عصر خودرو

بلومبرگ:

عربستان ناقوس مرگ اوپک را به صدا درآورده است

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی نوشت: عربستان، یکی از موسسان اوپک در حال به صدا درآوردن ناقوس مرگ این سازمان است و طرح سعودی ویژن ۲۰۳۰ به این معناست که اوپک دیگر نقشی برای ایفا کردن نخواهد داشت یا شما می توانید اوپکی بدون عربستان داشته باشید.

عربستان ناقوس مرگ اوپک را به صدا درآورده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عربستان، یکی از موسسان اوپک در حال به صدا درآوردن ناقوس مرگ این سازمان است.

    بزرگترین صادر کننده نفت جهان مدتی است نقش سنتی اوپک در مدیریت عرضه نفت را تضعیف کرده و در عوض، تصمیم به افزایش تولید برای از میدان به در کردن تولید کنندگان پر هزینه و به ویژه تولید کنندگان نفت شیل گرفته است. این اقدامات اوپک موجب سقوط قیمت نفت شده است.

    اکنون بر اساس طرح جدید اقتصادی که به چشم انداز 2030 معروف شده و از سوی محمد بن سلمان، فرزند جاه طلب ملک سلمان مطرح شده است، دولت عربستان قصد دارد وابستگی اقتصاد این کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد و نیاز به مدیریت قیمت ها را به حداقل برساند. به علاوه، طرح خصوصی سازی شرکت نفت عربستان سعودی، این کشور را به تنها عضو اوپک تبدیل خواهد کرد که مالکیت کامل شرکت ملی نفت خود را در اختیار ندارد.

    سث کلینمن، رئیس تحقیقات انرژی اروپایی در موسسه سیتی گروپ گفت: «ایده اصلی طرح سعودی ویژن 2030 این است که اوپک دیگر نقشی برای ایفا کردن نخواهد داشت... یا شما می توانید اوپکی بدون عربستان داشته باشید.»

    اولین تغییر وزیر نفت عربستان در بیش از 20 سال گذشته نیز شاید به معنای تجدیدنظر در نوع روابط ریاض با اوپک باشد. این گروه 13 عضوی که حدود 30 درصد عرضه جهانی را در اختیار دارد، قرار است روز 2 ژوئن در وین تشکیل جلسه دهد.

    محمد بن سلمان، ماه گذشته در مصاحبه ای گفته بود: «ما به قیمت نفت اهمیتی نمی دهیم... قیمت چه 30 دلار باشد و چه 70 دلار برای ما یکی است. ما برنامه های خودمان را داریم که نیازی به قیمت بالای نفت ندارد.»

    اگر شاهزاده سعودی به بلندپروازی های خود ادامه دهد، این به معنای تغییری در ساختار اوپک خواهد بود. از زمان تاسیس اوپک در سال 1960 برای هماهنگی سیاست های نفتی کشورهای صادر کننده، عربستان مهمترین نقش را در تعیین خط مشی این سازمان ایفا نموده و تلاش کرده بود با تعدیل تولید، قیمت ها را مدیریت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها