عصر خودرو

کارشناس اقتصادی

نزدیک‌ترین راه رسیدن به رونق اقتصادی

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی معتقد است که «انحصار برای اقتصاد مانند سم خطرناک عمل می‌کند و برای این‌که جلوی رانت در اقتصاد را بگیریم، باید هر گونه انحصاری را از بین ببریم.»

نزدیک‌ترین راه رسیدن به رونق اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، رکود اقتصادی همچنان در اقتصاد کشور حکمرانی می‌کند و با وجود اعمال سیاست‌های ضد رکودی، اما باز هم تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ پایین رشد اقتصادی خبر می‌دهد.

    نرخ رشد اقتصادی براساس گزارش مرکز آمار ایران بدون نفت در کل سال 1394 حدود 0.9 درصد بوده؛ البته دولت برای امسال نرخ رشد 5 درصدی را هدف گرفته است که از نگاه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، دستیابی به این نرخ رشد اقتصادی و خروج از رکود، تحت شرایطی امکان‌پذیر است.

    در این خصوص، مهدی پازوکی، اقتصاددان درباره نزدیک‌ترین و سریع‌ترین راه دستیابی به رونق اقتصادی می‌گوید: «دستیابی به رونق اقتصادی در هر جامعه‌ای متفاوت است.»

    وی می‌افزاید: «برای این‌که سرمایه‌گذاری اقتصادی افزایش پیدا کند و در نهایت این سرمایه‌گذاری باعث افزایش تولید شود و به دنبال آن، ایجاد اشتغال و تعادل اقتصادی را در پی داشته باشد، بهبود فضای کسب‌وکار است.»

    پازوکی متذکر می‌شود: «یک نکته‌ای که فراموش شده به خصوص در دولت قبل، بی‌انضباطی اقتصادی است که بلای جان اقتصاد کشور شده است. این بی‌انضباطی اقتصادی شامل بی‌انضباطی مالی، پولی و اداری است و در نهایت این بی‌انضباطی‌ها عدم سلامت اقتصادی اقتصاد ایران را به دنبال دارد.»

    به اعتقاد وی، «اگر مجموعه حکومت خواهان پیشرفت و توسعه اقتصاد ایران هستند، باید فضا را برای کسب‌وکار مناسب کنند و با فضاهای امنیتی هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیست.»

    این تحلیلگر اقتصادی با بیان این‌که مجموعه حکومت باید امنیت و ثبات اقتصادی و پیشرفت و توسعه اقتصاد ایران را بخواهند، تصریح می‌کند: «اگر این اتفاق بیفتد، به‌دنبال آن فضا برای کسب‌وکار مناسب می‌شود. بهبود فضای کسب‌وکار نیز باعث شفافیت و رقابت‌پذیری اقتصاد ایران می‌شود و به دنبال آن، هر گونه انحصار از بین می‌رود.»

    پازوکی عنوان می‌کند: «در واقع برای این‌که فضای اقتصاد مناسب شود، باید شفافیت در اقتصاد داشته باشیم و نیز فضا رقابتی باشد. همچنین برای این‌که جلوی رانت در اقتصاد را بگیریم، باید هر گونه انحصاری را از بین ببریم؛ چه انحصار دولتی و چه انحصار بخش خصوصی.»

    وی با بیان این‌که انحصار برای اقتصاد مانند سم خطرناک عمل می‌کند، متذکر می‌شود: «مجموعه این عوامل باعث بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند.»

    پازوکی می‌گوید: «ما اگر رشد اقتصادی 8 درصدی می‌خواهیم، به طور قطع نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و باید یک دید برون‌نگر داشته باشیم. منظور از برون‌نگری این نیست که نوکر خارجی‌ها شویم.»

    وی تصریح می‌کند: «اقتصاد ایران دو مزیت دارد؛ نیروی کار ارزان و تحصیل‌کرده و انرژی ارزان. در واقع با این ویژگی‌ها زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد.»

    پازوکی عنوان می‌کند: «به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی، بحث انتقال تکنولوژی مطرح است. در اقتصاد دنیا انتقال تکنولوژی نقش به‌سزایی در افزایش بهره‌وری دارد.»

    وی تاکید می‌کند: «من فکر می‌کنم اگر مجموعه حکومت، توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران را بخواهد و فضای کسب‌وکار را مناسب کند، زمینه برای خروج از رکود و رونق اقتصادی فراهم می‌شود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها