عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی مطرح کرد:

همکاری بورس کالا با دانشگاهیان در راستای توسعه بازار سرمایه

عصر بازار- بورس کالا به منظور گسترش دانش بازارهای مالی سعی بر این دارد تا با همکاری های گسترده با دانشگاهیان و نخبگان و با استفاده از تحقیقات و پژوهش ها، زمینه توسعه بازار سرمایه را فراهم کند.

همکاری بورس کالا با دانشگاهیان در راستای توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در جمع استادید و دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان مطلب فوق و معرفی اولویت های پژوهشی بورس کالا برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی اظهار داشت: امروز با توجه به بررسی سیستم بازارهای کشورهای پیشرفته ، بسیاری از مسوولان دریافته‌اند که بورس کالا بهترین بازار برای مبادله کالا و دارای مزیت‌های فروانی است که بهتر است که اثبات این موضوع از طریق افراد معتبر در عرصه علم و دانش و نخبگان عزیز کشورمان باشد.

    حامد سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به فعالیت بزرگترین موسسه پژوهشی در دنیا اشاره کرد و افزود: موسسه دارپای امریکا با حدود 300 نفر از نخبگان برتر دنیا توانسته با ارائه تصمیمات جامع، کمک شایانی به اقتصاد کشورهای مختلف بکند و به طور مثال  این موسسه موضوعات مختلفی را که از هر نقطه دنیا به آنها داده می شود ، مورد بررسی قرار داده و نهایتا طرح های عملیاتی قابل توجیهی را استخراج و ارائه می کند. من معتقدم در ایران نیز برای بورس کالا و سایر بازارهای مالی باید چنین ساز و کاری فراهم شود منتها برای شروع کار بهتر است از  دانشگاه ها آغاز کنیم.

    وی با بیان اینکه متاسفانه زمینه پرورش نخبگان در کشور ما چندان فراهم نیست گفت: باید شرایطی مهیا شود تا از پژوهش های نخبگان کشور در مسیر مربوطه به نحو احسن استفاده شود. مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه به لزوم تغییر تفکرات اشتباه در بازارهای مالی اشاره کرد و افزود: برای ایجاد یک بازار مالی موفق باید با هوش و ذکاوت بیشتری حرکت کنیم.  ابتدا باید ذهنمان را در بازارهای مالی نسبت به سفته بازها تغییر دهیم. چرا که در بازار مالی ایران متاسفانه اغلب به افرادی که در آن فعالیت می‌کنند سفته باز اطلاق می شود و همیشه نگاه منفی به آنها بوده و برخی اوقات هم به آنها عنوان دلال اطلاق شده و از بازار حذف شده اند.

    وی سپس گفت: در بازار مالی می توان این دلال‌ها را کانالیزه کرد به طوری که به نفع منافع اقتصادی کشور حرکت کنند. این در حالی است که در تمام دنیا از این سفته بازها، استفاده بهینه می کنند به جای اینکه منتظر بمانند تا سفته باز شرایط بازار را برهم بریزد ، موقعیتی ایجاد می کنند تا این واسطه ها پول هایشان را در راستای تولید سرمایه گذاری کنند.

    دکترسلطانی نژاد ادامه داد: با توسعه بازارهای مالی، سفته باز ها به سمت سرمایه گذاری در بازار اوراق سوق می یابند و اینجاست که سفته باز با افرادی همانند خودش طرف می شود و بنابراین به این شکل نیست که سفته باز بیاید در مقابل تولید کننده یا مصرف کننده قرار بگیرد .

    وی با ارائه مثالی در این زمینه و با اشاره به راه اندازی گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت:  وقتی کشاورز بخواهد محصول برداشت شده خود را به فروش برساند دیگر با واسطه ای مواجه نخواهد بود که موجب افزایش قیمت شود چرا که کشاورز خودش محصول را به انبارهای مورد پذیرش بورس کالا خواهد سپرد و بعد اوراقی که از بابت سپردن محصول خود تحویل خواهد گرفت و بعد آن را در مکان عمومی مانند بورس کالا به فروش می رساند که در این صورت اگر با سفته باز هم رو به رو شد، به دلیل قوانین واضح و شفاف بورس جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

    ضمن آن که سفته باز نیز از مزیت های متعددی برخوردار خواهد شد و دیگر لزومی ندارد هزینه حمل برای محصول متحمل شود. وی سپس خاطرنشان کرد: نکته جالبی که در این نوع معاملات وجود دارد آن است که برای این که معاملات سفته بازانه به سمت بازار مالی هدایت شود، معاملات گواهی سپرده کالایی از مالیات و ارزش افزوده معاف است .

    وی به تجربه بازارهای جهانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در بورسLME   بالغ بر 99 درصد معاملاتی که انجام می شود منجر به تحویل نمی شود و این موضوع نشانگر این است که 99 درصد از معاملاتی که در این بورس انجام می شود معاملات سفته بازانه است .

    به گفته سلطانی نژاد هجر یا همان پوشش دهنده ریسک که به این بازار مراجعه می کند تا ریسک نوسانات قیمت را پوشش دهد باز هم ممکن است کالا را تحویل نگیرد. یعنی فقط در این بازار پوشش ریسک کند و بعد از ورود به بازار واقعی محصول خود را دریافت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها