عصر خودرو

انتشار گزارش عملکرد «واله» در فصل نخست ۲۰۱۶؛

بهبود درآمدهای سنگ آهنی

عصر بازار- به نظر می رسد برخی شرکت های بزرگ معدنی جهان با توجه به تحرک نسبی برخی بازارها دوباره در حال تجدید حیات هستند. «بی اچ پی بیلیتون» بزرگترین شرکت معدنی از نظر ارزش بازار به تازگی اعلام کرده که در حال توسعه برنامه اکتشاف مس و نفت است. به نظر می رسد این شرکت انگلیسی- استرالیایی بعد از سقوط بازار کالا به احیای دوباره خود می اندیشد.

بهبود درآمدهای سنگ آهنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از طرفی تولید فلزات پایه شرکت «واله» در فصل نخست امسال چشمگیر بود. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان درآمد قابل توجهی در فصل نخست 2016 کسب کرد، به طوری که درآمد قبل از کسر مالیات، سود و هزینه استهلاک خود را در بخش فلزات 329 میلیون دلار اعلام کرد.

    این رقم در حالی 218 میلیون دلار از فصل چهارم 2015 بالاتر بود که با احتساب آن می توان رشد 200 درصدی درآمد این شرکت در بخش فلزات را ثبت کرد.

    همچنین درآمد کلی این شرکت قبل از کسر سود و مالیات در فصل نخست امسال به 2 میلیارد دلار رسید.کاهش هزینه ها نسبت به پیش بینی قبلی و افزایش قیمت سنگ آهن در فصل نخست 2016 از جمله دلایل افزایش درآمد این شرکت بوده است.

    نمودار 1- درآمدهای قبل از کسر سود و مالیات شرکت واله

    تولید نیکل «واله» در فصل نخست 2016 با رشد 6.2 درصدی مواجه شد و به 74 هزار تن رسید. همچنین در این مدت تولید معدن Sudbury این شرکت حدود 71 درصد رشد داشت و «نیو کالدونیا» هم به رکورد جدیدی در تولید رسید.

    واله اعلام کرد: قیمت نیکل در فصل نخست 2016 پایین ماند و به طور میانگین 8499 دلار در هر تن داد و ستد شد. واله بر این باور است کهاز اواسط 2015 تاکنون بیش از نیمی از پروژه های تولید نیکل با نقدینگی منفی دست و پنجه نرم می کنند.

    پیش بینی می شود، عرضه جهانی نیکل در سال 2016 کاهش پیدا کند و با توجه به تقاضای یکنواخت برای این فلز، احتمالا این موضوع دارای تاثیر مثبتی بر قیمت خواهد بود.

    قیمت مس در فصل نخست امسال به طور میانگین به 4672 دلار در تن رسید. واله معتقد است، مازاد مس در سال 2016 ادامه خواهد یافت و با کاهش چشمگیر تولید این فلز مواجه نخواهیم شد. تولید مس این شرکت در فصل نخست 2016 حدود 110 هزار تن بود، در حالی که تولید سنگ آهن این شرکت 77.5 میلیون تن برآورد شد.

    نمودار 2- عملکرد شرکت های سنگ آهنی در بخش سنگ آهن

    توضیح نمودار 2: واله(آبی)، BHP(زرد)، کلیفز نچرال(قرمز)، ریوتینتو(سبز)، فورتسکیو متالز(صورتی)، قیمت سنگ آهن (خاکستری)

    بانک جهانی در بررسی اخیر خود از بازارها اعلام کرده که با توجه به پیش بینی های مربوط به افزایش ارزش دلار و محدودیت در سیاست های پولی آمریکا، انتظار افت قیمت برخی کالاها وجود دارد. نتیجه اینکه سرمایه گذاران در ادامه 2016 باید به دقت تصمیمات «فدرال رزرو» در مورد افزایش نرخ بهره و سیاست های اقتصادهای بزرگ را رصد کنند تا بتوانند به درک درستی از شرایط بازارها دست یابند.

    * پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها