عصر خودرو

رییس کل بیمه مرکزی:

توسعه بازارهای مالی کشور در ابتدای راه است

عصر بازار- رییس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌دربازار مالی کشور بازیگران اصلی بانک ها هستند و سایر بازارها نقش محدودی در این بازار دارندو ازابزارها و مشتقات مالی در سطح پایینی استفاده می شود و این امر بیانگر آن است که در ابتدای کار و در مرحله توسعه کاربردی قرار داریم.

توسعه بازارهای مالی کشور در ابتدای راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در میزگرد سیاست یکپارچه‌سازی نظام مالی در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، تأکید کرد: باید به سمتی برویم که نقل‌ و انتقال منابع به نحو کارآمد جابجا شده و پس اندازها با کمترین هزینه به سمت مولدترین فعالیت ها برود و برای مدیریت ریسک ابزارهای مختلفی ایجاد شود.
    وی با بیان این که در وضعیت موجود ایجاد کمیته یا شورای ثبات برای مجموعه بازارهای مالی ضروری است، اظهار داشت: در واقع قرار بر این است، کسانی که به دنبال ریسک بیشتر هستند بازده بالاتری دریافت کنند و کسانی که ریسک کمتری را می پذیرند، بازدهی کمتری داشته باشند.
    همتی گفت: در حال حاضر در بازار مالی کشور، کسانی که ریسک کمتری می‌پذیرند، بازدهی بیشتر و در مقابل افراد با ریسک بیشتر، بازدهی کمتری دارند که این امر از رخدادهای بسیار نادر است و در مجموعه اقتصادی قابل‌قبول نبوده و یک عقب‌گرد در توسعه بازار مالی است.در این شرایط بحث مدیریت ریسک و کارآمدی بازارها قابلیت عملیاتی نخواهند داشت.
    رئیس‌ کل بیمه مرکزی گفت: ‌نظام مالی توسعه ‌یافته در واقع مهمترین عامل برای توسعه پایدار اقتصادی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که بازارهای مالی آنها توسعه‌ می یابد از رشد خوب و پایداری برخوردار می شوند.
    به گفته وی، بازارها در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌نیافته نتوانسته‌اند آن‌طور که باید تکامل یابند.
    همتی با بیان این که یکپارچگی بازارهای مالی به روند توسعه‌ یافتگی بازار بستگی دارد و نمی‌توان انتظار داشت در جامعه‌ای که بازارهای مالی آن توسعه نیافته است، به‌ یکباره بتوان آنها را یکپارچه کرد، گفت: در واقع یکپارچگی بخشی از توسعه‌یافتگی این بازار و از ویژگی‌های آن است.
    وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بازار بیمه اشاره کرد و افزود: این بازار نیز در تأمین مالی کشور سهم واقعی خود را ندارد و در صورت رشد نکردن سریع بازار سرمایه و بازار بیمه و ابزارهای مرتبط آنها همه فشارهای مالی به بازار پول وارد خواهد شد و این امر باعث می‌شود این بازار که در تامین مالی کوتاه ‌مدت باید فعالیت ‌کند، تبدیل به تامین‌کننده بلندمدت و در واقع باعث قفل شدن سیستم مالی به ویژه نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای کوچک می شود.
    همتی گفت: در صحنه بین‌المللی ابزارهای بسیار مهمی به‌ ویژه ابزارها و اوراق بهادار متصل به بیمه هستند و رقم‌های قابل‌توجهی در این زمینه در گردش است.
    وی در ادامه یکی از کمبودها و یک ابزار مهم تامین مالی در کشور را بیمه عمر عنوان کرد.
    وی تصریح کرد: به طور تقریب در تمام دنیا ضریب نفوذ بیمه بر روی بیمه عمر است، درحالی‌ که در کشور ما بیمه‌ های عمر پس اندازی کمتر از 5 تا 6 درصد سبدسهام(پرتفوی) صنعت بیمه را تشکیل می ‌دهند.
    رئیس کل بیمه مرکزی در پایان در ارتباط با بیمه اتکایی،گفت:این بیمه یک کسب وکار مهم بیمه‌ای در سطح بین المللی است و در کشور ما ساختار بازار نظارتی بیمه به صورتی است که بیمه اتکایی به ‌عنوان ابزار کنترلی و نظارت بیمه مرکزی است و تا وقتی بازار بیمه و ساختار شرکت ها و نیروی انسانی متخصص و محاسبات فنی آنها بهینه نشود، بیمه اتکایی اجباری مکمل و ابزار مهم بیمه مرکزی جهت نظارت و کنترل شرکت های بیمه خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو