عصر خودرو

شترسواری دولای عربستان در فریز ایران و جوک افزایش تولید نفت

عصر بازار- عربستان تا دید مانند گذشته نقشه اش برای فریز نفت ایران راه به جایی نمی برد، مذاکرات را به شکست کشاند.

شترسواری دولای عربستان در فریز ایران و جوک افزایش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، 18 کشور تولیدکننده نفت روز یکشنبه 17 آوریل (29 فروردین) در شهر دوحه پایتخت قطر گردهم آمدند تا تولید نفت را تا اکتبر 2016 در سطح تولید ژانویه تثبیت کنند اما این نشست با شکست روبهرو شد.

    علت اصلی شکست نشست دوحه دسترسی پیدا نکردن عربستان و متحدانش به هدف اصلی یعنی فریز نفتی ایران بود. در واقع عربستان تلاش داشت که ایران را در عمل انجام شده قرار دهد و از طرح فریز نفتی برای ادامه فشارهای اقتصادی به ایران استفاده کند. ایران در این نشست شرکت نکرد تا کسانی که مسبب وضعیت امروز بازار نفت هستند راحت تر مشکلات پشت پرده شان را حل کنند.

    بیژن زنگنه در این رابطه با بیان اینکه برخی کشورهای تولیدکننده نفت از همان ابتدا با لغو تحریم های ایران مخالف بودند و شاید به این دلیل تلاش کردند قیمت نفت را پایین بیاورند تا از این طریق فشار زیادی به ما وارد کنند، میگوید: هم اکنون بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد که سبب کاهش شدید قیمت نفت شده است.

    وی با بیان اینکه این کشورها تصور میکنند پس از لغو تحریم های ایران با جوسازی بین تولیدکنندگان نفت میتوانند افکار عمومی را از این موضوع که خود آنها عامل بی ثباتی بودند منحرف کنند، می افزاید: ایران هیچ نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است. به اعتقاد زنگنه، پذیرفتن طرح فریز نفتی از سوی ایران به این معنا بود که کشورمان در عمل تحریم هایی که پس از سالها تلاش و مقاومت ملت برداشته شد را داوطلبانه بپذیرد. این سخنان زنگنه با توجه به سوابق قبلی عربستان کاملا منطقی است.

    پیش از این، در آذرماه ١٣٩۰ مصادف با دسامبر ٢۰١١ در دوره دولت دهم اوپک کنفرانس مهمی برگزار کرد که در این کنفرانس عربستان به شکلی ناجوانمردانه طرحی از پیش تعیین شده را مطرح کرد تا اجازه جایگزین کردن نفت خود را در بازارهای نفت ایران بگیرد.

    ایران در آن زمان با پذیرش طرح زیرکانه عربستان اجازه داد کاهش تولید هر یک از اعضای اوپک با افزایش تولید دیگر اعضا برای رسیدن به سقف ٣۰ میلیون بشکه در روز جبران شود. عربستان و برخی دیگر از کشورهای هم پیمان آن با اطلاع از تشدید تحریم ها علیه ایران و ورود کشورهای عضو گروه ١+٥ به فاز جدید تحریم فروش نفت در سال ٢۰١٢، تصمیم گرفتند سهم نفت ایران را از بازار میان خود تقسیم کنند.

    آنها می دانستند که از اول جولای ٢۰١٢ مصادف با یکشنبه ١١ تیرماه ١٣٩١ قرار است ٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا واردات نفت خام را از ایران تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورند و از این رو باید تکلیف سهمیه بندی اوپک و سهم ایران از بازار را شش ماه قبل از اجرایی شدن تحریم نفتی ایران مشخص کنند.

    پس از نهایی شدن توافق بین ایران و گروه 5+1 که منجر به رفع تحریم های اقتصادی و لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شد، ایران توانست صادرات نفت خود را در کمتر از 6 ماه از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه در روز برساند.

    با ادامه روند اقدامات اجرایی برای عملیاتی شدن توافقات انجام شده در برجام و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، هیئت های عالی رتبه بسیاری از کشورها و شرکت های صنعتی از اروپا و آسیا و آمریکا به ایران سفر کردند تا نسبت به افزایش مبادلات اقتصادی و سیاسی خود در ایران مبادرت کنند.

    هندی ها به ایران سفر می کنند تا راجع به عملیاتی کردن خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور مذاکره کنند. پاکستان فعالیت خود برای شروع احداث خط لوله گازی ایران پاکستان را تسریع می کند. امارات به طور جدی در حال اقدام برای اتمام عملیات صادرات گاز ایران به این کشور است. ترکیه مذاکرات خود برای افزایش صادرات گاز به این کشور را آغاز کرده است. اروپایی ها هم به دنبال واردات گاز از ایران و سرمایه گذاری در پتروشیمی و دیگر بخش های صنعتی کشور هستند. در این بین اما عربستان ناباورانه به تحولات منطقه می نگرد و حرکت های ایران در مسیر بازگشت به جامعه بین الملل و افزیش توان اقتصادی این کشور را رصد می کند.

    عربستان و حامیان آن که طی سه دهه گذشته با کمک به رژیم بعثی و داعش برای ایجاد منطقه بحرانی در غرب ایران، کمک به طالبان برای ایجاد ناامنی در مرزهای شرقی ایران، برنامه ریزی برای ایجاد تنش در مرزهای شمالی ایران و جلوگیری از بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز برنامه ریزی برای تشدید تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا برای مسدود کردن مبادلات بین المللی ایران، سعی در محصور کردن ایران و کاهش توان اقتصادی آن را داشتند، این روزها با سردرگمی رو به رو شدهاند. با پایبندی به توافق های انجام شده در برجام و بر خلاف انتظار عربستان و حامیان آن، ایران توانسته شرکت های بزرگ بین المللی مانند شل، توتال، بی پی، انی، رپسول، استات اویل، لوک اویل، گازپروم، هندوجا، لینده و باسف، پژو، زیمنس، بویینگ، ایرباس، شرکت بیمه گر آرکا و ... را ترغیب کند که از اقصی نقاط جهان به ایران بیایند تا با کمک بانک های خارجی نسبت به گسترش سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی کشور اقدام کنند. ایران توانسته با افزایش خیره کننده تولید و بازاریابی مناسب برای نفت خود بخشی از بازارهای اشغال شده اش را بازپس گیرد و به دنبال افزایش هر چه بیشتر تولید و صادرات است.

    ایران توانسته نشان دهد که به عنوان مهره ای تعیین کننده می تواند نسبت به افزایش ثبات در منطقه کمک کند و امکان حذف آن از معادلات منطقه ای وجود ندارد.

    مشخصا چشم انداز آینده سیاسی و اقتصادی ایران در صورت تداوم روند کنونی که از سوی دولت طرح ریزی شده، روشن است و هر چه جلوتر می رویم، عربستان و حامیان آن با محدودیت های بیشتری برای جلب حمایت های بین المللی جهت ادامه محاصره اقتصادی و سیاسی ایران رو به رو می شوند. بر این اساس عربستان دیگر مجبور شده با دست رو بازی کند.

    بار اول عربستان و حامیان آن در سال 2011 و شش ماه قبل از اینکه ایران تحریم نفتی شود، سهمیه بندی اعضای اوپک بر اساس سهم بندی هر عضو را تغییر دادند. بار دوم، در سپتامبر 2014 و یک سال قبل از رفع تحریم های نفتی ایران پروژه کاهش بهای نفت را استارت زدند. اما ایران توانست از این مانع هم به خوبی عبور کند. برای بار سوم، عربستان بعد از رفع تحریمهای بین المللی علیه ایران موضوع فریز نفتی و الزام شرکت ایران در این طرح برای اجرایی شدن آن را مطرح کرد.

    هم بازار نفت و هم کارشناسان نفتی و اقتصادی جهان می دانند که هر چند ظرفیت غیرپایدار تولید نفت عربستان 12 میلیون بشکه در روز است اما ظرفیت تولید عربستان اجازه تولید پایدار بیش از 10.5 میلیون بشکه در روز را در یک دوره زمانی بیش از سه تا شش ماه به این کشور نمی دهد.

    دیگر تولید کنندگان نفت هم با توجه به قیمت های پایین نفت و ناتوانی در سرمایه گذاری و مازاد عرضه نفت عمدتا نه تنها قادر به حفظ تولید فعلی نیستند بلکه بحث درباره افزایش تولید توسط این کشورها بیشتر شبیه جوک است.

    اصولا به همین علت هم است که عربستان پیشنهاد تولید نفت از میدان نفتی «الخفجی» که با کویت مشترک است را می دهد و قیمت ها هم کم کم مسیر صعودی را در پیش گرفته اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها