حضور شرکت های معتبری از اسپانیا برای نهایی کردن قرارداد گفت : با توجه به اعلام امادگی شرکت های معتبر اروپایی و ثمربخش بودن مذاکرات ، قرارداد احداث یک واحد پتروشیمی نسبتا بزرگ به ارزش تقریبی بیش از 1 میلیارد یورو در عسلویه و یک واحد نیروگاهی به ارزش 560 میلیون یورو در استان هرمزگان نهایی شد.

    سلیمانی به زمان بر بودن اجرای برخی طرح ها اشاره کرد و افزود : اگر همه منابع برای ساخت پالایشگاه در اختیار باشد 4 تا 5 سال زمان لازم است که به بهره برداری برسد یا برای ساخت یک نیروگاه به 30 تا 36 ماه زمان نیاز است.

    وی با بیان اینکه طبق مقررات در  طرح هایی که به صورت مناقصه در کشور برگزار می شود حضور پیدا می کنیم ، گفت : شرکت سرمایه گذاری غدیر با 139 شرکت زیر مجموعه ، با اتکا به دانش فنی بالا و قیمت مناسب در طرح ها شرکت می کند البته در مواردی هم اقدام به خرید سهام برخی از شرکت هایی می کند که سازمان خصوصی سازی عرضه می کند.

    سلیمانی با بیان اینکه انتقال دانش فنی به کشور مهم ترین موضوعی است که در انعقاد قرارداد با طرف های خارجی به انها توجه داریم ، افزود : انتقال دانش فنی ، ایجاد اشتغال برای جوانان ، استفاده از منابع مالی ارزان قیمت ، کاهش قیمت تمام شده و توسعه صادرات مهمترین شروط ما در مذاکرات و بستن قرارداد با طرف های خارجی است.

    وی گفت : قیمت تمام شده محصولات برای ما مهم است و اگر سرمایه خارجی با نرخ بالا وارد کشور شود طبیعتا قیمت تمام شده بالا خواهد بود و از نظر اقتصادی به نفع ما نیست ، لذا بحث انتقال فناوری و دانش فنی ، ایجاد اشتغال در داخل ، استفاده از نیروهای جوان و ماهری که از قدرت مهندسی و فکری بالایی برخوردارند و تامین منابع ارزان قیمت ؛ شروطی است که در مذاکره با شرکت های خارجی به انها توجه داریم و به تفاهم رسیده ایم.

    سلیمانی افزود : حدود 8.5 میلیارد یورو معادل بیش از 35 هزار میلیارد تومان طرح در سطح کشور در دست اجرا داریم که برخی از این طرح ها امسال به بهره برداری می رسد ضمن اینکه برای تامین مالی بخشی از این طرح ها در حال مذاکره با برخی از شرکت های خارجی همچنین بانک های داخلی هستیم.

    وی همچنین به شرایط و فضای کار در دوران قبل و بعد از اجرای برجام اشاره کرد و گفت: پیش از توافق با کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برجام شرکت های خارجی اغلب به ایمیل های ما پاسخ نمی دادند و حاضر به مذاکره نبودند و اگر هم مذاکره می کردند می خواستند اطلاعات بگیرند و لذا بسیاری ازطرح ها را با منابع داخلی اجرا کردیم که بعلت بالا بودن نرخ کارمزد بانک های داخلی قیمت تمام شده طرح ها بالا بود .

    سلیمانی افزود : اما بعد از برجام شرکتهای بزرگی ایمیل زدند و امدند مذاکرات را شروع کردند که خوشبختانه در برخی طرح ها به قرارداد رسیدیم ، برخی از شرکت های اروپایی هم امدند و با وجود اینکه پرداختی از طرف ما انجام نمی شود و قبل از اینکه سرمایه گذاری خارجی (فاینانس) طرح نهایی شود ، تنها به خاطر اطمینانی که به شرکت سرمایه گذاری غدیر داشتند کار را شروع کردند.

    وی با بیان اینکه طرح های بزرگ به سرمایه گذاری زیاد نیاز دارند ، گفت : اکنون افق روشنی ایجاد شده است و بزودی طرح هایی که به منابع مالی نیاز دارند با حمایت بانک های خارجی و همکاری بانک های داخلی به مرحله اجرا می رسند ، مثلا اجرای یک طرح پالایشگاهی به 500 تا 600 میلیون یورو ، یک طرح پتروشیمی به 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز دارد و چون ارقام درشت است برای تامین مالی انها باید با شرکت ها و بانک های بزرگی که از توان مالی بالایی برخوردارند ، مذاکره کرد.

    سلیمانی افزود : سرمایه مورد نیاز برخی طرح ها ان قدر زیاد است که یک بانک حتی بانک اروپایی به تنهایی قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز نیست و مجبورند در قالب کنسرسیوم با دیگر بانک ها در تامین مالی طرح ها مشارکت کنند.

    وی با اشاره به اینکه مذاکرات ما در حال به نتیجه رسیدن است ، گفت : خوشبختانه شرکت های بیمه ای هم که در کشورهای اروپایی هستند همکاری می کنند و ما جلسات خیلی خوبی با انها داشتیم و انها قول دادند اگر از سرمایه گذاری خارجی بخواهند استفاده کنند شرکت سرمایه گذاری غدیر نخستین شرکتی خواهد بود که عملیاتی می شود.

    سلیمانی افزود : شرکتهای اروپایی بیشتر مراجعه کردند ، ایتالیایی ها خیلی خوب و فعال ظاهر شدند ، یونان ، المان ، اسپانیا ، جمهوری چک ، فرانسه و از اسیا جدای از سرمایه گذاری چین ؛ شرکت های چینی جداگانه حضور خواهند داشت و با شرکت های چینی ، کره ای و سنگاپوری تفاهمنامه های جداگانه ای امضا کردیم که برخی درحال رسیدن به قرارداد و نهایی شدن است.

    وی گفت : ما در قرارداد با شرکت های خارجی شروطی را تعیین کردیم و به 3 روش عمل می کنیم ، EPCF یا تامین مالی طرح های که می خواهند اجرا کنند ، سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) که دانش فنی هم منتقل شود ، فاینانس طرح که خودمان با شرکت های داخلی و خارجی که از کیفیت و فناوریی بالایی برخوردارند، قرارداد امضا کنیم.

    سلیمانی همچنین به حوزه فعالیت شرکت سرمایه گذاری غدیر اشاره کرد و افزود : شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان شرکتی بورسی در 7 حوزه و 7 هلدینگ فعالیت می کند که بخش های نفت ، گاز و پتروشیمی ، نیروگاه ، سیمان ، صنعت و معدن ، ای تی سی ، ساختمان و زیر ساخت محورهای اصلی فعالیت شرکت سرمایه گذاری غدیر را تشکیل می دهند.

    وی گفت : در بخش پتروشیمی و نفت و گاز به ویژه شرکت های پتروشیمی که بنابر اصل 44 بورسی شده و از طریق بورس عرضه شده است و ما در ان سرمایه گذاری کردیم و در بخش های مختلف از جمله پتروشیمی در پردیس ، شیراز ، زاگرس ، کرمانشاه و تبریز و در بخش پالایشگاهی هم پالایشگاه تبریز ، شیراز و بخشی از سهام پالایشگاه بندرعباس ما سرمایه گذاری کردیم.

    سلیمانی افزود : ما تلاش کردیم در بخش هاییی که به سرمایه گذاری زیادی نیاز است و عمدتا بخش زیرساخت و زیربنایی است و بخش خصوصی به سادگی به علل فنی و مالی نمی تواند در ان بخش سرمایه گذاری کند حضور پیدا می کنیم و شرکت سرمایه گذاری غدیر شرکتی است که براساس طرح ها تعریف شده است یعنی طرح ها را انجام می دهد ، به بهره برداری می رساند ، در بورس عرضه می کند و می فروشد و از پول فروش آنها در طرح های اساسی دیگر کشور شرکت می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها