عصر خودرو

سکه یک کانال پایین رفت؛

سه تفسیر از نوسان دلار

عصر بازار- روز سه‌شنبه، دلار پنجمین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به بالاترین قیمت خود از تاریخ ۱۱ اردیبهشت برسد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با ۱۰ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۶۵ تومان رسید. این بیشترین نوسان افزایشی دلار از پنجم اردیبهشت ماه بود و این ارز را به بالاترین قیمت در ۲۵ روز گذشته رساند.

سه تفسیر از نوسان دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، بازیگران بازار ارز 3 تفسیر متفاوت از افزایش نوسان در بازار داشتند. گروهی از آنها اعتقاد داشتند که افزایش قیمت روزهای ابتدایی خردادماه بیشتر یک حباب است. حال آنکه، دسته دوم افزایش قیمت را واقعی و ناشی از بر گشت تقاضای تجاری به بازار عنوان کرده‌اند. عده کمی از بازیگران نیز ادعا داشتند که افزایش قیمت ناشی از اقدامات بازارساز ارزی بوده است. فارغ از تفسیرهای یاد شده، افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه به 4 نیروی «افزایش نرخ حواله درهم»، «پایین آمدن بهای طلای جهانی»، «افزایش تحرکات معامله‌گران آتی» و «کاهش میزان عرضه بازارساز» نسبت داده شد.

    برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 7 هزار تومان رسید. پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که منجر به کاهش قیمت سکه شد.

    رشد قیمت؛ حبابی یا بنیادی؟

    در چهارمین روز هفته، هیجانات معامله‌گران بازار ارز بیشتر بود و در این فضا، قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 460 تومان عبور کرد. برخی بازیگران اعتقاد داشتند که این رشد حبابی بوده است. این عده اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران آتی بوده و پشتوانه بنیادی خاصی نداشته است. به گفته این دسته، دلار در بازار داخلی بیش از افزایش نرخ حواله درهم در بازار دبی بالاتر رفته است، موضوعی که موجب می‌شود این تصور در بازار شکل بگیرد که رشد قیمت حبابی بوده است.

    با این حال، دسته دوم بازیگران ارزی اعتقاد داشتند که رشد قیمت از پشتوانه بنیادی برخوردار بوده و ناشی از ورود تقاضای تجاری به بازار بوده است. به گفته آنها، رشد نرخ حواله درهم یکی از نشانه‌هایی است که منعکس‌کننده ورود تقاضای تجاری به بازار است. به نظر می‌رسد این تفسیر بیشتر نشان‌دهنده علت افزایش قیمت دلار باشد؛ چرا‌که به گفته معامله‌گران با تجربه بازار، نرخ حواله درهم بسیار تحت تاثیر تقاضای تجاری است. البته می‌توان بخش دیگری از رشد قیمت سه‌شنبه را ناشی از ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز دانست و استدلال کرد که تحرکات سکه بازان موجب شد قیمت دلار در بازار داخلی متناسب با افزایش نرخ حواله درهم بالا نرود. در این وضعیت، عده کمی از بازیگران نیز ادعا کرده‌اند که افزایش قیمت 2 روز گذشته ناشی از اقدامات بازارساز ارزی بوده است. به گفته آنها، میزان عرضه بازارساز کاهش پیدا کرده و همین موضوع منجر به افزایش قیمت دلار شده است.

    تحرکات سکه بازان

    روز سه‌شنبه، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شد که معامله‌گران سکه به بازار دلار وارد شوند. تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی زیر مرز هزار و 250 دلار بود تا معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود اقدام به خرید دلار کنند. البته تحرکات آنها نیز نتوانست مانع کاهش قیمت سکه تمام شود، هر چند که مانع از افت بیشتر آن شد. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 7 هزار تومان رسید. فعالان بازار سکه، روند نزولی اونس در بازارهای جهانی را عامل اصلی کاهش قیمت دانستند. به گفته آنها، کاهش بهای اونس موجب شدکه انتظارات کاهشی معامله‌گران سکه افزایش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها