عصر خودرو

کارشناس هندی:

هند در همکاری اقتصادی با ایران بدقولی‌های گذشته را تکرار نمی‌کند

عصر بازار- کارشناس مسائل هند گفت: «ایران در گذشته از وعده های محقق نشده هند ناامید شده بود و سفر نخست وزیر هند به ایران حامل این پیام بود که این بدقولی مجددا تکرار نخواهد شد.»

هند در همکاری اقتصادی با ایران بدقولی‌های گذشته را تکرار نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نارندرا مودی، نخست وزیر هند این هفته با سفر به تهران، مجموعه ای از موافقتنامه ها از جمله 2 موافقتنامه کلیدی را با ایران امضا کرد که احتمالا وی را قادر خواهد ساخت تا با دور زدن همسایه رقیبش پاکستان مسیر اقتصادی و استراتژیک مهمی را به سمت سایر نقاط جهان بگشاید.

    مهمترین سند از میان 12 موافقتنامه امضا شده بین نارندرا مودی، و حسن روحانی، قرارداد سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری هند در بندر چابهار ایران است که دروازه ورود دهلی نو به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

    اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهوری افغانستان نیز به روسای جمهور ایران و هند ملحق شد تا موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین سه کشور را به امضا برساند. این موافقتنامه ترانزیت کالا بین سه کشور را تسهیل خواهد کرد و موجب افزایش تجارت خواهد شد.

    درووا جایشانکار، تحلیلگر موسسه بروکینگز هند در این باره گفت: «اهمیت اصلی این موافقتنامه، ارتباط روشن این پروژه با آینده اقتصادی و ثبات افغانستان است. از این نظر، حضور رئیس جمهوری افغانستان اهمیت زیادی دارد.»

    جایشانکار افزود: «نمی توان انکار کرد که سخت گیری پاکستان در زمینه ترانزیت کالا بین هند و افغانستان از طریق خاک پاکستان یکی از دلایلی است که هندی ها به ترانزیت کالا از طریق ایران روی آورده اند.»

    وی در عین حال افزود، موافقتنامه های سه جانبه احتمالا حتی بدون سختگیری های پاکستان هم منعقد می شد.

    دیگر شراکت های احتمالی ای که بین دو کشور برقرار شده، ساخت یک مجتمع گداخت آلومینیوم توسط شرکت نالکوی هند در ایران، سرمایه گذاری در خط ریلی بین ایران و افغانستان توسط شرکت مهندسی هند (ایرکون) و چند مبادله استراتژیک و فرهنگی بوده است.

    این کارشناس مسائل هند افزود: «ایران در گذشته از وعده های محقق نشده هند ناامید شده بود... سفر نخست وزیر هند به ایران حامل این پیام بود که این بدقولی مجددا تکرار نخواهد شد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها