عصر خودرو

بازار پر‌نوسان

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به دنبال رشد چند روزه شاخص و حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت شاهد نوسان برخی نمادهای بازار بود. بر این اساس در بازار دیروز معامله‌گران در اکثر نمادها شاهد برخورد عرضه و تقاضا بودند که همین امر نیز به نوسان شدید قیمت‌ها دامن زد. در نهایت شاخص توانست سومین روز کاری در خردادماه را با کارنامه‌ای مثبت به پایان ببرد.

بازار پر‌نوسان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار روز گذشته شاخص کل‌ هم وزن با 32 واحد افزایش عدد 13 هزار و 871 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 39‌واحدی عدد 85 هزار و 634 واحد را به نمایش گذاشت.از جمله تحولات کلان روز گذشته می‌توان به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در بیست‌و‌ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اشاره کرد. دیروز ولی‌الله سیف با پیش‌بینی تحقق تورم تک‌رقمی در تابستان سال جاری و بعد از 25 سال گفت: سال گذشته نرخ سود بانکی واقعی به بالاترین سطوح تاریخی در دوره قبل و بعد از انقلاب رسید.رئیس کل بانک مرکزی به مهار تورم در دولت یازدهم نیز اشاره و اظهار کرد: با اتخاذ سیاست‌های پولی، تورم 40 درصدی سال 92 به 2/ 11 درصد در فروردین ماه سال 95 رسیده است.

    وی ادامه داد: عزم جدی بانک مرکزی این است تا با تداوم سیاست‌هایی برای تقویت ثبات اقتصاد کلان، تورم را در محدوده تک‌رقمی حفظ و شرایط را برای ارتقای اطمینان سرمایه‌گذاران فراهم کند.این مقام مسوول افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با استمرار شرایط فعلی، روند نزولی تورم ادامه خواهد داشت و تابستان امسال، پس از 25 سال، نرخ تورم تک رقمی خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره نقدینگی هم توضیح داد: نقدینگی کشور در پایان سال گذشته با حدود30درصد افزایش به 1017 هزار میلیارد تومان رسید که ناشی از رشد 1/ 17 درصدی پایه پولی و 11 درصدی ضریب فزاینده نقدینگی و حاکی از ترکیب مناسب رشد نقدینگی در این سال بود.در بازار دیروز در گروه خودرویی مجوز افزایش سرمایه 75 درصدی سرمایه‌گذاری سایپا از سود انباشته صادر شد.سرمایه‌گذاری سایپا که بعد از مصوبه دوم اسفند سال گذشته پیگیر افزایش سرمایه بود، دیروز مجوز تامین مالی 5/ 457میلیارد تومانی را دریافت کرد تا طی روزهای آینده با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای، سرمایه 610 میلیارد تومانی را به بیش از هزار و 67 میلیارد تومان برساند. در این گروه مالیبل سایپا نیز تقاضای افزایش سرمایه خود به میزان 320درصد را از محل تجدید ارزیابی طرح کرده است. . هرچند هنوز منابع رسمی در این باره توضیحی نداده‌اند.در گروه بیمه‌ای نیز بیمه میهن مجوز افزایش سرمایه 218درصدی در دو مرحله را دریافت کرد.به این ترتیب سرمایه اسمی «میهن» ابتدا از 2/ 80 به 180 میلیارد تومان (بیش از 7/ 99میلیارد تومان) خواهد رسید و با مصوبه مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه مرحله دوم از 180 به 250 میلیارد تومان برای دو سال به هیات مدیره تفویض می‌شود.

    در گروه لیزینگی نیز دیروز لیزینگ غدیر مجوز افزایش سرمایه خود که بخشی از آن از محل تجدید ارزیابی است را دریافت کرد. در گروه لیزینگی جلسه معارفه شرکت واسپاری ملت امروز برگزار می‌شود تا 10 درصد سهام این شرکت 80 میلیارد تومانی به‌عنوان اولین شرکت بورسی و سومین شرکت بازار عرضه اولیه شود.

    در گروه ساختمانی دیروز فرابورس شاهد عرضه سهام مسکن الوند بود. بر این اساس روز گذشته با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس، 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند با سرمایه 300 میلیارد ریالی برای نخستین بار در فرابورس عرضه شد و در نهایت هر سهم «ثالوند» 2200 ریال قیمت خورد.

    در گروه دارویی دیروز نشست خبری مدیرعامل شرکت البرز دارو برگزار شد. در این نشست پویا فرهت اظهار کرد: خط تولید جامدات از ابتدای فعالیت شرکت دایر بوده و در سال 1360 به بهره برداری رسیده است. طی سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی ساختمان و تاسیسات صنعتی و تامین نشدن الزامات مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارتخانه مذکور ضمن تعیین مهلت، صدور و تمدید پروانه محصولات را منوط به بازسازی خط تولید جامدات کرد.

    گروه حمل‌و‌نقل دیروز آگهی واگذاری بلوک 9/ 63 درصدی مالک اصلی و عمده تایدواتر به ارزش پایه 486 میلیارد تومان برای فروش آگهی شد. قرار است شرکت نگین ساحل رویال کل سهام شرکت فرازانرژی دنا را که دارای سرمایه اسمی یک میلیون تومانی است به‌صورت نقد و یکجا واگذار کند. قیمت پایه این بلوک بیش از 486 میلیارد تومان بوده و قرار است پاکت‌های این مزایده 17 خرداد بازگشایی شود. در بازار شایع شده است این بلوک توسط موسسه کوثر خریداری خواهد شد.

    در گروه معدنی نیز با بهره برداری از بخش بخار نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی چادرملو (سرو) به ظرفیت 160 مگاوات در آستانه پیک (اوج مصرف) برق 1395، این نیروگاه به‌طور کامل وارد مدار برق کشور شد.نیروگاه مزبور دارای دو مخزن سوخت هر کدام به ظرفیت 20 هزار مترمکعب بوده و سوخت اصلی آن گاز است که پیمانکار بخش ساختمانی،‌ تجهیرات الکترونیکی و ساخت بخش بخار نیروگاه،‌ شرکت «مپنا» و پیمانکار بخش پست،‌ شرکت «فرانیرو» است. نزدیک به 11 هزار میلیارد ریال برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو هزینه شده است.در مجموع بازار دیروز بازاری متلاطم با شاخصی مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 216میلیارد تومان و در فرابورس به 97میلیارد تومان بالغ شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو