عصر خودرو

میزگرد سیاستی «الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها»؛

۶ کاستی یکپارچه سازی در بازارهای مالی تشریح شد

عصر بازار- ‎عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه ۶ کاستی یکپارچه‌سازی نظارت مالی در بازارهای مالی وجود دارد، ‌هدف اصلی یکپارچه‌سازی را «ثبات سیستمی و نظارت احتیاطی کلان» اعلام کرد.

۶ کاستی یکپارچه سازی در بازارهای مالی تشریح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «غلامرضا زال پور» روز سه شنبه در میزگرد سیاستی «الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها» در حاشیه بیست و ششمین همایش سالیانه سیاست‌های پولی و ارزی در محل سالن اجلاس سران افزود:‌ نظارت احتیاطی کلان مستلزم تعیین نهادی با مسئولیت مشخص و برخوردار از اختیارات و ضمانت اجرایی لازم و ابزارها و منابع کافی است.
    وی همچنین درباره کاستی‌های موجود در یکپارچه‌سازی بازارهای مالی گفت:‌ مغفول ماندن کارکرد نظارت احتیاطی کلان، ضعف مفرط معیارهای هدایت بازار در ساختار تنظیم نظارت مالی در ایران، جریان ضعیف تبادل اطلاعات و همکاری و هماهنگی در بین مقام‌های ناظر بر بازارهای مالی ازجمله این موارد است.
    عضو شورای عالی بورس همچنین در رابطه با موضوع یکپارچه‌سازی بازارهای مالی، موارد مهمی همچون مبادله اطلاعات مالی و توسعه همکاری و هماهنگی بین مقام‌های ناظر برای پیشبرد برنامه‌های توسعه بخش مالی و شناسایی حوزه‌های آسیب‌پذیری و تهدیدکننده ثبات مالی اقتصاد مالی را مورد توجه قرارداد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای همکاری و هماهنگی بین مقام‌های ناظر بسیار حائز اهمیت است.
    زال پور با تأکید بر بخش‌های مختلف بازارهای مالی، کارکردهای اصلی آن را برشمرد و افزود: تنظیم و نظارت مالی با چهار هدف اصلی ثبات مالی، ثبات پولی، هدایت بازار و رقابت انجام می شود و می‌‌تواند با ترتیبات خاصی در نهادها انجام پذیرد. ثبات مالی و پولی از طریق ثبات نرخ ارز، ثبات قیمت‌ها، ثبات سیستمی، ثبات نهادهای مالی و ثبات در نظام پرداخت‌ها حاصل خواهد شد.
    به گفته وی، ثبات سیستمی با استفاده از دو ابزار مهم شناسایی و ارزیابی آسیب‌پذیری نظام مالی از طریق نماگرهای سلامت مالی و سامانه هشدار دهنده و آزمون بحران صورت خواهد گرفت. در یکپارچه‌سازی نظارت مالی، می‌توان از الگوهای نظارت مجزا، نظارت یکپارچه و نظارت متمرکز استفاده کرد.
    عضو شورای عالی بورس تأکید کرد: یکپارچگی مالی به‌صورت قاعده واحد در کشورها وجود نداشته و نمی‌توان موارد موجود در کشورهای مختلف را برای سایر کشورها تعمیم داد. در واقع انتخاب الگوی بهینه برای نظارت مالی و یکپارچگی مالی با توجه به شرایط خاص بازارهای مالی در آن کشور انتخاب‌شده و نمی‌توان از الگوهای موجود در سایر کشورها استفاده کرد.
    بیست ‌و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی به مدت دو روز (چهارم و پنجم خردادماه) به موضوع های محوری «یکپارچه‌سازی نظام مالی»، «سیاست پولی و ساختار پایدار نظام بانکی»، «سیاست ارزی و مدیریت بازار ارز»، «الزامات حاکمیت شرکتی در بانک ها و اقتصاد مقاومتی» و «ارزیابی اثربخشی الگوهای تامین مالی در اقتصاد ایران» می‌پردازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها