عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

مزیت‌های واریز سود ناشران با سجام

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از آنجایی که شرکت‌های سبدگردان در سهام بنیادی با پرداخت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری می‌کنند، واریز به موقع سود تقسیمی توسط مجامع موجب می‌شود ضمن سرمایه‌گذاری مجدد برای سبدها، بازده آنها نیز افزایش یابد.

مزیت‌های واریز سود ناشران با سجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، پدرام سمیعی تبریزی در رابطه با مزیت واریز سود تقسیمی مجامع از طریق سامانه سجام، گفت: در گذشته مطابق قانون تجارت، سود تقسیمی حاصل از مجامع در یک بازه زمانی مشخص توسط ناشران به حساب سهامداران واریز می‌شد اما شرکت‌های سبدگردان به سبب کثرت کدها و قرار نگرفتن در زمره سهامداران حقیقی و حقوقی با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

    وی افزود: همچنین سبدگردان‌ها تا پیش از این، مکلف بودند برای حضور در هر مجمع به منظور واریز سود کدهای‌ حقیقی و حقوقی به ناشران نامه‌ای را ارسال و شماره حساب مربوطه را نیز در آن درج کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: در یک سال اخیر با الزام ناشران به واریز سود از طریق سامانه سجام یکی از اساسی‌ترین چالش‌های سبدگردان‌ها مبنی بر دریافت به موقع سود تقسیمی مجامع برطرف شده است.

    سمیعی تبریزی تصریح کرد: از آنجایی که شرکت‌های سبدگردان در سهام بنیادی با پرداخت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری می‌کنند، واریز به موقع سود تقسیمی توسط مجامع موجب می‌شود ضمن سرمایه‌گذاری مجدد برای سبدها، بازده آنها نیز افزایش یابد.

    کاهش هزینه‌ها با برگزاری مجامع الکترونیک

    وی گفت: پرداخت الکترونیک سود تقسیم مجامع از طریق سجام موجب کاهش اتلاف وقت و هزینه‌ها شده است. به طور مثال؛ تا چندسال اخیر درخواست‌ها از سمت سبدگردان‌ها باید به صورت پست به دفتر اصلی ناشر مربوط ارسال می‌شد اما اکنون به واسطه سجام این اقدام به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

    سمیعی تبریزی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون زمانی که سبدها فسخ می‌شوند، سود آنها می‌بایست به حساب سرمایه‌گذار واریز شود اما تا پیش از راه‌اندازی سامانه سجام بارها پیش آمده بود که پس از فسخ سبد واریزی به حساب شخص سرمایه‌گذار صورت نگرفته بود اما با اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الکترونیکی شدن فرآیند واریزها این مسئله نیز رفع شد.

    تسریع در روند احراز هویت

    عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان اکسیژن در پایان در رابطه با مزیت برگزاری مجامع الکترونیک از بستر سامانه «دیما»، گفت: تا پیش از راه‌اندازی سامانه «دیما»، فرایند احراز هویت‌ اشخاص به صورت مکتوب صورت می‌گرفت که با خطاهای بسیاری مواجه بود اما با برگزاری مجامع به صورت الکترونیک علاوه بر تسریع در فرآیند احراز هویت، شاهد کاهش اتلاف زمان و هزینه‌ها هستیم.

    برچسب ها