عصر خودرو

نفس گیری بورس در ایستگاه فصل مجامع

عصر بازار- مجمع عمومی عادی یا به قول خارجی ها annual general meeting، جلس های است که باید سالی یک بار آن هم در مواقعی که در اساسنامه پیش بینی شده برای رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات شرکت و صورتحساب دوره عملکرد سالیانه شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران، اعضای هیئت مدیره بازرسان و سایر امور مربوط به حساب های سال مالی تشکیل شود. بعلاوه این که در برخی مواقع فوقالعاده هم دارد که این نوع از مجامع نیز به اجتماع اعضای هیئت مدیره و سهامداران اصلی شرکت که دارای اختیارات ویژه و خاصی هستند اطلاق میشود که با هدفی خاص مانند تغییر اساسنامه یا انحلال شرکت تشکیل میشود.

نفس گیری بورس در ایستگاه فصل مجامع
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بر این اساس طبق سنت هر ساله، با شروع بهار مجامع عمومی شرکتهای بورس برگزار میشود و در ماههای اولیه هر سال سهامداران به انتظار تقسیم سود شرکتهایی میمانند که سال مالیشان اسفند است و حداکثر تا ماه نخست تابستان هر سال مهلت دارند تا مجمع عمومیشان را برگزار و در مورد سود سهامشان تصمیمگیری کنند و حالا و در این مقطلع زمانی بورس و سهامدارانش در ایستگاه مجامع شرکتها بسر می برند تا بر اساس گزارشات ارائه و تصمیمات اتخاذ شده روند جدیدی را آغاز کنند.

    بورسی که متشکل از سرمایه هاست و در آن، سهام شرکت های خصوصی و دولتی بر اساس قانون خاصی خرید و فروش میشود و از سویی محلی برای جمعآوری پس انداز و نقدینگی شرکتها و صنایع به منظور انجام پروژه های سرمایه گذاری بلندمدت باشد و از طرفی دیگر می تواند مکانی که مردم وجوه مازاد و نقدینگی خود را برای سرمایه گذاری در شرکت ها به کار انداخته و از سود آن به برخوردار شوند.

    بر این اساس نگاهی به وضعیت بازار سرمایه نشان می دهد که معامله گران و سرمایه گذاران بورسی چند هفته ای است که با بازاری بی رمق و کم رونق روبرو هستند که برخی دلیل اصلی آن را ابهامات مربوط به اجرای برجام و رفع تحریم ها بویژه در حوزه سوئیف و مراودات بین المللی پول و ارز می دانند و رسیدن بازار به فصل مجامع نیز بر ایجاد حالت انتظار در تالار شیشه ای دامن زده است.

    با این وجود برخی معتقدند بورس برای رسیدن به روزهای اوج خود علاوه بر اجرای کامل برجام و رفع تحریم ها نیازمند مواردی همچون بهبود قیمت جهانی نفت و کالاها، از بین رفتن رکود اقتصادی با راهکارهایی همچون دادن تسهیلات کم بهره، معافیتهای مالیاتی و حمایت از صنایع و بنگاهای تولیدی و توجه ویژه به بخش خصوصی، کاهش نرخ سود بانکی و در پی آن کم شدن بهره تسهیلات ارائه شده به بنگاهها، رفع موانع ورود سرمایه خارجی، تک نرخی شدن ارز، از بین رفتن مشکلات مربوط به انتقال وجوه به داخل و خارج کشور، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و اجرای کامل سیاست خصوصی سازی، تعیین تکلیف صنایع و حواشی مربوط به آنها از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه و نیز افزایش فرهنگ سهامداری و جایگزینی تحلیل بجای هیجان می باشد.

    با این وجود این روزها بورس و معامله گران آن در فصل مجامع بسر می برند و چشم انتظار تصمیماتی هستند که می تواند بر تصمیمات فعلی و روزهای آینده آنها اثرگذار باشد و مسیر بورس را در کوتاه مدت به سمت رشد و یا کاهش تغییر دهد؛ مجامعی که در نوع خود همانند سایر بخش های اقتصادی کشور تفاوت هایی را با سایر دنیا برای بازار سرمایه کشومان رقم زده است.

    بر این اساس باید گفت در حالی که در بورس های توسعه یافته، تلاش میشود سود و نقدینگی حاصل شرکت ها صرف راه اندازی و پیشرفت پروژه ها و نیز رشد تولیدات شود و سهامداران با رشد توانمندیهای شرکت شاهد افزایش ارزش سهام و سودآوری خود باشند، در کشور ما هر ساله هزاران میلیارد تومان سود در مجامع عمومی بین معاملهگران بورسی تقسیم میشود و سهامداران بیش از 400 شرکت پس از مجمع، این نقدینگی هنگفت را صرف دخل و خرج خود میکنند تا زنجیره شگفتی های اقتصاد و بازار سرمایه کشور کامل شود.

    بر اساس آمار شرکتهای بورس در سالهای گذشته به طور میانگین بین 70 تا 90 درصد از سودشان را تقسیم کردهاند که این اتفاق، شرکتها را از منابع مالی خالی کرده و دسترنج یکساله شان را صرف خریدن رضایت سهامداران میکند و از سوی دیگر تقسیم بیش از حد سود توسط شرکت ها، قدرت رقابتپذیری در اقتصاد کشور را کمرنگ کرده است و این اتفاق در حالی هر ساله ورق میخورد که بسیاری از شرکت های بورسی با مشکل تامین مالی دست و پنجه نرم میکنند و به وام های بانکی با بهره های بالا متوسل میشوند؛ هر چند بهترین منبع مالی آنها برای حل مشکلات مالی که همان سودحاصله است نادیده گرفته میشود.

    با این حال تقسیم سود شرکت ها پایان عجایب داستان مجامع شرکتهای بورسی در هر سال نیست و در برخی موارد بنگاه ها سودهای کاذبی را تقسیم میکنند که این موضوع موجب رنجش خاطر سهامدارانشان میشود و در برخی هم مواقع مشاهده میشود که شرکت های بورسی با آنکه پولی در حساب ها ندارند اقدام به تقسیم سود میکنند و در پی آن یا قادر به تقسیم سود نیستند و یا این که این سودها دیر به حساب سهامداران میرود.

    با این وجود شاید جای طرح این پرسش وجود داشته باشد که سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان یک نهاد ناظر چه ابزارها و تدبیری برای مهار این گونه مشکلات دارد. بر اساس قانون تصمیمگیری درباره میزان تقسیم سود در اختیار مجمع عمومی شرکت هاست اما سازمان بورس به عنوان نهادی ناظر با اتکا به دستورالعملهای موجود توصیه هایی به شرکت ها در خصوص تقسیم سود دارد و از آنها خواسته است تا سود خود را به گونه ای تقسیم کنند که توانایی پرداخت آن را داشته باشند.

    همچنین کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که شرکت های بورسی باید در مجامع خود سود کمتری را تقسیم کنند تا با حفظ توان مالی، طرحهای توسعه ای و پروژه های بیشتری را به مرحله اجرا برسانند و با این کار آبی را به چرخه تولید خود و نیز اقتصاد کشور روانه کنند و سهامدارن نیز بجای دریافت سود، شاهد رشد و ارزش ذاتی سهام خویش در پی افزایش کارایی بنگاه ها باشند و از این را به منفعت برسند؛ چرا که به هر میزان سود و منابع مالی در شرکت باقی بماند شرکت ها هزینه کمتری را برای تامین منابع مالی خود پرداخت خواهند کرد.

    به هر حال بورس ما با تفاوت هایش، این روزها تحت تاثیر فصل مجامع است و باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته های پیش رو، بازار سهام پس از نفس گیری معامله گران در مجامع شرکت ها روند صعودی را در پیش خواهد گرفت یا این که مانند شرایط کنونی به نوسان خود ادامه می دهد.

    *مهدی حاجی وند

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها