عصر خودرو

روند معاملات محصولات پلیمری بهبود یافت

چهار بهانه بازار برای رشد عرضه

عصر بازار- طی هفته‌های اخیر شاهد رفتار نوسانی قیمت چه در بازار‌های داخلی و چه در بازارهای جهانی بوده‌ایم؛ رفتارهایی که باعث نامتعادل شدن بازارها شده و پایین بودن حجم معاملات در بورس کالا، کاهش نسبی موجودی انبارها، نوسان حجم تقاضا در بازار آزاد، کاهش آرام و نامحسوس حجم عرضه‌ها در بورس کالا و همچنین محدودیت‌های روز‌افزون کدهای معاف از مالیات را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های این روزهای معاملات محصولات پتروشیمی دانست. این در حالی است که انتظار داریم در هفته‌های آینده شرایط معاملات بهتر شود و به حالت تعادلی بازگردد.

چهار بهانه بازار برای رشد عرضه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های دیروز محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی شرایط متناقضی را تجربه کرد، به گونه‌ای که تعیین یک جهت‌گیری کلی برای این بازارها مشکل به نظر می‌رسد. رفتار قیمتی محصولات در بازار دیروز نشانگر این موضوع است که بازار شرایط پرجنب‌و‌جوشی را تجربه می‌کند که این موضوع به عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار از یکسو و پیش‌بینی‌های قیمتی برای هفته آینده از سوی دیگر برمی‌گردد.

    معاملات دیروز محصولات پلیمری در بورس کالای ایران شرایط نسبتا جذابی داشت؛ البته این روند ادامه بهبود نسبی اوضاع بازار در یک هفته اخیر را نشان می‌دهد. با این حال عرضه‌ها در هفته جاری بیشتر از مقدار کل عرضه در هفته پیش بود. خودنمایی مجدد تقاضا برای برخی گروه‌های پرمخاطب، رونق نسبی عرضه‌ها در شرایطی که بسیاری از گریدها به عرضه بیشتری نیاز داشتند، تجمیع تقاضا در چند گرید خاص و محدود و بهبود نسبی و گام به گام تولید در صنایع پایین‌دستی و همچنین وجود برخی ابهامات خاص در روند عمومی داد ‌و ‌ستد پلیمرها را می‌توان برخی از واقعیت‌های این بازار به‌شمار آورد. روز گذشته همانطور که در اطلاعیه عرضه محصولات پتروشیمی بورس کالا آمده بود در این بازار انواع محصولات پلیمری عرضه شد که در میان آنها پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن با حجم عرضه بیش از 5 هزار تن، پلی‌وینل کلراید (pvc) با حجم عرضه‌ای در حدود 4 هزار تن و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی با عرضه 3 هزار تنی بیشترین مقدار عرضه را به خود اختصاص دادند که این محصولات را به ترتیب پتروشیمی‌های جم، اروند و بندر امام به بازار عرضه کرده بودند.

    بر اساس این گزارش، کارشناسان بازار محصولات پتروشیمی معتقدند افزایش این مقدار عرضه را باید ناشی از عوامل زیر دانست:

    1- جو‌سازی رسانه‌ها مبنی بر عقب‌نشینی عرضه‌ها: طی هفته‌های گذشته گزارش‌ها و خبرهای زیادی منتشر شد که حاکی از کاهش عرضه‌ها توسط برخی پتروشیمی‌ها بود. تحلیلگران بازار می‌گویند ممکن است علت این امر کاهش قیمت‌های پایه در هفته‌های گذشته باشد چراکه در هفته‌های گذشته عرضه‌کننده‌ها تلاش کردند تا با مقدار کمتر عرضه بتوانند مانع از کاهش قیمت‌ها در بازار شوند و از سقوط ناگهانی قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آزاد جلوگیری کنند. اما در هفته جاری و روز گذشته این روند تا حد قابل‌توجهی تعدیل شده است.

    2) ترس از کاهش بیشتر قیمت‌های پایه: قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی کشور هفته آینده اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد که عرضه‌کننده‌ها با توجه به حدسی که درخصوص ریختن بیشتر قیمت‌های محصولات پتروشیمی می‌زنند و با توجه به قیمت‌های جهانی که چندی است پا در مسیر نزولی گذاشته، تلاش دارند قیمت‌ها را حداقل در شرایط فعلی نگه دارند.

    3) وجود تقاضا در بازار‌های داخلی و بورس کالا: یکی دیگر از عوامل رشد عرضه‌ها را می‌توان افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار آزاد و بورس کالا دانست که عرضه‌کننده‌ها با بررسی و شناخت دقیق بازارها و اطلاع از کشش تقاضا عرضه‌های خود را افزایش داده‌اند.

    4) نزدیکی به ماه مبارک رمضان: کمتر از 2 هفته تا رسیدن به ماه رمضان باقی است و به دلیل روند سنتی بازار پتروشیمی که در این ماه با کاهش تقاضا روبه‌رو‌ می‌شود، عرضه‌کننده‌ها از زمان باقیمانده استفاده حداکثری را برده و شرایط برای معاملات بیشتر فراهم می‌شود.

    تالار پتروشیمی در شرایط بهبود

    روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمی پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (پتروشمی شازند) یکی از جذاب ترین محصولات عرضه شده بود که با تقاضای 2 هزار تنی در مقابل عرضه 1500 تنی با رشد قیمتی در حدود 100 تومان به قیمت 4‌هزار تومان به فروش رفت.پلی‌پروپیلن نساجی (HP552R) دیگر محصول جذاب این بازار بود که تقاضای این محصول 600 تن بیشتر از عرضه آن ثبت شد و نهایتا با قیمت نهایی در حدود 3 هزار و 300 تومان به فروش رفت و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی (TG641) هم با تقاضای 1386 تنی در مقابل عرضه 1012 تنی با رقمی در حدود 2هزار و 800 تومان فروخته شد.یکی از محصولاتی که شرایط جالبی در اطلاعیه عرضه داشت، پلی‌اتیلن سبک فیلم (0075) بود که با اختلاف هزار تنی میان عرضه و تقاضای این محصول روبه‌رو بودیم (عرضه: 500 تن، تقاضا: 1550 تن) که با رشد قیمتی 300 تومانی نسبت به قیمت پایه اعلام شده، مواجه شده و در نهایت کار خود را با قیمت 4102 تومان به پایان رساند.پلی‌اتیلن سبک فیلم (TN002100 پتروشیمی لاله) هم یکی دیگر از محصولات جذاب این تالار بود که با 1771 تن عرضه در مقابل 518 تن تقاضا با اختلاف قیمتی 300 تومانی در قیمت 4048 تومان معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها