عصر خودرو

کارشناسان پیش بینی کردند

سیاست نفتی اوپک در نشست هفته آینده تغییر نمی‌کند

عصر بازار- کارشناسان پیش بینی می کنند اوپک در نشست هفته آینده خود از تعیین سقف تولید جدید برای این سازمان خودداری کند و سیاست فعلی را ادامه دهد.

سیاست نفتی اوپک در نشست هفته آینده تغییر نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، از دو سال پیش همزمان با آغاز افت قیمت جهانی نفت، عربستان با سایر اعضای اوپک در زمینه سیاست تولید سازمان درگیر بوده است. اما هفته آینده برای اولین بار این کشور می تواند به نحوی قانع کننده استدلال کند که سیاست از میدان به در کردن تولید کنندگان رقیب در حال نتیجه دادن است.

    رویکرد عربستان مبنی بر از میدان به در کردن تولید کنندگان پر هزینه اکنون تقریبا موجب برطرف شدن مازاد عرضه جهانی شده و قیمت ها را به حدود 50 دلار در هر بشکه رسانده است. 26 تحلیلگر از 27 تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی رویترز گفتند که اوپک در روز دوم ژوئن در وین به جای تعیین سقفی جدید برای تولید خود، سیاست فعلی خود را ادامه خواهد داد.

    سث کلینمن، رئیس بخش تحقیقات انرژی موسسه سیتی گروپ در این باره گفت: «نمی توان این دستاورد را در مقایسه با زمانی که نفت 100 دلار بود، یک پیروزی به حساب آورد، اما استراتژی عربستان دارد جواب می دهد، زیرا ما شاهد کاهش قابل توجه تولید در کشورهای مختلف بوده ایم و قیمت ها دارند افزایش می یابند.»

    کاهش قیمت ها موجب افت تولید در کشورهای مختلف از آمریکا تا نیجریه شده است. تحلیلگران موسسات مختلف نظیر آژانس بین المللی انرژی و گلدمن ساکس می گویند، مازاد عرضه نفت در حال فروکش کردن است و عرضه و تقاضا دارد به توازن می رسد. این تغییر وضعیت احتمالا به معنای برگزاری نشستی کم مشاجره تر نسبت به ماه دسامبر است. در ماه دسامبر پس از پایان نشست، سایر کشورهای عضو اوپک نظیر ایران و ونزوئلا به صورت علنی از موضع عربستان انتقاد کردند.

    بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تولید کنندگان خارج از اوپک امسال در آستانه ثبت بزرگترین کاهش تولید از سال 1992 تاکنون قرار دارند. بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در طی 11 هفته گذشته کاهش یافته و به کمترین رقم از سپتامبر 2014 رسیده است و تولید متوسط امسال نسبت به سال 2015، 8.5 درصد کاهش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها