عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بورس مرجع مطمئنی برای جذب سرمایه های اشخاص است

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که بورس اوراق بهادار مرجع مطمئنی برای جذب سرمایه های اشخاص است، بسیاری از فاکتورهای مهم در اقتصاد و شرایط جامعه بر این بازار تاثیر گذار و در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری موثر هستند.

بورس مرجع مطمئنی برای جذب سرمایه های اشخاص است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا گیوکی گفت: شاید اغلب تحلیل گران و معامله گران در بازار سهام به این فاکتورها توجه داشته باشند اما بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی نیز وجود دارند که باید در  تصمیم گیری های خود به این عوامل توجه کنند تا بتوانند سرمایه گذاری منطقی و با پشتوانه ای داشته باشند از جمله یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی که می تواند بر تصمیم گیری سرمایه گذاران و تشخیص زمان مناسب سرمایه گذاری، تاثیر گذار باشد.

    وی ادامه داد: در واقع سیاست های پولی و مالی که برای تغییر و بهبود اوضاع اقتصادی اعمال می شوند تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم مهمی بر بورس اوراق بهادار خواهند داشت و نحوه ی تعامل بازار بورس با این گونه عوامل برای سیاست گذاران اقتصادی و سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

    گفتنی است که سیاست های پولی، همواره یکی از متغیرهای تاثیر گذار بر شاخص قیمت سهام در بورس های مختلف دنیا می باشد. در واقع سیاست های پولی به سیاست هایی اطلاق می شود که ، عمدتا توسط بانک مرکزی از طریق تغییر در حجم پول ، تغییر در رشد حجم پول ، نرخ بهره و شرایط اعطای تسهیلات انجام می گیرد که بر دو نوع سیاست های انقباظی و انبساطی هستند که هرکدام از این سیاست ها می تواند استراتژی سرمایه گذاری را در بازار سرمایه دستخوش تغییرات کند. 

    این عضو انجمن مهندسی مالی ایران اظهار کرد:  مهمترین نقش سیاست های پولی کنترل حجم پول و نقدینگی کل است و از این طریق بر سایر متغیرهای اقتصادی تاثیر می گذارد ، بدیهی است که میزان حجم پول در جامعه  به طور محسوسی بر شاخص قیمت سهام تاثیر گذار است  و به موجب رابطه ی حجم پول و شاخص بورس است که سیاست های پولی یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر بازار سرمایه و سهام  محسوب می شوند .

    گیوکی در ادامه تصریح کرد:. بارها در بازار سرمایه با این موضوع روبرو شده ایم که سیاست های پولی انبساطی موجب افزایش نقدینگی در جامعه شده و حجم پول اضافی به سمت خرید دارایی های مالی از جمله سهام سوق پیدا کرده است. این درحالیست که از آنجایی که سیاست های پولی انبساطی می تواند موجب افزایش فعالیت های اقتصادی شود  سیاست های انقباضی تقریبا به صورت عکس سیاست های انبساطی عمل خواهد کرد. 

    وی گفت: سرمایه گذاران، توجه زیادی به انبساطی و انقباضی بودن این سیاست ها نشان می دهند زیرا هر یک از سیاست های مذکور بر شاخص قیمت سهام و همین طور بازده آن تاثیر گذار است از طرفی اعمال سیاست های مالی از طریق تاثیر در درآمد ملی می توانند بر بازار سهام تاثیر بگذارند، به طوری که یکی از تاثیرات سیاست های مالی انبساطی افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات است، زمانی که دولت سیاست مالی انبساطی اعمال می کند، درآمد ملی افزایش می یابد افزایش و کاهش در آمد ملی نیز بر رشد اقتصادی تاثیر گذار است.

    شایان ذکر است که  منظور از رشد اقتصادی، بالا رفتن میزان درآمد یا تولیدملی است، در واقع نرخ رشد اقتصادی از درصد تغییر در تولید (درآمد) ملی نسبت به سال گذشته به دست می آید که در صورت رشد، بیانگر افزایش تولید کالاها،خدمات،درآمدها و غیره است. 

    گیوکی در ادامه اظهار کرد: حال اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ی ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می توان گفت در آن کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده  و در نتیجه حاصل رشد اقتصادی توسعه بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه  و بورس است.

    لازم به ذکر است که تحلیلگران و سهامداران در بورس که تغییرات سیاست های پولی و مالی را ، در استراتژی های سرمایه گذاری خود لحاظ می کنند باید به این نکته توجه نمایند که این تغییرات در قیمت سهام مورد نظر آن ها لحاظ شده اند یا نه ، آن ها باید توجه کنند که اطلاعاتی که به دست می آورند باید به موقع بر تصمیم گیر آن ها تاثیر گذار باشد و به مفهوم بازار کارا یا غیر کارا توجه نمایند زیرا در بازار های مالی کارا ، اطلاعات با سرعت بالایی بر قیمت سهام تاثیر می گذارد ، بدین ترتیب دقت در این امر بسیار حائز اهمیت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها