عصر خودرو

اتفاقی غیرمنتظره در بازار رقم خورد

بازگشت سکه به زیر یک میلیون

عصر بازار- روز چهارشنبه، سکه تحت‌تاثیر کاهش بهای طلای جهانی به زیر مرز یک میلیون تومان رفت. اونس طلا این روزها بار دیگر به مرز ۱۲۰۰ دلار نزدیک شده است. به این ترتیب سکه روز گذشته برای اولین بار از ۹ اسفند ۹۴ زیر این مرز نوسان کرد. کاهش قیمت سکه دور از انتظار نبود. آنچه کمتر کسی انتظارش را داشت،کاهش قیمت دلار در روز افت اونس بود؛ چراکه به‌طور سنتی و به‌خصوص در دو ماه اخیر، هر زمان قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده بود، معامله‌گران سکه با ورود به بازار ارز و خرید دلار از دارایی خود حمایت کرده بودند.

بازگشت سکه به زیر یک میلیون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار » به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، سکه تحت تاثیر کاهش بهای طلای جهانی به زیر مرز یک میلیون تومان رفت. این روند دور از انتظار نبود، اما آنچه در روز چهارشنبه غیرمنتظره بود، کاهش قیمت دلار در روز افت اونس بود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 11 هزار تومان کاهش از کانال میلیونی خارج شد و به قیمت 996 هزار تومان رسید. آخرین بار فلز گران بهای داخلی در تاریخ 9 اسفند 94 در کانال میلیونی قرار نداشت. همسو با کاهش قیمت سکه، شاخص ارزی 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 462 تومان رسید. اتفاقی که دور از انتظار بود؛ چراکه به‌طور سنتی و به‌خصوص در دو ماه اخیر، هر زمان قیمت اونس در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده بود، معامله‌گران سکه با ورود به بازار ارز و خرید دلار از دارایی طلای خود حمایت کرده بودند. با این حال روز چهارشنبه این اتفاق به دو دلیل رخ نداد. اولین دلیل خرید ارز توسط معامله‌گران در 5 روز پیشین و دپوی آن بود و دومین علت، شایعه تزریق حواله درهم.

    خروج سکه از مرز میلیونی

    تا ساعت یک و نیم بعدازظهر روز چهارشنبه، سکه در کانال میلیونی قرار داشت، اما پس از این ساعت، قیمت به یکباره از مرز میلیونی پایین آمد. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 2 هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. شروع کاهشی سکه در روز چهارشنبه ناشی از افت بهای اونس در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه بود. در ادامه پنجمین روز هفته، سکه در برابر خروج از کانال میلیونی ایستادگی کرد، ولی با افت بیشتر اونس، مقاومت معامله‌گران شکسته شد و سکه نزدیک ساعت 2 بعدازظهر تا قیمت 998 هزار تومان پایین رفت. کاهش هیجانی سکه، انتظارات معامله‌گران را بیش از پیش کاهشی کرد، امری که موجب شد فلز گرانبهای داخلی ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 996 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

    افت قیمت سکه در روز چهارشنبه به‌دلیل افت بهای اونس غیرمنتظره نبود، ولی کاهش قیمت دلار در این فضا دور از انتظار بود. به گفته فعالان، کاهش قیمت بهای اونس در بازارهای جهانی معمولا با حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز همراه است. در واقع معامله‌گران سکه سعی می‌‌کنند از کانال بازار استانبول از دارایی خود حمایت کنند و مانع از کاهش زیاد آن در معاملات منطقه سبزه میدان(محل معاملات سکه) شوند. به‌عنوان مثال، در تاریخ 5 اسفند سال گذشته، ارزش اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و 200 دلار رفت، ولی معامله‌گران سکه با ورود به بازار ارز قیمت دلار را بالا بردند، اتفاقی که در نهایت منجر به رشد سکه با وجود افت بهای اونس شد. با وجود این، روز چهارشنبه به دو دلیل «دپوی ارزی معامله‌گران در 4 روز گذشته» و «شایعه تزریق حواله درهم» معامله‌گران سکه و دلار با احتیاط در بازار حضور داشتند. به گفته فعالان، معامله‌گران ارزی در 5 روز گذشته اقدام به خرید دلار کرده بودند و همین موضوع موجب شد که این تصور در بازار ایجاد شود که ممکن است ارزهای خریداری و دپو شده روز چهارشنبه به بازار بازگردد. از سوی دیگر، شایعه دیگری در بازار وجود داشت که خبر از تزریق ارز مداخله‌ای درهم می‌‌داد. وجود این شایعه موجب شد که معامله‌گران بیش از پیش جانب احتیاط را رعایت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها