عصر خودرو

کارشناسان انرژی:

کاهش تولید اوپک در نشست هفته آینده منتفی است

عصر بازار- در حالی که وزرای نفت اوپک ۷ روز دیگر تشکیل جلسه می دهند تا در مورد سیاست نفتی این سازمان تصمیم بگیرند کارشناسان معتقدند به دلیل رویکرد سیاسی عربستان به نفت این نشست نتیجه ای در جهت کاهش تولید و تقویت قیمت نفت نخواهد داشت.

کاهش تولید اوپک در نشست هفته آینده منتفی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیچیده ترین معمای سال گذشته اوپک، حداقل از نقطه نظر معادلات محض بازار در حال ناپدید شدن است.

    کمتر از 6 ماه پیش، پس از لغو تحریم های ایران، این کشور در آستانه باز پس گیری کامل سهم خود از بازار قرار دارد و بدون مشکلی غیرمنتظره و به لطف اختلال در عرضه نفت کشورهای مختلف نظیر کانادا و نیجریه در حال اضافه کردن بشکه های جدید به بازار است.

    اما به گفته هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک و منابع آگاه، به دلیل بالا گرفتن تنش های سیاسی بین ایران و عربستان، این اتفاق تاثیر چندانی در رسیدن کشورهای عضو اوپک به توافقی بر سر محدود کردن تولید درنشست آتی این سازمان نخواهد داشت.

    اوایل امسال، تهران از پیوستن به ابتکار فریز نفتی خودداری کرد، اما تلویحا این پیام را ارسال کرد که به محض اینکه تولیدش به اندازه کافی ترمیم شود، در تلاش های آینده برای کنترل قیمت نفت همکاری خواهد کرد. اعضای اوپک هیچگونه محدودیتی برای تولید ندارند و در نشست قبلی سقف تولید را برداشته اند.

    آژانس بین المللی انرژی می گوید تولید ایران به سطح قبل از وضع تحریم های هسته ای باز گشته است. اما تهران می گوید هنوز به این سطح نرسیده است.

    به گفته هیئت های نمایندگی در نزد اوپک،  با وجود اینکه تهران اکنون احتمالا تمایل بیشتری برای گفت وگو دارد، افزایش قیمت نفت، ضرورت رسیدن به توافقی بر سر محدود کردن تولید را کاهش داده است. قیمت نفت از نزدیکی 27 دلار در ماه ژانویه به رقم نزدیکی 50 دلار رسیده که برای تولید کنندگان، رقم چندان بدی نیست.

    نماینده یکی از کشورهای مهم خاورمیانه در اوپک گفت: «من فکر نمی کنم اوپک تصمیم خاصی اتخاذ کند.... بازار به دلیل اختلالات به وجود آمده در عرضه و ترمیم تقاضا در حال ترمیم شدن است.»

    یک مقام ارشد یکی از هیئت های نمایندگی در نزد اوپک در پاسخ به این سوال که آیا سازمان در نشست دوم ژوئن تغییری در سیاست تولید خود خواهد داد گفت: «هیچ تغییری. فریز تمام شده است.»

    به گفته هیئت های نمایندگی، بعید است ایران عرضه نفت خود را محدود کند، زیرا این کشور معتقد است این عربستان است که باید با کاهش تولید برای نفت ایران جا باز کند. یک نماینده دیگر گفت: «ایران از هرگونه فریز یا کاهش تولید حمایت نخواهد کرد... اما ایران ممکن است عربستان را تحت فشار بگذارد تا مسئولیت (کاهش تولید) را بر عهده بگیرد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها