عصر خودرو

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعیت پتروشیمی:

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، فعالیت دلالان را متوقف کرد

عصر بازار- با ساز و کار فعلی عرضه محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس کالای ایران، فعالیت دلالان و واسطه‌های مواد خام پتروشیمی و پلیمری کشور متوقف شده است.

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، فعالیت دلالان را متوقف کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: پیش از اجرای سیستم موجود عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، برخی از دلالان با استفاده از نقدینگی بالا اقدام به خرید گسترده مواد پلیمری می‌کردند و در نهایت مواد اولیه را با قیمت بالاتر به مصرف کنندگان نهایی و واقعی می‌فروختند.

    احمد مهدوی با اعلام اینکه با ساز و کار گذشته عرضه مواد در بازار برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به خارج کشور قاچاق می‌شد، افزود: به عنوان نمونه مصرف سالانه پلی پروپیلن در کشور حدود 600 هزار تن در صنایع تکمیلی پتروشیمی است که در گذشته به دلیل سیستم معیوب عرضه، تقاضا برای این محصول پلیمری در طول سه ماه تا یک میلیون و 200 هزار تن افزایش می‌یافت که این رقم غیر واقعی بود.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین با اشاره به آغاز فروش اعتباری برخی از محصولات توسط مجتمع‌های پتروشیمی به صنایع تکمیلی داخلی، تاکید کرد: با وجود آغاز فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار داخلی اما هیچ گونه برنامه‌ای برای صادرات اعتباری محصولات پلیمری و پتروشیمی در بازار جهانی وجود ندارد.

    این مقام مسئول همچنین درباره طولانی شدن پروسه دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی کشور، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه هم اکنون تحریم‌های مالی و بانکی به طور کامل لغو نشده‌اند در برخی مواقع پروسه دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران طولانی می‌شود اما هیچ گونه برنامه‌ای برای صادرات اعتباری محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران وجود ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه همزمان با تامین کامل نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی، سال گذشته حدود 18.8 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده است، اظهار داشت: در مجموع در شرایط فعلی اولویت اول صنایع پتروشیمی تامین خوراک و مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک در داخل کشور بوده و پس از تامین نیاز داخلی، مازاد تولید به بازار صادر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها