عصر خودرو

قرارداد فروش نفت به ترکیه تمدید شد

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به تمدید قرارداد فروش نفت به بزرگترین پالایشگاه ترکیه، گفت: اختلافی برای فروش نفت بین شرکت نفت و توپراش ترکیه وجود ندارد.

قرارداد فروش نفت به ترکیه تمدید شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سید محسن قمصری درباره آخرین وضعیت افزایش فروش نفت خام به ترکیه در دوران پساتحریم، گفت: قرارداد فروش نفت خام به شرکت «توپراش» به عنوان بزرگترین شرکت پالایشگاهی ترکیه تمدید شده است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه میزان و حجم صادرات نفت خام ایران به ترکیه معادل سال 2015 میلادی است، تصریح کرد: مذاکراتی با ترکیه به منظور افزایش حجم صادرات نفت خام آغاز کرده‌ایم.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حجم فروش نفت به ترکیه ممکن است برای یک دوره نوسان افزایش و یا کاهش داشته باشد اما در بلندمدت یک متوسط صادرات نفت به این کشور همسایه وجود دارد، اظهار داشت: به عبارت دیگر، ممکن است یک شرکت بنا به شرایط خاص خود در بعضی ماه‌ها افزایش برداشت و برخی ماه‌ها کاهش برداشت نفت داشته باشد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط صادرات روزانه نفت خام ایران به ترکیه حدود 100 هزار بشکه در روز است، تاکید کرد: شرکت توپراش ترکیه امکان خرید نفت خام از کشورهای مختلف را دارد.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی ترکیه امکان خرید نفت خام از عراق، لیبی، عربستان سعودی و باقی کشورها را هم دارد، یادآور شد: با این وجود سطح روابط ایران و ترکیه برای فروش نفت خام خوب و مطلوب ارزیابی می شود و اختلافی با ترک‌ها نداریم.

    قمصری در پایان با اعلام اینکه پیش از اعمال تحریم‌ها حجم صادرات نفت خام ایران به ترکیه خیلی عدد بالایی نبوده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هم حجم صادرات نفت به این کشور همسایه خیلی دور از اعداد قبل از تحریم نیست.

    براساس گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، ترکیه در سال 2015 میلادی در مجموع روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی شامل نفتای سبک و سنگین و گاز مایع واردات کرده است.

    در این بین حجم صادرات نفت خام عراق به ترکیه در سال 2015 میلادی با افزایشی نزدیک به دو برابری به 230 هزار بشکه در روز رسیده و هم اکنون این کشور سهمی 43 درصدی از بازار نفت ترکیه را به خود اختصاص داده است.

    پس از عراق، ایران هم سال گذشته بیش از 110 هزار بشکه نفت خام به ترکیه صادر کرده و سهمی 22 درصدی در بازار نفت این کشور همسایه برای خود دست و پا کرده است.

    این در حالی است که پس از عراق و ایران، کشورهای عربستان سعودی و قزاقستان از دیگر کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام به ترکیه در سال 2015 میلادی بوده‌اند.

    در حالی تاکنون بیشترین رقابت ایران و عراق در توسعه میادین مشترک و مرزی نفتی بین دو کشور بوده که با لغو تحریم‌ها دور جدید رقابت این دو کشور عضو اوپک برای صادرات طلای سیاه به ترکیه شکل گرفته است.

    براساس اعلام بیژن زنگنه وزیر نفت، مذاکرات نهایی با پالایشگاه‌های نفت ترکیه به ویژه «توپراش» به منظور افزایش سه برابری فروش طلای سیاه انجام شده است که در صورت توافق نهایی، حجم صادرات نفت ایران به ترکیه از حدود 100 هزار بشکه فعلی به 300 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    از سوی دیگر، امروز داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حالی به تهران آمده است که قطعا افزایش حجم فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های «توپراش» یکی از محورهای مذاکرات سران دو کشور در تهران خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها