عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مشترک با مسئولان شرکت سپرده گذاری مرکزی بازار سرمایه اندونزی از ایجاد سکوی مشترک معاملاتی در بازار سرمایه کشورهای ایران و اندونزی سخن گفت.

    حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به این نکته که اندونزی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قیر به شمار می رود، گفت: قیر ایران از جمله با کیفیت ترین قیر های منطقه به شمار می رود و ایجاد سکوی مشترک معاملاتی در بازار سرمایه دو کشور مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به حذف واسطه ها، حفظ کیفیت اصلی قیر ایران بواسطه حذف امکان دستکاری و اضافه کردن ناخالصی و کشف قیمت عادلانه و واقعی اشاره کرد.

    وی در ادامه به اقدامات بورس کالا برای راه اندازی بازار آتی قیر اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران برای صادرات محصولات دیگر از قبیل سنگ آهن ، مواد شیمیایی و همچنین کلیه گرید های پی وی سی به بازار اندونزی از آمادگی برخوردار است. ضمن آنکه بواسطه انبارهایی که ایران در مناطق آزاد کشور دارد می تواند در مقابل، امکان فروش محصولات اندونزی را نیز در ایران فراهم کرده و از مزایای تبعی آن مانند امکان صدور گواهی سپرده کالایی هر دو طرف را بهره مند سازد.

    مزایای بورس کالا برای صنعت پتروشیمی

    با ساز و کار فعلی عرضه محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس کالای ایران، فعالیت دلالان و واسطه‌های مواد خام پتروشیمی و پلیمری کشور متوقف شده است.

    دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: پیش از اجرای سیستم موجود عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، برخی از دلالان با استفاده از نقدینگی بالا اقدام به خرید گسترده مواد پلیمری می‌کردند و در نهایت مواد اولیه را با قیمت بالاتر به مصرف کنندگان نهایی و واقعی می‌فروختند.

    احمد مهدوی با اعلام اینکه با ساز و کار گذشته عرضه مواد در بازار برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به خارج کشور قاچاق می‌شد، افزود: به عنوان نمونه مصرف سالانه پلی پروپیلن در کشور حدود 600 هزار تن در صنایع تکمیلی پتروشیمی است که در گذشته به دلیل سیستم معیوب عرضه، تقاضا برای این محصول پلیمری در طول سه ماه تا یک میلیون و 200 هزار تن افزایش می‌یافت که این رقم غیر واقعی بود.

    خریداران جو و ذرت به بورس کالا بیایند

    جو و ذرت کشور با تصویب دولت امسال در بورس کالا عرضه خواهد شد که در صورت هماهنگی همه جانبه و پایبندی به وعده، موفقیت این طرح حاصل خواهد شد.

    مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی خوزستان با بیان مطلب فوق گفت: از سال گذشته که هیات دولت طرح فروش محصولات جو دامی کرمانشاه و ذرت خوزستان را از طریق بورس کالای ایران اعلام کرد، این اطمینان به فعالان بخش کشاورزی از جمله کشاورزان و خریداران داده شد که این طرح به سود آنها خواهد بود.

    مسعود احمدی افزود: با توجه به مزایای پرشمار طرح قیمت تضمینی و همچنین عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، باید ردیف بودجه ای جداگانه در قانون بودجه هر سال به منظور تامین اعتبار مابه التفاوت قیمت محصولات کشاورزی قرار گیرد، تا دیگر مشکلی برای کشاورزان به وجود نیاید.

    مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی خوزستان گفت: براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری، کشاورزان محصول خود را روی تابلوی بورس کالا می برند و در صورتی که آن محصول کمتر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت در بورس مورد معامله قرار گرفت، علاوه بر دریافت سریع حدود 70 درصد پول محصولاتشان، در انتظار پرداخت مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی یعنی حدود 30 درصد وجه معامله می مانند که امسال تعهد شده است، دولت ظرف مدت دو هفته این مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت کند.

    احمدی معتقد است، در صورتی که پرداخت مابه التفاوت قیمت از سوی دولت امسال با مشکل و دیرکردی مواجه نشود، طرح قیمت تضمینی جو و ذرت کشور با موفقیت کامل و بدون هیچ مانعی در بورس کالای ایران انجام می شود.

    راه اندازی معاملات گواهی سپرده آهن

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: با بررسی ابزار گواهی سپرده یا معاملات قبض انبار با کارگروهی که به زودی تشکیل می‌شود در صدد هستیم ضمن رفع موانع مالیاتی و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداری، این نوع ابزارمالی را برای معاملات آهن عملیاتی کنیم.

    محمد اسکندری درارتباط با کمک‌هایی که بورس کالا می‌تواند به بازار آهن کند، گفت: فعالان اقتصادی این تصور را دارند که فقط معاملات بزرگ و با حجم زیاد در بازار بورس کالا انجام می پذیرد، این در حالی است که این تصور اشتباه است زیرا بورس کالا این امکان را دارد که معاملات با حجم کوچک‌تر را نیز مورد پوشش قراردهد.

    وی با بیان اینکه عملیاتی شدن ابزار مالی گواهی سپرده کمک زیادی به تأمین مالی در بخش بازار آهن خواهد کرد، اظهار داشت: با راه‌اندازی گواهی قبض انبار امکان خرید خرد هم فراهم می‌شود و فعالان بازار آهن هم می‌توانند در یک بازار شفاف و رقابتی با کمترین واسطه به معامله بپردازند.

    رونق ادامه دار معاملات محصولات پلیمری

    معاملات محصولات پلیمری طی هفته جاری همانند هفته گذشته رونق داشت، به طوری که پلی اتیلن های سبک فیلم، پلی استایرن های معمولی، مقاوم و انبساطی، پی وی سی ها و ایکس تری با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

    همچنین در غیبت  پتروشیمی اروند، سه شنبه گذشته تولیدکنندگان پی وی سی با افزایش تقاضا برای محصولاتشان روبه رو بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها