عصر خودرو

دلیل کم شدن حجم معاملات بورس کالا چیست؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است کم شدن حجم معاملات بورس کالا به این علت است که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

دلیل کم شدن حجم معاملات بورس کالا چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدابراهیم قربانی‌فرید درباره‌ سودآوری پتروشیمی‌ها در بورس کالا اظهار کرد: اخیرا حجم معاملات بورس کالا کم شده و این موضوع از زمانی رخ داد که مجلس شورای اسلامی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش داد.

    وی با اشاره به افزایش 400 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها گفت: از آن زمان سودآوری پتروشیمی‌ها کاهش پیدا کرده و خرید و فروش در این زمینه زیاد نیست. از طرفی قیمت ارز هم ثابت نشده است ارز باید به یک قیمت مناسب برسد تا خرید و فروش خوبی انجام شود.

    این کارگزار بورس اضافه کرد: از طرفی رکود خاصی در بورس کالا حاکم است. از دلایل این رکود می‌توان به اظهارنظر برخی مسوولین درباره‌ خارج شدن پتروشیمی‌ها از بورس کالا اشاره کرد. این اظهارنظرها حتما روی بورس کالا تاثیرات منفی می‌گذارد. اگر پتروشیمی‌ها از بورس خارج شوند مسلما بازار سیاه به وجود می‌آید.

    قربانی‌فرید ادامه داد: هدف اصلی از آوردن پتروشیمی‌ها و فلزات در بورس این بود که بازار سیاه کم شود و معاملات به شیوه‌ی حراج و شفاف انجام شود و رانت‌خواری به تدریج از بین برود.

    وی با بیان این‌که بورس کالا مانند بورس اوراق بهادار در ایران کاملا جانیفتاده است، اظهار کرد: حالا هم باید مانند اوراق در بورس معامله شود و صنایع محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا شفافیت در معاملات حاکم باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در مورد انتشار اوراق سلف موازی برای خودرویی‌ها در بورس کالا اضافه کرد: هر نوع اوراقی که منتشر شده و با موفقیت فروخته شود، می‌تواند به روند معاملات بازار کمک کند. این موضوع به شرکت‌های تولید‌کننده هم کمک می‌کند، چرا که از این طریق می‌توانند منابع مالی جمع کرده و تولید خود را به مقدار بالایی برسانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها