عصر خودرو

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

کسب بازدهی معقول با حضور بلندمدت و مداوم در بورس

عصر بازار- مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به کسب بازدهی معقول با حضور بلندمدت در بورس اعلام کرد: اگر سهامدار به دنبال کسب بازدهی معقول از بازار سهام است باید به صورت مداوم در این بازار حضور داشته باشد.

کسب بازدهی معقول با حضور بلندمدت و مداوم در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، قادر معصومی خانقاه  با بیان این که اگر سرمایه‌گذاری در بورس بلندمدت و مداوم نباشد، بخش چشمگیری از بازدهی‌های قابل کسب از دست خواهد رفت، افزود: ارزیابی‌های انجام شده توسط همکاران ما حاکی از آن است که هر چقدر نگاه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس) کوتاه‌مدت باشد، احتمال کسب بازدهی معقول و مطلوب در این بازار کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانند سود چندانی را در این بازار عاید خود کنند.

    وی ادامه داد: به طور معمول اشخاص پس از انجام سرمایه‌گذاری، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. به طور معمول در ابتدا دچار وسواس برای انتخاب بهترین روش هستند، سپس کمی نگرانی و استرس را تجربه می‌کنند و در نهایت می‌آموزند که با ثبات فکری بیشتری پیش بروند و افق دید بلندمدت و عمیق‌تری داشته باشند.

    معصومی خانقاه خاطرنشان کرد: به طور معمول سهامداران چنین تصور می‌کنند که می‌توانند با جابجایی سرمایه‌های خود در بازارهای موازی، بازدهی بیشتری نسبت به دیگران و میانگین بازدهی بازارها کسب کنند، در حالی که این ایده همیشه پاسخگو نبوده و همین امر منجر به عدم کسب بازدهی حداکثری سرمایه‌گذاران در برخی بازارها می‌شود.

    ارزیابی بازدهی روزانه شاخص بورس

    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به ارزیابی بازدهی روزانه شاخص بورس از ابتدای سال 1397 تا روز پایانی معاملات بورس در سال 1402 اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی با 1،441 روز معاملاتی همراه بودیم، اگر شخصی طی این بازه زمانی با پرتفوی متنوع در بازار حضور پیدا کرده بود، می‌توانست در حدود 2،175 درصد بازدهی کسب کرده و سرمایه اولیه خود را تا 22 برابر افزایش دهد.

    وی اظهار داشت: در صورتی که سرمایه‌گذار یک درصد (معادل 14 روز معاملاتی) از بهترین روزهای معاملاتی 1،441 روز را از دست داده باشد، تنها می‌توانست سرمایه اولیه خود را تا 12 برابر افزایش دهد.

    معصومی خانقاه ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار 2 درصد (معادل 29 روز معاملاتی) از بهترین روزهای معاملاتی 1،441 روز را از دست داده باشد، می‌توانست سرمایه اولیه خود را فقط تا 7 برابر افزایش دهد.

    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است: تداوم حضور سرمایه‌گذاران از ابتدای سال 1397 تا انتهای سال 1402 در بازار سرمایه(بورس) شرط لازم برای کسب بازدهی 2،175 درصدی در این بازار تلقی می‌شود، شرط دیگر و کافی هم داشتن پرتفوی متنوع (متناسب با پرتفوی بازار یا حداقل صنایع حاضر در بازار) است.

    بررسی آغاز دوباره رشد بازار از نخستین روزهای آبان ماه 1401

    وی به آغاز دوباره رشد بازار از نخستین روزهای آبان ماه 1401 اشاره کرد و گفت: شاخص بورس از تاریخ 4 آبان ماه 1401 تا روز پایانی معاملات بورس در سال 1402 که با 339 روز معاملاتی همراه بود و برای اشخاصی که دارای پرتفوی متنوع بودند بازدهی حدود 77 درصدی را به ارمغان آورده است، اگر سرمایه‌گذار سه روز معاملاتی خوب و مثبت از این 339 روز از دست داده باشد، حدود 30 درصد از کل بازدهی(77 درصد) را از دست داده است.

    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: همچنین اگر سرمایه‌گذار هفت روز خوب و مثبت از این 339 روز معاملاتی را از دست داده باشد، حدود 58 درصد بازدهی کل دوره را از دست داده و در صورتی که سرمایه‌گذار 17 روز از روزهای معاملاتی خوب و مثبت بازار را از دست داده باشد، هیچ بازدهی را از این بازار به دست نیاورده و احتمالا متحمل ضرر و زیان هم شده است.

    حضور همیشگی سهامداران در بورس

    وی ادامه داد: این آمار نشان دهنده آن است که اگر سرمایه‌گذاران به دنبال کسب بازدهی معقول از این بازار هستند باید به صورت بلندمدت و مداوم در این بازار حضور داشته باشد.

    معصومی خانقاه ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذاران تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند، بازارها، کلاس دارایی‌ها و گزینه‌های متعددی را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای انتخاب هر کدام معمولا معیارهای متفاوتی مثل میزان دارایی، میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار را مورد توجه قرار می‌دهند.

    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاران معمولا برای کسب بازدهی مطلوب باید به سمت تخصیص سرمایه پیش می‌روند و اقدام به تقسیم سرمایه‌گذاری خود در طبقات و کلاس‌های مختلف دارایی بر اساس معیارهای فوق می‌کنند و در شرایط مختلف وزن دارایی‌های خود را در بازارها، طبقات و کلاس دارایی‌ها تغییر می‌دهند اما بررسی‌ها و آمار فوق نشان می‌دهد که سهامداران نباید به صورت کامل از بورس خارج شوند، زیرا با حفظ پرتفوی متنوع خود در بلندمدت می‌توانند احتمال کسب بازدهی مطلوب و معقول را بسیار بالا ببرند.

    برچسب ها