عصر خودرو

زمان تک رقمی شدن تورم ؛

سیف: نرخ سود دوباره کم می‌شود

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند بانک‌ها خود تمایلی به همکاری با ایران ندارند، گفت: هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم.

سیف: نرخ سود دوباره کم می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، ولی الله سیف در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به روند تاثیرات برجام و مذاکرات صورت گرفته در خصوص تسهیل روابط بانک‌های کشور با خارج اشاره کرد و افزود: در سفر به لندن و حضور در کنفرانس یورومانی که مدیران ارشد بانک های بزرگ اروپایی شرکت داشتند، بر لزوم اجرای تعهدات طرف غربی و استیفای حقوق ملت ایران تاکید شد، زیرا ما توقع اجرای صد در صدی برنامه های تعیین شده در برجام را داریم اما هنوز دستاوردهای برجام در حوزه روابط بین المللی بانکی  رضایت بخش نیست.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در برخی حوزه ها اقدامات مثبت همچون برقراری سوئفیت، ایجاد ارتباطات کارگزاری برای بانک ها و جابجایی منابع مالی صورت گرفته است اما رضایت کامل نداریم خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز ارتباط کامل و آزاد ایجاد نشده و وزارت خارجه باید پیگیر حقوق ما از برجام باشد حتی در یک ماهه اخیر این تلاش ها بیشتر شده اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده ایم.

    سیف با تاکید بر اینکه حقوق ایران، تعهد طرف مقابل در برجام است و آنها باید از بانک های بزرگ رفع نگرانی کنند تا بقیه بانک ها هم به میدان بیایند گفت: برخی از مقامات امریکایی می گویند بانکها خود تمایل به همکاری با ایران ندارند اما معمولا بانک ها به دنبال مشتری هستند و این بهانه است.

    وی در پاسخ به این سوال که برخی اقدامات بانک مرکزی در حوزه اصلاح نظام بانکی، دادن امتیاز به بانک های اروپایی بوده یا خیر تصریح کرد: به هیج وجه امتیازی در کار نبوده بلکه برای پیشرفت نظام بانکی بوده است و وظیفه بانک مرکزی کنترل اوضاع و مقابله با ریسک برای زیان ندیدن سرمایه های مردم است و بانک های بین المللی نیز با این قوانین، نظام های بانکی را برای قرارداد محک می زنند و اتفاقا از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی جلوگیری از شوک های اقتصادی است و اینها امتیاز ویژه نیست بلکه استحکام بخشی به نظام بانکی است.

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که استانداردهای دولت های متخاصم با ایران در حوزه مبارزه با تامین مالی تروریسم تفاوت دارد و برخی از نهادهای ما را متهم به  حمایت مالی از گروههای تروریستی می کنند گفت: این تعاریف با مکانیسم داخلی سنجیده می شود وتعیین اینکه چه مواردی تروریست تلقی می شود مربوطه به دولت جمهوری اسلامی ایران است و نهادهای بین المللی فقط ناظر بر این هستند که آیا کشور ما کارایی و ابزار لازم برای مبارزه با پولشویی را دارد یا خیر.

    سیف در پاسخ به اینکه گفته می شود به علت تحریم دلار نمی توان ارزهای مختلف را تبدیل کرد افزود: آنچه مهم است طرفین مقابل ما متعهد به تامین ارز ما به غیر دلار هستند و روند تبدیل آن به ما ارتباطی ندارد و ما برای تبدیل ارزهای مختلف نیازی به تبدیل به دلار نداریم و آنها نیز این امر را قبول دارند به دنبال راهکار هستند.

    وی در باره یکسان سازی نرخ ارز نیز گفت: پیش نیاز یکسان سازی ارز ایجاد شرایط مناسب و ثبات اقتصادی، دسترسی به منابع ارزی و سرعت عمل در جابه جایی است؛ ما شش ماه پس از اجرای کامل برجام که دسترسی به منابع مان کامل باشد می توانیم در این مسیر حرکت کنیم. سیف ادامه داد: در دو سال اخیر و با توجه به شوک ها ی قیمت نفت، اقتصاد کشور های نفتی ضربه خورد اما  ما با پیش بینی و برنامه ریزی مناسب زیان شدیدی نخوردیم؛ ما در نظر داریم دامنه تفاوت نرخ ارز را کاهش دهیم و تا اواخر امسال و در نهایت تا پایان دولت یازدهم ارز یکسان می شود.

    رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در زمان تحریم، ارتباطات بانکی در بخش صادرات و واردات از طریق شبکه های صرافی با هزینه بالا و امکان ایجاد فساد صورت می پذیرفت که این کار باید به نظام بانکی منتقل شود و به صورت ال سی انجام گیرد. سیف در پاسخ به این مطلب که آزاد شدن نرخ ارز ما را به کدام سمت می برد افزایش یا کاهش قیمت، گفت: ما باید به نرخ ارزی رضایت دهیم که زمینه ساز رشد تولید و اشتغال باشد و نرخ ارز مهم نیست، تعادل ارزی مهم است.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: در سال های 90 و 91 ما 22 میلیارد دلار به بازار تزریق کردیم تا ارز ثابت بماند اما موفق نبودیم باید شرایط بازار، نرخ ارز را تعیین کند تا به سمت تعادل اقتصادی حرکت کنیم و فضا برای فعالان شفاف باشد و امیدواریم پیش از پایان سال 95 یکسان سازی نرخ انجام گیرد.

    وی گفت: در تابستان امسال پس از 25 سال نرخ تورم تک رقمی می شود و به تبع آن نرخ سود بانکی نیز کاهش می یابد. سیف درباره افزایش وام ازدواج و مباحث مطرح شده در رابطه با مخالفت بانک ها به اجرای این طرح و کمبود منابع قرض الحسنه تصریح کرد: بحث ایجاد شده در رسانه ها در این خصوص مربوط به زمانی بود که این امر تبدیل به قانون نشده بود و اکنون که قانون مصوب مجلس شده است باید با برنامه ریزی مناسب اجرایی شود.

    سیف ادامه داد: ما تمام امکانات را بسیج کرده ایم که مصوبه مجلس را به نحو احسن با توجه به امکانات اجرایی کنیم؛ در تلاشیم تا پایان تابستان آن را عملیاتی کنیم. سیف با بیان اینکه نمی توان در مورد سود بانکی به صورت دستوری عمل کرد زیرا شوک آور و فساد آور است یادآور شد: بانک مرکزی از 2 سال گذشته به تدریج به بازار بین بانکی ورود کرده که به تبع آن سود بانکی از 29 درصد به 17 درصد کاهش یافته است که این روند تا رسیدن به دامنه نرخ تورم ادامه دارد.

    وی در باره ساختار قدیمی نظام بانکی و نظر دولت مبنی بر اصلاح این نظام در سال 95 افزود: واقعیت این است که اقتصاد برای رشد و توسعه به نظام بانکی پویا نیاز دارد و بخش زیادی از مشکلات این حوزه از گذشته انباشته شده است البته در زمان شروع دولت، 15 درصد از دارایی نظام بانکی از سرمایه های وصول نشده بود که الان در حدود 10.2 درصد شده است. سیف در خصوص بدهی دولت به بانک ها گفت: دولت نظام بانکی را در قدیم جیب خود فرض کرده است که 17 و یا 18 درصد دارایی نظام بانکی در این رابطه قفل شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سه مشکل مطالبات معوق، بدهی دولت و دارایی غیرمالی بانک ها در بخش املاک، 45 تا 50 درصد دارایی نظام بانکی را قفل کرده است که امکان استفاده از آن وجود ندارد. سیف گفت: برنامه هایی برای توسعه سرمایه بانک ها شروع کردیم زیرا این شیوه در شرایط موجود بهترین روش پیش رو بوده و یکی از اقدامات خوب دولت برای جبران کسری های خود و کاهش بدهی به بانک ها، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است که این در تمام دنیا مرسوم است.

    وی درباره تفاوت برخورد بانکها با بدهکاران معمولی و دولت تاکید کرد: عزم بانک مرکزی برای طلب بدهی ها از دولت و جلوگیری از افزایش بدهی هاست. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: امسال سراغ واحد های کوچک و متوسط می رویم تا این واحدها در اولویت اعطای تسهیلات قرار گیرند.

    رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص بازارهای غیر متشکل و موسسات مالی غیر مجاز افزود: بانک مرکزی در این باره عملکرد مثبتی با حمایت های مراجع قضایی و انتظامی داشته است و برخورد با این موسسات ظرایف خاصی می طلبد زیرا سپرده های مردم نزد آنهاست و اولین برخورد بانک مرکزی ابلاغ اصلاح تابلوهای این موسسات است.

    وی ادامه داد: هم اکنون موسسات غیر مجاز تحت کنترل است و این برخوردها مردم را هوشیار کرده و شرایط رو به بهبود است؛ روند جمع شدن این موسسات به عوامل زیادی وابسته است و بیش از یکسال ساماندهی کامل آنها طول نمی کشد.

    سیف درباره استفاده از منابع قرض الحسنه برای دادن تسهیلات به کارکنان گفت: این امر از قدیم مرسوم بوده و در حدود 30 درصد این منابع صرف دادن تسهیلات معیشتی به کارکنان بانک می شد ولی اکنون بخشنامه شده که همه بانک ها برای تامین معیشت کارکنان خود از منابعی غیر از منابع قرض الحسنه پرداخت کنند اما موضوع استفاده نظام بانکی از منابع قرض الحسنه برای دادن تسهیلات با سود بالا صحت ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها