عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد :

۴ راهکار بانک مرکزی برای ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی کشور

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی برای بهبود خدمت‌رسانی به تولید، اصلی ترین برنامه های بانک مرکزی در این حوزه را کاهش غیردستوری نرخ سود، شفاف‌سازی عملیات بانکی، سیاست‌های خروج از رکود و بهبود تامین مالی خُرد و مسکن

۴ راهکار بانک مرکزی برای ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، پیمان قربانی در نشست «اقتصاد مقاومتی» طی دومین روز از همایش سیاست های پولی و ارزی درخصوص تاریخچه اقتصاد مقاومتی گفت: در خرداد 1389 مقام معظم رهبری در جمع کارآفرینان، موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و از همان زمان بانک مرکزی فعالیت خود را در این خصوص آغاز کرد. پس از آن و در اسفند ماه 1392 با ابلاغ بندهای 9 و 19 سیاست‌های کلی 24 گانه اقتصاد مقاومتی، کمیته اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی ایجاد شد و نهایتاْ «ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی» بر اساس مصوبه هیات وزیران شکل گرفت.

    قربانی، با غیرشعاری خواندن رویکرد بانک مرکزی در موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: ثبات اقتصاد کلان و پویایی آن حاصل اقتصاد مقاومتی با نگاهی علمی است و در این باره باید ثبات مالی پایداری خارجی و نیز پایداری بودجه ای را در نظر گرفت.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی، هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را ایجاد ثبات و پایداری اقتصاد کلان عنوان کرد و گفت: در این مدل اقتصادی ثبات قیمتی و مهار تورم، ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی اقتصاد به منظور بهبود خدمت‌رسانی به تولید و کاهش آسیب‌پذیری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در برابر انواع ریسک، کاهش دامنه نوسان نرخ ارز و ارتقای شفافیت و کارایی بازار ارز در تأمین نیازهای تولیدی و تجاری از اهداف میانی هستند و تاکنون برای اجرایی شدن اهداف فوق، بیش از 150 اقدام در قالب 39 برنامه عملیاتی طرح‌ریزی و عملیاتی شده است.

    قربانی با اشاره به ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی برای بهبود خدمت‌رسانی به تولید، اصلی ترین برنامه های بانک مرکزی در این حوزه را کاهش غیردستوری نرخ سود، شفاف‌سازی عملیات بانکی، سیاست‌های خروج از رکود و بهبود تامین مالی خُرد و مسکن عنوان کرد.

    وی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی اقتصاد، عنوان کرد: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی‌ دوازده ماهه سال 1394 به 4173 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل معادل 22.2 درصد رشد را نشان می دهد. همچنین سهم تامین سرمایه در گردش در سال 1394، 63.1 درصد از کل تسهیلات بوده است.

    قربانی درخصوص پیشنهاد برنامه ملی سیاست های پولی و ارزی کشور در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی از طرف بانک مرکزی به دولت، گفت: پس از ارایه این برنامه به دولت، معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ کرد. این طرح با هدف ارتقای کارآیی، شفافیت و نظارت در بازار پول کشور و تنظیم سیاست‌های ارزی سازگار با اقتضائات اقتصاد مقاومتی ارایه شده است.

    وی، اولویت‌های اجرایی بانک مرکزی در سال 1395 را اینگونه برشمرد: راه‌اندازی مرکز کنترل و نظارت اعتبارات (مکنا)، انتظام‌بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیرمجاز، اصلاح نظام پولی و بانکی و یکسان‌سازی نرخ ارز و جذب 10 میلیارد دلار منابع مالی خارجی (فاینانس) از جلمه اولویت های بانک مرکزی در سال جاری است.

    قربانی، اصلاح نظام بانکی را یکی از رویکردهای کلیدی و مطرح بانک مرکزی دانست و گفت: این طرح در قالب 10 برنامه عملیاتی تهیه شده است. مدیریت فعالانه بازار بین بانکی، تجهیز و تخصیص منابع شبکه بانکی، تعدیل نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری،‌ دسته‌بندی‌ بانک‌ها و نظارت بر رفتار بانک‌های مشکل‌دار،‌ به‌کارگیری عملیات بازار باز در اجرای سیاست‌های پولی،‌ انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیر مجاز،‌ افزایش سرمایه بانک‌های غیردولتی،‌ حل‌وفصل مطالبات غیرجاری بانک‌ها، ادغام، تصفیه و انحلال موسسات اعتباری و ارتقای نظارت موثر بر فعالیت بانک‌ها از جمله برنامه های اصلی بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی است.

    وی افزود: این برنامه عملیاتی به گونه‌ای تنظیم شده است تا با رفع مشکلات تنگنای اعتباری بانک‌ها و بهبود شاخص‌های نظارتی و سلامت بانک‌ها،  ثبات مالی کشور و در نتیجه تاب‌آوری نظام بانکی را افزایش دهد.

    قربانی با همسو خواندن راهبردهای بانک مرکزی در دولت یازدهم با اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم، ثبات بازار ارز و تامین مالی فعالیت‌های مولد از جمله دستاوردهای بانک مرکزی است که به پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کرده است.

    وی در خصوص برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی ابراز کرد: اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی، ارتقاء سلامت مالی و شفافیت اطلاعات، پیاده‌سازی استانداردهای داخلی و بین‌المللی، پیاده‌سازی نظام مبارزه با پولشویی و نظام مبارزه با تامین مالی تروریسم، با افزایش تاب آوری اقتصادی نظام بانکی، بسترساز اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستند. همچنین برای افزایش ثبات اقتصاد کلان، تغییر پاردایم سیاست‌گذاری اقتصادی و بهره گیری از سیاست های مالی فعالانه و ضد سیکلی، ساماندهی بدهی های دولت به نظام بانکی و حرکت به سمت ابزارهای غیرمستقیم سیاست گذاری پولی الزامی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها