عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی:

تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها رسید

عصر بازار- آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ایران در ماه آوریل تقریبا ۳.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که همان رقمی بوده که این کشور در نوامبر ۲۰۱۱ یعنی قبل از اعمال تحریم های هسته ای تولید می کرد.

تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، با گذشت تقریبا 6 ماه از لغو تحریم های ایران، این کشور به وعده خود درباره افزایش تولید و صادرات نفت  عمل کرده و بسیاری از تحلیلگران و مفسران را غافلگیر کرده است.

    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که ایران در ماه آوریل تقریبا 3.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که همان رقمی بوده که این کشور در نوامبر 2011 یعنی قبل از اعمال تحریم های هسته ای تولید می کرد. صادرات نفت ایران نیز در ماه گذشته  به 2 میلیون بشکه در روز رسید که تنها 200 هزار بشکه کمتر از ارقام صادر شده در اواخر سال 2011 بود.

    ایران درگیر رقابت با عربستان و دیگر رقبای منطقه ای برای به دست آوردن سهم خود از بازار است تا پس از سال ها فروش محدود نفت، مشتریان قبلی خود را باز یابد.

    مایک ویتنر، تحلیلگر بازار نفت در بانک سوشیت جنراله گفت: «اکثر مردم احساس می کردند ایرانی ها در آستانه لغو تحریم ها دارند درباره یک بازی بزرگ حرف می زنند. این یک کارت برای بازی در بازار نفت بود و آنها اکنون از پیش بینی های ما فراتر رفته اند.»

    هرچند ممکن است بخشی از محموله های بارگیری شده در ماه آوریل از ماه مارس باقی مانده باشد، این ماه همزمان با کاهش بخشی از مازاد عرضه در بازار، احتمالا ایران نفت بیشتری خواهد فروخت.

    ایران ضمن افزایش فروش نفت خود به هند، و چند تن از دیگر کشورهایی که در دوره تحریم ها مشتری نفتش بودند، روابط نفتی خود با خریداران اروپایی را نیز برقرار کرده و موافقتنامه های فروش جدیدی را با تجار نفتی بین المللی نظیر ویتول و گلنکور و همچنین شرکت های بزرگ انرژی نظیر رپسول اسپانیا منعقد کرده است.

    یک مقام ایرانی گفت: «فروش نفت واقعا مشکلی ندارد، اما مشکل در قسمت مالی قضیه است.» وی افزود، اگر تامین کنندگان مالی از همکاری با ایران خودداری نمی کردند، صادرات نفت می توانست بیشتر از این باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها