عصر خودرو

ادامه سازوکار مالی تحریم در پسابرجام

پول محصولات پتروشیمی ایران با قطعات خودرو در اروپا تهاتر می‌شود

عصر بازار- با خودداری بانک های غربی از همکاری با ایران این کشور برای انجام معاملات نفتی به معاملات تهاتری روی آورده به طوری که پول محصولات پتروشیمی ایران که در بازار اروپا فروخته می شود به شرکت خودرویی اروپا که ایران از آن قطعات خودرو وارد می کند پرداخت می شود.

پول محصولات پتروشیمی ایران با قطعات خودرو در اروپا تهاتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: حتی پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، محدودیت های بانکی همچنان پابرجای آمریکا علیه ایران مانع از تجدید حیات صنعت نفت این کشور شده و شرکت های انرژی را ناگزیر ساخته تا از بانک های کوچک یا معاملات تهاتری برای معامله با ایران استفاده کنند.

    به گفته محسن قمصری، مدیر بازاریابی نفت شرکت ملی نفت ایران، شرکت توتال فرانسه در ماه فوریه مجبور شد از طریق 3 بانک کوچک اروپایی ترتیبات مالی صدور اولین محموله نفت ارسالی ایران به اروپا در سال های اخیر را انجام دهد. این بانک ها مبادلات چندانی با آمریکا ندارند و کمتر در معرض مجازات های دولت آمریکا قرار دارند.

    به گفته منابع آگاه، قبل از تحریم های بانکی علیه ایران که در حدود سال 2006 وضع شد، توتال اغلب از بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس برای تامین مالی پروژه ها و پرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور استفاده می کرد. اما نماینده بانک بی ان پی گفته، این بانک پس از پرداخت 8.9 میلیارد دلار جریمه بابت نقض تحریم های دولت آمریکا در سال گذشته، اکنون از همکاری با ایران خودداری می کند.

    سابقه تحریم های بانکی دولت آمریکا علیه ایران به دهه 1990 و قبل از تحریم های هسته ای برمی گردد. بر اساس توافقی که سال گذشته بین ایران و قدرت های جهانی حاصل شد، تحریم های هسته ای علیه این کشور برداشته شده اند. اما تحریم های بانکی از حمله تحریم معاملات دلاری همچنان پابرجا هستند.

    قمصری افزود، بانک های کوچکتری که توتال از آنها استفاده کرده، یعنی هندلزبانک آلمان، بانک دو کامرس ای دو پلاسمنت سوئیس و هالک بانک ترکیه فعالیت تجاری زیادی در آمریکا ندارند.

    قمصری گفت، رویال داچ شل و بی پی به دلیل ممانعت بانک های طرف حسابشان از همکاری با جمهوری اسلامی، هنوز نفتی از ایران خریداری نکرده اند.

    علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی ایران گفت، پس از بروز مشکلات بانکی، برخی شرکتهای اروپایی در حال ایجاد ترتیبات پیچیده تهاتری برای خرید محصولات پتروشیمی از ایران و روی هم رفته دور زدن سیستم بانکی غربی هستند.

    وی افزود، بر اساس چنین ساز و کاری، یک شرکت اروپایی از طریق ارسال پول به یک شرکت سازنده قطعات خودرو در اروپا، پول محصولات پتروشیمی خریداری شده از ایران را می پردازد. آن قطعه ساز سپس محصولات خود را به ایران ارسال می کند و خریداران پول محصولات پتروشیمی را به شرکت پتروشیمی پرداخت می نمایند. وی از اشاره به نام شرکت هایی که در این ساز و کار دخالت دارند خودداری کرد.

    معاملات تهاتری با ایران در دوره تحریم ها برای خرید محصولات غیرنفتی مرسوم بود، اما انتظار نمی رفت پس از لغو تحریم ها باز هم از این نوع معاملات برای تجارت با ایران استفاده شود.

    امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران گفت، معاملات انرژی «با سرعتی که انتظار داشتیم صورت نمی گیرد...برخی بانک های بزرگ بسیار محتاط هستند... زیرا آنها از سوی دولت آمریکا ترسانده شده اند.»

    وی افزود، قرارداد ها به صورت مورد به مورد حل می شوند. این موضوعی زمان بر است.

    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در لندن با مدیران بانک های بزرگ اروپایی دیدار کرد تا به آنها درباره همکاری با ایران تضمین بدهد. اما هیچ بانک بزرگی بعد از این نشست برای همکاری با ایران پا پیش نگذاشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها