عصر خودرو

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی:‌

عدم استفاده از دلار در معاملات جهانی هزینه بر است

عصر بازار- مدیرکل بین الملل بانک مرکزی گفت: عدم استفاده از دلار به‌عنوان یکی از اقلام پورتفوی بانک مرکزی هزینه‌بر و محدودکننده خواهد بود.

عدم استفاده از دلار در معاملات جهانی هزینه بر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حسین یعقوبی در نشست چشم انداز بازار ارز و سیاست‌های ارزی راه‌اندازی بازار سلف در بیست  و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در خصوص معاملات نقدی گفت: به علت فرایند تسویه دو روزه، ریسک نوسان نرخ ارز پایین بوده در حالی که در خصوص معاملات ابزار مشتقه به دلیل دوره طولانی معاملات و تسویه، ریسک نوسانات نرخ بالا است.

    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی گفت :‌ استفاده از ابزارهای مشتقه مستلزم تنظیم روابط کارگزاری پس از اجرای برجام بوده که فرایند اتصال به بازارهای مالی بین‌المللی و تماس با بانک‌های خارجی را فراهم خواهد ساخت. در این راستا، الزامات انطباق و سازگاری با ضوابط شفافیت و عملیات مالی بین‌المللی نیز ضروری است.

    یعقوبی ادامه داد: لذا برقراری خطوط اعتباری از جانب کارگزاران خارجی به نفع بانک‌های ایرانی است. البته با توجه به ریسک‌های بین‌المللی و داخلی، در شرایط کنونی چنین گشایشی میسر نمی‌باشد.

    وی در خصوص عدم استفاده از دلار در مبادلات گفت: در حوزه معاملات مالی و تجاری کوچک چنین راهبردی میسر بوده اما در خصوص مدیریت ذخایر و پرتفوی بانک مرکزی، سهم دلار و اوراق قرضه خزانه‌داری دلاری (ریسک کم و بازده بالا) در ذخایر سایر بانک‌های مرکزی بالاست. لذا عدم استفاده از دلار به‌عنوان یکی از اقلام پورتفوی بانک مرکزی هزینه‌بر و محدودکننده خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها