عصر خودرو

محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت وگو «عصربازار» مطرح کرد؛

تعطیلی معادن کوچک با سربه سر شدن هزینه و درآمد

عصر بازار- افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی و گشایشات سیاسی اخیر، به نظر میرسد وضعیت شرکتهای صنعتی و معدنی را بهبود بخشیده و آنها را امیدوار کرده است که ارز آوری بیشتری داشته باشند. حالا باید دید در مرحله اول روند افزایش قیمت ها تا کجا ادامه خواهد داشت و با توجه به تحولات اخیر چه آیندهای برای این صنعت میتوان متصور بود.

تعطیلی معادن کوچک با سربه سر شدن هزینه و درآمد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، به همین دلیل با محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به گفت وگو نشستیم. وی معتقد است از سال آینده میلادی با توجه به تصمیم دولت چین برای افزایش نیم درصدی نرخ رشد اقتصادی و شروع حرکتهای جدی در فعالیتهای عمرانی داخل کشور، معادن سنگ آهن و واحدهای فولادسازی روزهای بهتری را خواهند داشت. وی میگوید: با وجود اینکه ایران از ذخایر مناسب سنگ آهن برخوردار است، سهم اندکی از تولیدات جهانی دارد. به همین دلیل ایران به راحتی تحت تاثیر سیاستهای شرکتها و تولیدکنندگان بزرگ قرار میگیرد. همچنین در حال حاضر مشکلات موجود در زمینه نرخ گذاری محصولات سنگ آهن که بیشتر به نفع تولیدکنندگان فولاد است، بهره مالکانه، حقوق دولتی، هزینه های حمل و نقل و انرژی موجب سر به سر شدن هزینه تمام شده محصول معدنی با نرخ فروش شده است که ادامه فعالیت را برای معادن کوچک بسیار سخت کرده و اغلب آنها تعطیل شدهاند. در ادامه این گفت وگو را می خوانید.

    با توجه به افزایش اخیر قیمت کامیودیتی ها به ویژه سنگ آهن، در حال حاضر وضعیت کلی صنعت، شرکتهای سنگ معدنی و چادرملو را چگونه ارزیابی میکنید و آینده قیمت جهانی سنگ معدن را چگونه میبینید؟

    سال 1394 سال سختی برای معدنداران و فولادیها بود. از یک طرف با کاهش شدید قیمت سنگ آهن و از طرفی با رکود در فروش محصولات فولادی مواجه بودیم که تاثیر مستقیمی بر درآمدزایی ما داشت. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره متکی به سرمایه های داخلی بوده و خوشبختانه تاکنون نیز توانسته با وجود تمامی مشکلات و موانع، بخشی از چرخهای صنعت کشور را به گردش درآورد و به دلیل اینکه به خارج از کشور وابستگی چندانی ندارد، توانسته از بحرانهای داخلی و خارجی عبور کند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

    از سال گذشته پیش بینی های متعددی در مورد آینده سنگ آهن مطرح شده و هر کس شاخصهایی را برای کاهش و یا افزایش قیمت سنگ آهن موثر میدانست. اما آنچه که در قیمت سنگ آهن بیش از هر عامل دیگر تاثیرگذار است، رفتار اقتصادی و سیاستهای اتخاذ شده از سوی تولیدکنندگان و مصرفکنندگان عمده سنگ آهن جهان به ویژه کشور چین است .

    همه شاهد بودیم که در آغاز ماه مه (نیمه اردیبهشتماه) قیمت سنگ آهن به یکباره افزایش پیدا کرد و حتی از مرز 60 دلار نیز گذشت. اما اکنون بار دیگر شاهد روند کاهشی این محصول هستیم . این فراز و فرود بیشتر متاثر از رفتارهای چین است. چین بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیاست و 44 درصد تولید جهان را در دست دارد و برای تامین نیاز سنگ آهن خود، هم تولید و هم واردات دارد.

    میزان اهمیت تقاضای سنگ آهن چین برای بازار جهانی این ماده اولیه از آنجا نمایان است که چین علاوه بر این که دومین تولیدکننده سنگ آهن دنیاست، اولین واردکننده این ماده اولیه مهم نیز به شمار میرود. در این راستا بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند سال آینده و سال 2018 میلادی، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن به ترتیب 56 و 60 دلار خواهد بود. آنها معتقدند تصمیم دولت چین برای حمایت از رونق اقتصاد این کشور عاملی برای افزایش تقاضا برای سنگ آهن است. به همین دلیل میزان تولید فولاد در چین امسال به 781 میلیون تن کاهش مییابد. سال پیش نیز این رقم 806 میلیون تن بود. از سوی دیگر میزان واردات سنگ آهن چین در سال جاری میلادی به یک میلیارد تن میرسد و تا 5 سال آینده هر سال تقریبا همین میزان سنگ آهن به چین وارد خواهد شد.

    به این ترتیب امیدواریم از سال آینده میلادی با توجه به تصمیم دولت چین برای افزایش نیم درصدی نرخ رشد اقتصادی خود و نیز شروع حرکتهای جدی در فعالیتهای عمرانی داخل کشور، معادن سنگ آهن و واحدهای فولاد سازی روزهای بهتری را داشته باشند. اما با وجود اینکه ایران از ذخایر خوب سنگ آهن برخوردار است، سهم اندکی از تولیدات جهانی را دارد و جزو تولیدکنندگان کوچک محسوب میشود. به همین دلیل است که ایران به راحتی تحت تاثیر سیاستهای شرکتها و تولیدکنندگان بزرگ قرار می گیرد .

    در حال حاضر شرکتهای سنگ معدنی و به ویژه چادرملو با چه مشکلاتی روبهرو هستند و موانع رشد و توسعه معادن در ایران چیست؟

    برخی موانع رشد و توسعه معادن عمدتاً داخلی هستند. در حال حاضر مشکلات موجود در زمینه نرخ گذاری محصولات سنگ آهن که بیشتر به نفع تولیدکنندگان فولاد است، بهره مالکانه و حقوق دولتی، هزینه های حمل و نقل و نیز انرژی موجب سر به سر شدن هزینه تمام شده محصول معدنی با نرخ فروش است که ادامه فعالیت را برای معادن کوچک بسیار سخت کرده و اغلب آنها تعطیل شدهاند.

    در خصوص شرایط فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوقالعاده سهامداران و موافقت سازمان بورس 105 درصد افزایش یافت و از مبلغ 17 هزار 100 میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد ریال رسید.

    لطفا توضیحات بیشتری در خصوص جزئیات این افزایش سرمایه بدهید؟

    این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژههای در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرحهای مشارکتی به مصرف برسد، در دو مرحله اتفاق می افتد. ابتدا از مبلغ 17 هزارو 100 میلیارد ریال به مبلغ 28 هزار و 215میلیارد ریال در سال جاری و از محل آوردۀ نقدی و تبدیل مطالبات حال شدۀ سهامداران و در مرحلۀ دوّم، از مبلغ 28 هزار و 215 میلیارد ریال به مبلغ 35 هزار میلیارد ریال، حداکثر ظرف مدت دو سال انجام خواهد شد .

    آخرین وضعیت طرح های در دست اقدام چادرملو به چه ترتیبی است؟

    ما معتقدیم یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای ایجاد ارزش افزوده فرآورده های معدنی است، بنابراین بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده در نظر داریم ساخت کارخانه احیاء مستقیم و فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون تن فولاد و قابل ارتقاء تا 3/1 میلیون تن و همچنین تولید 6/1 میلیون تن آهن اسفنجی در کارخانه احیاء را که در مجتمع گندله سازی اردکان در حال ساخت است به سر انجام برسانیم و پیش بینی میکنیم کارخانه فولاد ثامن در نیمه دوم امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

    همچنین ساخت و راه اندازی واحد بخار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان از دیگر طرح هاست که امیدواریم این بخش باقی مانده نیز امسال به پایان برسد. این نیروگاه با هدف تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان ساخته شده که تاکنون بهره برداری از دو واحد گازی آن آغاز شده است .طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان از 4/3 میلیون تن فعلی به 4 میلیون تن هم یکی دیگر از برنامه های توسعه بخش چادرملو است که برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است . از سوی دیگر طرح اجرای شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن به منظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد در واحدهای تولیدی صنعتی مجتمع که از دو سال پیش شروع شده امسال نیز تا بهره برداری کامل ادامه می یابد. علاوه بر اجرای این طرحها، بابت جبران مخارج سرمایه گذاریهای انجام شده در شرکتهای سرمایه پذیر خود ازجمله شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت کاوند نهان زمین، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس «پامیدکو»، شرکت تأمین سرمایه امید، مبلغ 6 هزار و 155 میلیارد ریال برآورد سرمایهگذاری کرده ایم .

    چادرملو چه برنامه ها و طرحهای دیگری را در نظر دارد در آینده به انجام برساند؟

    یکی دیگر از برنامه های آتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو است و امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود.

    وضعیت صادراتی شرکت های سنگ معدنی و به ویژه چادرملو به چه نحوی است؟ و این موضوع بر سهام شرکتهای سنگ معدنی چه تاثیری داشته است؟

    در زمینه میزان وابستگی به درآمدهای ارزی میتوان عنوان کرد که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود 10 و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید می کند که تمامی این محصول در واحدهای فولاد سازی کشور به مصرف می رسد. پس خیلی متکی به درآمدهای ارزی نیستیم. اما با توجه به قیمت گذاری محصولات ما که بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، هرگونه افزایش و یا کاهش آن در درآمدزایی و به تبع درسوددهی شرکت موثر است. بنابراین، این مهم میتواند موجب افزایش قیمت روز سهام در بازار معاملات بورس گردد.

    چادرملو برای بهره گیری از سرمایه گذاریهای خارجی چه تمهیداتی اندیشیده است؟

    در زمینه توسعه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومیسازی دانش فنی و تکنولوژی است. اما نباید فراموش کرد که کشور ما به دلیل وضع تحریمها سالها از فناوریهای روز دنیا عقب مانده است. بنابراین ما فقط تمایل به بهره گیری از تکنولوژی داریم و نیازی هم به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در مجموعه های خودمان نمیبینیم. اما با شرکتهایی که قبلا با ما همکاری داشتند و به علت تحریمها روابطمان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه ها، تصمیم گیری کنیم تا انشا الله بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم.

    پیش بینی شما از سود کچاد در سال جاری چیست؟

    ما فروش 1795 میلیارد تومانی را برای سال جاری پیش بینی کرده ایم که هرچند نسبت به سال 1394 از رشد 13 درصدی برخوردار است، اما از لحاظ سود خالص با افت 49 درصدی مواجه هستیم و میزان آن 332 میلیارد تومان تخمین زده شده است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها